צה"ל תקף הלילה (בין חמישי לשישי) את מעבר הגבול עם סוריה, אל-מצנע, אחרי שאתמול הזהיר את מדינת לבנון כי חיזבאללה עושה בו שימוש לצורך העברת אמל"ח. כתוצאה מכך, נעצרה בשני הכיוונים התנועה בכביש שממנו ברחו יותר מ-300 אלף בני אדם מלבנון לסוריה. רובם היו אזרחים סורים.
בנוסף, לפי צה"ל, מטוסי קרב של חיל האוויר - בהכוונת אמ"ן - תקפו מנהרה תת-קרקעית שחוצה מלבנון לסוריה, ואורכה כ-3.5 ק"מ. "המנהרה משמשת את חיזבאללה להעברת אמל"ח ואחסונו בתוואי תת-קרקעי", נמסר. "התשתית הופעלה על ידי יחידה 4400, שאחראית על העברת אמצעי לחימה מאיראן ושלוחותיה לחיזבאללה בלבנון. בתקיפה הושמדו מבנים צבאיים, מחסני אמצעי לחימה ותשתיות טרור נוספות. מפקד יחיד 440, מוחמד ג'עפר קציר, חוסל השבוע".
התקיפה במעבר הגבול, והבור שנפער

1 צפייה בגלריה
התקיפה במעבר הגבול בין סוריה ללבנון , אל-מצנע
התקיפה במעבר הגבול בין סוריה ללבנון , אל-מצנע
הבוער שנפער במעבר הגבול
בצה"ל, נסביר, מזהים לחץ איראני מתגבר לחמש את חיזבאללה, ולכן נמשכות התקיפות במרחב גבול לבנון-סוריה - כולל זו הלילה - כשבין היתר נפגעות גם מנהרות הברחה בין שתי המדינות.
שר התחבורה הלבנוני עלי חמיה אמר שהתקיפה הלילה באל-מצנע פגעה בצד הלבנוני של המעבר, ויצרה מכתש ברוחב של ארבעה מטרים. כתוצאה מכך, נאלצו העקורים מלבנון לחצות לסוריה ברגל.
מעבר אל-מצנע נחשב למעבר מרכזי וחשוב בין סוריה ללבנון. עם זאת, יש להניח שבכך לא תמו הברחות האמל"ח לחיזבאללה - שממשיך לנסות ולהתחמש בכל דרך אחרי הפגיעות הקשות שספג. מעברי גבול אחרים בין לבנון לסוריה עדיין פעילים, וכך גם נתיבי הברחות.
אתמול, צה"ל חשף כי חיזבאללה החל לעשות שימוש במעבר הגבול אל-מצנע - מעבר אזרחי שבשליטת לבנון - בעקבות התקיפות שהשביתו את מעברי הגבול הייעודים שבהם עשה שימוש כדי להעביר אמל"ח. "מאז תקיפת מעברי הגבול, בגבול סוריה לבנון ביום חמישי 26 בספטמבר, מעבר מצנע, שהינו מעבר אזרחי בין סוריה ללבנון בשליטת מדינת לבנון, מהווה את המעבר המרכזי של העברות האמל״ח של חיזבאללה", מסר דובר צה״ל בערבית, אל״ם אביחי אדרעי. "מעברי הגבול הייעודיים של חיזבאללה נהרסו וכעת להערכתנו הארגון פועל על מנת לשקמם".
לדברי אדרעי, "בשבוע האחרון, חיזבאללה באמצעות יחידה 4400 ביצע העברות אמל״ח רגיש, החל מאמל״ח יבשתי ואמל״ח אשר להערכתנו מיועד לחזית בדרום לבנון. ביום רביעי האחרון הותקפה משאית שהכילה אמצעי לחימה, כפי שניתן להתרשם מתיעוד התקיפה ופיצוצי המשנה".
תקיפת המשאית
(צילום: דובר צה"ל)

אדרעי הוסיף: "חיזבאללה, ובפרט יחידה 4400, יחידת התובלה של הארגון, מנצלת את הכסות האזרחית כדי להעביר אמל״ח, המגיע מאיראן דרך סוריה, בכסות האזרחים הסורים והלבנונים, מתוך ההבנה שיוכלו להסתתר בין האזרחים. חיזבאללה יודע שמדינת ישראל לא תיתן לו להתעצם באמל״ח מאיראן ועל כן מסתתר בין המשאיות והרכבים האזרחיים במעבר גבול האזרחי מצנע".
לדבריו, "מדינת לבנון אחראית על מעברי הגבול הרשמיים שלה וביכולתה ללמנוע מחזבאללה לעבור במעברים אלו. צה״ל מפציר במדינת לבנון לבצע בידוק קפדני למשאיות העוברות במעברים האזרחיים ולהחזיר אחורה לסוריה המשאיות ורכבים המכילים אמל״ח. צה״ל לא יאפשר את העברות האמל״ח הללו ובמידה שיצטרך לפעול - לא יהסס לעשות זאת, כפי שעשה במהלך כל המלחמה".