יאיר לפיד בהפגנה של יש עתיד נגד הממשלה החדשה בגשר קק"ל, תל אביב
(צילום: נדב אבס)

ראש הממשלה יאיר לפיד תקף הבוקר (שישי) את ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו ואמר כי הוא מקים ממשלה משוגעת, כלשונו. "זו אמירה קשה, אבל אין דרך אחרת לתאר את מה שקורה סביבנו. נתניהו חלש, נסחט בידי שותפים צעירים ונחושים ממנו", הוסיף לפיד. "הממשלה הזו היא לא אירוע נורמלי. היא אפילו לא מייצגת את תוצאות הבחירות. הליכוד הפך לשותף זוטר בממשלה של עצמו, נתניהו בשיא חולשתו, הקיצונים דוחפים את המערכת למקומות הזויים".
לדברי לפיד, "אם הייתה מוקמת פה ממשלה נורמלית, היינו נותנים לה ימי חסד. זה לא המצב. לא כשהנפגעים העיקריים הם הילדים שלנו והחיילים שלנו". לפיד התייחס גם לפירוקו של משרד החינוך - והעברת מחלקות שלמות ממנו לשותפות הקואליציוניות: "הכותרת הראשית ב-ynet הייתה אתמול 'הושלם פירוק משרד החינוך'. זה לא היה מאמר דעה, או קריאת זעם מספסלי האופוזיציה, אלא קביעת עובדה. היה משרד, עכשיו הוא פורק. יהיה עדיין בניין עם חניה צמודה לאדם שיקראו לו 'שר החינוך', אבל כל סמכויותיו רוקנו וחולקו לאחרים".
3 צפייה בגלריה
ועידת המשפט ה-11
ועידת המשפט ה-11
(צילום: מוטי קמחי, אלי מנדלבאום )
"מעוז האחראי? בליכוד התחרפנו, הילדים ישלמו את המחיר": הכנס שאיחד את האופוזיציה המיועד
(צילום: ערוץ כנסת )

תחת הכותרת "ממשלה שלא תוכל למשול", ציין לפיד בפוסט בהתייחסו לפירוק משרד החינוך כי "אבי מעוז קיבל את התוכניות החיצוניות ושני מיליארד שקל, אורית סטרוק את התרבות היהודית, סמוטריץ' את המינויים במועצת המורים, החרדים את החינוך החרדי, עכשיו יהיה גם שר נוסף מטעם ש"ס בתוך משרד החינוך. מה הוא יעשה שם? מה אתם חושבים שהוא יעשה שם?".
על הסיכומים במשא ומתן הקואליציוני בסוגיית משרד הביטחון, כתב לפיד: "למתנחלים הכי קיצונים יהיה בתוך המשרד שר משלהם. סמוטריץ' יהיה אחראי על המנהל האזרחי, ימנה אלוף מטעמו שיישב בפורום מטכ"ל. פלוגות מג"ב ביהודה ושומרון יועברו לסמכותו של בן גביר. שר הביטחון כבר לא יהיה המפקד שלהן. סמוטריץ', אגב, יקבל גם את האגף במשרד הביטחון שאחראי על תקציבי ההתנחלויות. למה הוא רוצה אותו? למה אתם חושבים שהוא רוצה אותו?".
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
ראשי הקואליציה המסתמנת
(צילום: אלכס קולומויסקי, הדר יואביאן , נועם מושקוביץ' דוברות הכנסת, שאול גולן)
ראש הממשלה היוצא הוסיף: "הם עושים הכול מהר ככל האפשר, מנסים לנרמל את השיגעון, שנתרגל אליו. בן גביר, עבריין אלים שהורשע בתמיכה בטרור ולא שירת יום אחד בצבא, יהיה אחראי על המשטרה ומג"ב. ינהל פעילות מבצעית באזורים הכי נפיצים במזרח התיכון. אריה דרעי, שלקח שוחד במשרד הפנים וישב בכלא, חוזר למשרד הפנים. לפי ההסכם הקואליציוני בעוד שנתיים הוא יהיה שר האוצר. עבריין סדרתי שהורשע זה עתה בעבירות מס חמורות, יהיה אחראי על רשות המיסים. בינתיים יהיה לנו את סמוטריץ', שר האוצר שהכריז שינהל את הכלכלה לפי חוקי התורה. אני לא יודע מה זה אומר, אבל די ברור מי הולך להרוויח מזה.
"הייתה פעם בדיחה ישנה כזו, לא מאוד מצחיקה: מה ההבדל בין מדינת ישראל לבית משוגעים? שבבית משוגעים לפחות ההנהלה נורמלית. אז זהו, שלא. הממשלה הזו היא לא אירוע נורמלי. אנחנו נצא לגשרים, לצמתים, לרחובות. אנחנו נגן על בתי המשפט, על צה"ל, על בתי הספר. אנחנו נאבקים על המדינה שלנו ואין לנו שום כוונות לוותר".
3 צפייה בגלריה
יאיר לפיד בהפגנה של יש עתיד נגד הממשלה החדשה בגשר קק"ל, תל אביב
יאיר לפיד בהפגנה של יש עתיד נגד הממשלה החדשה בגשר קק"ל, תל אביב
יאיר לפיד בהפגנה של יש עתיד נגד הממשלה החדשה בגשר קק"ל, תל אביב
( צילום: מוטי קמחי )
כפי שציין בפוסט, לפיד הגיע הבוקר לגשר קק"ל בתל אביב כדי להשתתף באחת ההפגנות של מפלגת יש עתיד נגד הממשלה המסתמנת. לפיד, שעדיין נושא בתפקיד ראש הממשלה, אמר בהפגנה: "אנחנו פה כדי להגיד לממשלה החדשה שקמה - אנחנו לא פראיירים שלכם. זאת הממשלה הקיצונית והמטורפת ביותר בתולדות המדינה. נתניהו חלש והשותפים צעירים ממנו, נחושים ממנו וקיצונים ממנו הכניעו אותו ללא תנאי, אבל אנחנו לא נכנעים. אנחנו נלחמים על המדינה האהובה שלנו".
בתגובה להגעתו של לפיד לגשר קק"ל, אמר ח"כ מיקי זוהר מהליכוד: "אני שומע שלפיד מפגין באיילון וחוסם את התנועה עם רכבי האבטחה שלו. כנראה שהוא הגיע להפגין נגד מצביעי הימין שבחרו בנו, אחרת אין הסבר אחר למעשה המביך והמוזר הזה. כך מתנהגים לוזרים".
הקואליציה החדשה מקדמת את חוק דרעי
(צילום: משי בן עמי)

ראש הממשלה המיועד נתניהו ביקש אמש רשמית מנשיא המדינה יצחק הרצוג להאריך ב-14 ימים את המנדט שניתן לו להרכבת ממשלה. במכתבו לנשיא, נתניהו נימק זאת בכך שעדיין נותרו סוגיות בתחום התפקידים שטרם סוכמו, ומשום שכל הסיעות דורשות הסכמים קואליציוניים מלאים כתנאי לחלוקת התפקידים בממשלה.
נתניהו לא ציין זאת בבקשה, אבל אחת הסיבות המרכזיות להארכה היא הרצון להשלים את החקיקה שתאפשר ליו"ר ש"ס אריה דרעי לכהן כשר, על אף שנידון למאסר על תנאי, ואת החקיקה שתאפשר את העברת הסמכויות ליו"ר הציונות הדתית סמוטריץ' וליו"ר עוצמה יהודית בן גביר.
"ב-13 בנובמבר הטלת עליי את התפקיד להרכיב ממשלה לאחר שסיעות המונות 64 ח"כים המליצו עליי", כתב נתניהו להרצוג. "החל ממועד זה, נוהל משא ומתן אינטנסיבי בין נציגי הליכוד לצוותי המשא ומתן של כל אחת מהסיעות האמורות. תחילה, התמקד המשא ומתן בסוגיות עקרוניות, לרבות בעקרונות הבסיסיים וקווי היסוד של הממשלה שתוקם. לאחר מכן, התקיימו בין הצדדים פגישות בנושא חלוקת התפקידים בממשלה ה-37. הפגישות היו אינטנסיביות והתקיימו עד השעות הקטנות של הלילה".
"בשלב זה", כתב נתניהו, "נחתמו עם כל הסיעות שהמליצו עליי לתפקיד ראש הממשלה נספחים או מכתבים הנוגעים לתפקידים בממשלה ה-37. עם זאת, עדיין נותרו סוגיות בתחום התפקידים שעדיין לא סוכמו (כך למשל עם סיעות ש"ס ויהדות התורה עדיין אין נספח תפקידים מפורט אלא מכתב בלבד), ומשום שכל הסיעות האמורות דורשות חתימה על הסכמים קואליציוניים מלאים כתנאי לחלוקת התפקידים בממשלה. הסכמים אלה כוללים התייחסות לסוגיות עקרוניות רבות ומורכבות".