גל העזיבה מביירות נמשך - ומשרד החוץ הישראלי פונה לתושבי לבנון בקמפיין חדש, תחת הכותרת "ארצכם נלקחה כבת ערובה על-ידי חיזבאללה". הסרטונים שפורסמו בקמפיין, שעתיד להימשך כמה שבועות, זכו למאות אלפי צפיות כבר בשעות הראשונות לעלייתם לאוויר.
הקמפיין של משרד החוץ

גם מחוץ לביירות: לבנונים נבהלים ממטוסי חיל האוויר

3 צפייה בגלריה
צופים בנאום של נסראללה בביירות
צופים בנאום של נסראללה בביירות
ניסה לשדר עוצמה, אבל גם תומכיו מפחדים: "אנשים ישלמו כל סכום לעזוב". נסראללה
(צילום: EPA/WAEL HAMZEH)
בקמפיין של משרד החוץ, שפורסם בערבית, צרפתית ואנגלית, פונה ישראל לאזרחי לבנון במסר האומר: "נלקחתם כבני ערובה על-ידי חיזבאללה, ארגון שמהווה חלק מממשלת לבנון. פיצוץ נמל ביירות ב-4 באוגוסט 2020 הרס את הבירה שלכם, הרג יותר מ-200 אנשים חפים מפשע והותיר עוד אלפי פצועים. חיזבאללה אחראי לזוועה הזו, ועד עתה אף לא אחד הועמד לדין".
בהמשך הסרטון אומרת הדוברת במבטא לבנוני אותנטי: "שכנינו מצפון: אין בין ישראל ללבנון מחלוקת טריטוריאלית. ישראל רוצה עימכם שלום. הבעיה היא חיזבאללה והאג'נדה האיראנית שמתפשטת במרחב והורסת את מדינתכם כבר עשרות שנים. דמיינו את חייכם ללא חיזבאללה. דמיינו את עתידכם ללא מלחמה. אנחנו, העם בישראל, לא יכולים לאפשר יותר לחיזבאללה לאיים עלינו. הגיע הזמן שהאזור ייפטר מחיזבאללה. הגיע הזמן שאתם בלבנון תדרשו מהממשלה שלכם להיפטר מחיזבאללה ומנסראללה".
הקריינות בסרטון מתבצעת בערבית בניב הלבנוני על ידי ראוון אוסמן, לבנונית אשר נולדה בדמשק לאם שיעית ולאב סוני, גדלה בבעלבק שבלבנון וכיום מתגוררת בגרמניה. מאז טבח ה 7 באוקטובר היא פועלת ברשתות החברתיות באנגלית, ערבית וגרמנית, ומציגה לעולם את צדקת דרכה של ישראל במלחמתה בחמאס. אוסמן גם הגיעה לאחרונה לביקור הזדהות בישראל.

"נורמלי לחפש מקום בטוח"

הקמפיין, נסביר, פונה ללבנונים בתקופה רגישה ביותר עבורם - שבה מאיימת המלחמה, שהתמקדה עד כה (למעט חריגים) בעיקר בדרום לבנון, להגיע גם אל ביירות ואזורים נוספים. בישראל מדגישים שוב ושוב שמחיר הטעות של נסראללה עלול להיות הרס אדיר במדינה השכנה ומוכת המשברים, שממנו היא תתקשה להתאושש. עדות לפחד מכך בלבנון ניתן לראות בימים האחרונים בעזיבה המונית של ביירות ורובע הדאחייה שבה - מחשש לתגובה ישראלית חריפה לנקמת חיזבאללה על חיסול פואד שוכר. גם הסרטונים שהתפרסמו ברשתות (בראשית הכתבה), ובהם נראים לבנונים נבהלים מהבומים העל-קוליים של מטוסי חיל האוויר מעל ביירות והדאחייה, מעידים על הבהלה הרבה.
מטוסי הקרב שוברים את מחסום הקול מעל ביירות, אתמול

באטול, עיתונאית בת 29, אמרה לסוכנות הידיעות AFP כי היא דווקא תומכת בחיזבאללה - "אבל זה נורמלי לפחד ולחפש מקלט בטוח". לכן, לדבריה, היא עוזבת את ביירות. "מי שאומר שהוא רוצה להישאר בדאחייה בזמן שהיא מופצצת משקר לעצמו", הדגישה, וסירבה למסור את שם משפחתה.
לדבריה, היא ניסתה ללא הצלחה לשכור דירה ב"אזורים בטוחים" מחוץ לביירות שאינם מזוהים עם חיזבאללה - אך בעלי הבתים דורשים ממנה מחירים מופקעים. אחד מהם, סיפרה, אף ביטל הסכם שחתמה איתו לדירה בסאופר שממזרח לביירות - על אף שהסכימה לשלם לו מראש עבור שישה חודשי שכירות.
3 צפייה בגלריה
ביירות לבנון
ביירות לבנון
"הזמנתי עשר דירות ביומיים". ביירות
(צילום: REUTERS/Emilie Madi)
מורה בת 55, גם היא תומכת חיזבאללה שסירבה להזדהות, אמרה כי היה לה מזל למצוא דירה שנמצא במרחק של כ-15 קילומטרים מחוץ לביירות. עם זאת, לדבריה, היא נאלצת לשלם על כך 1,500 דולר בחודש - סכום גבוה לאין שיעור בלבנון. לדבריה, במקרה אחר הגיעה לדירה שנכתב כי תעלה 1,500 דולר בחודש גם כן, ואז התברר לה כי תשלם 2,000 דולר. "בעלי הדירות יודעים שאין לנו ברירה", אמרה. "כשתהיה מלחמה, אנשים ישלמו כל סכום כדי להיות בטוחים. אבל מי שאין לו כסף ייאלץ להישאר בדאחייה".
ריאד פאחרדין, מתווך דירות שמשכיר בתים באזור הר הלבנון שליד ביירות, אמר כי הדירות נחטפו "בתוך חצי שעה עד שעה מהרגע שפרסמתי אותן". לדבריו, כמה בעלי דירות ביקשו ממנו שיעלה את מחירן - שנע בדרך כלל סביב 500 דולר לחודש - עד ל-2,000 דולר. "סירבתי", אמר. "הסברתי להם שאני לא מרוויח ממשבר ולא רוצה לנצל את הפחד של אנשים".
עלי, שמשכיר דירות לטווח קצר, אמר כי הטלפון שלו "לא הפסיק לצלצל" לקראת נאומו של נסראללה אתמול. "הזמנתי עשר דירות ביומיים", אמר. "הרבה אנשים נכנסו אליי למשרד והזמינו במקום, או שהתקשרו אליי והגיעו תוך שעה".
לפני הנאום של נסראללה, נזכיר, חגו מטוסי חיל האוויר שלוש פעמים מעל הדאחייה ושברו את מחסום הקול - מה שעורר בהלה רבה בבירה הלבנונית, ואולי זירז את התושבים לחפש אחר פתרונות לעזיבת העיר. נסראללה עצמו התייחס לכך בתחילת נאומו אתמול, כשאמר כי "האויב עלול לעבור את מחסום הקול בדאחייה במהלך הנאום כפרובוקציה".

בניגוד ל-2006, הפעם אין בלבנון קונצנזוס

עניין שבירת מחסום הקול על-ידי מטוסי חיל האוויר, נציין, אינו תופעה חדשה – אך בימים האחרונים החלו להתפרסם יותר ויותר סרטונים שמתעדים זאת, ככל הנראה כי התופעה התגברה. בין הסרטונים שפורסמו, למשל, נמצא גם סרטון טיקטוק שמתעד שיחה בין שתי נשים - כאשר במהלך השידור החי נשמעו בומים על-קוליים. אחת הנשים החלה לצרוח בבהלה מקולות מטוסי הקרב הישראליים, בעוד חברתה מהצד השני של הקו – שנבהלה גם כאן - מנסה להרגיע אותה.
רשת BBC בערבית דיווחה כי מדובר בחלק מרכזי במלחמה הפסיכולוגית, והסבירה לתושבים כי הרעשים לא נגרמים מתקיפות אלא כתוצאה משבירת מחסום הקול. מרואיינים בכתבה סיפרו על החשש מכך, ואחת מהן אמרה כי "אנחנו מפחדים מאוד כשאנחנו שומעים את זה, כי זה נראה שהמלחמה התחילה". במקרים מסוימים, הבומים העל-קוליים הללו גרמו לשבירת זכוכיות בבתים ובחנויות. למרות זאת, יש גם לבנונים שמתעדים עצמם מריעים לקולות הפיצוץ – כדי להראות שאינם מפחדים מהם.
3 צפייה בגלריה
הבניין בו חוסל המחבל פואד שוכר
הבניין בו חוסל המחבל פואד שוכר
בישראל מודעים לחוסר שביעות הרצון מחיזבאללה - ומכוונים גם לתומכיו. הבניין בביירות בו חוסל שוכר
(צילום: REUTERS/Mohamed Azakir)
ב-AFP ציינו כי המלחמה גבתה עד כה את חייהם של כ-560 בני אדם בלבנון, רובם מחבלים - אך לפחות 116 מהם אזרחים. בצד הישראלי, מנגד, נהרגו 22 חיילים ו-25 אזרחים. החשש הוא כי במקרה של הסלמה, המספרים הללו יזנקו. במלחמת לבנון השנייה ב-2006, נטען בכתבה, חיזבאללה זכה לתמיכה גם מצד העדות הלא-שיעיות בלבנון - אך כעת הקיטוב סביב המלחמה גדול בהרבה, שכן חיזבאללה החל בה באופן חד-צדדי ב-8 באוקטובר. "ב-2006 לא היה קיטוב כזה", אמרה באטול.
ובינתיים, בזמן שהמחלוקת החריפה הזו מעסיקה את תושבי לבנון, הקמפיין של משרד החוץ עלה באתרי החדשות המובילים במדינה - למעט אלה המזוהים עם חיזבאללה - וגם ברשתות החברתיות, בדגש על רשת X (לשעבר טוויטר) ויוטיוב. זו הפעם הראשונה שמשרד החוץ הישראלי מעלה קמפיין באתרי חדשות במדינה עימה אין לישראל קשרים דיפלומטיים; המטרה, כך נראה, היא להגיע גם לאותם תומכי חיזבאללה שנאלצים לקטוע את שגרת חייהם באופן דרמטי, בגלל מלחמה שאין להם קשר אליה.
דוד סרנגה, ראש חטיבת הדיגיטל במשרד החוץ שיזם את הקמפיין, אמר כי "אנחנו מודעים לחוסר שביעות הרצון הקיים בלבנון למול חיזבאללה, ותושבי לבנון הם קהל היעד הראשי לפעילותנו. יחד עם זאת, אנו מדגישים גם את האחריות של ממשלת לבנון לכל אשר קורה בשטחה".