הדיון בבית המשפט, והתגובות
(צילום: שמיר אלבז)

בית המשפט המחוזי בנצרת הורה הבוקר (שלישי) לשחרר למעצר בית את ליעד אדרי, הנאשם היחיד בפרשת רצח יואל להנגהל בקריית שמונה באוקטובר האחרון. ההחלטה מגיעה כשבוע לאחר שנחשף ב-ynet כי שירות המבחן המליץ על הצעד - וכעת ההמלצה הזו התקבלה. השחרור, תחת איזוק אלקטרוני, עוכב ביומיים כדי לאפשר ערעור של הפרקליטות.
בהחלטתו קבע בית המשפט תנאים מגבילים נוספים על אדרי במהלך מעצר הבית: ייאסר עליו להשתמש במכשירים אלקטרוניים וליצור קשר עם מעורבים בפרשה והוא יידרש להפקיד 150,000 שקל כהבטחה להופעתו בדיונים. הנאשם הצהיר שאין לו בעיות לב שישבשו את האיזוק, והוא ישהה במעצר בית אצל דודיו בקריית אתא.
5 צפייה בגלריה
ליעד אדרי
ליעד אדרי
השופט החליט כי הראיות נגדו "חלשות מאוד". ליעד אדרי בבית המשפט, הבוקר
(צילום: שרון צור)
5 צפייה בגלריה
ציון שמעון
ציון שמעון
"נעשה לו עוול, הוא קורבן של הפרשה". עו"ד ציון שמעון, סנגורו של הנאשם
(צילום: שרון צור)
עו"ד ציון שמעון, סנגורו של אדרי, אמר לאחר ההחלטה כי הוא מבקש שהמדינה לא תערער עליה ובכך "תתבזה", כלשונו. "כל אזרח צריך לחשוש כי יכולים לתפור לו תיק, לליעד נעשה עוול, הוא קורבן של הפרשה הזו, הוא עצור שמונה חודשים בגלל העלמת ראיות".
המתורגמן וחבר משפחת להנגהל, צבי חאוטה, יצא בתחושת אכזבה יחד עם המשפחה מהדיון. "הוא מנהיג החבורה, אנחנו מחכים לעוד רצח? החלטת השופט היא אסון לא רק למשפחה, אלא לכל המדינה. זו גזענות", אמר חאוטה שביטא את תחושת הוריו של להנגהל. "אנחנו מבקשים שיצא מכאן צדק. מעצר הבית לא מתאים לרוצח, מקומו בכלא".
הוריו של הנרצח הביעו את התנגדותם הנחרצת לשחרור למעצר בית, בדיון שהתקיים שלשום בבית המשפט. "אדרי הוא הרוצח", האשים אביו של יואל, איך זה מקובל שהוא ישתחרר אחרי הרצח? הוא צוחק בבית המשפט, אין לו חרטה. הוא מסוכן לכולם - ואני מבקש שלא ישתחרר".
השופט השיב שלשום כי הראיות נגד אדרי "חלשות מאוד", והודיע להורים גדעון ובת שבע כי ייתכן שהנאשם ברצח בנם ישוחרר כבר היום, כפי שאכן קרה. אמו של יואל, דיברה גם היא בפני בית המשפט שלשום ואמרה כי אם אדרי לא היה קיים, "הבן שלי היה חי". היא התחננה: "אני מבקשת לא לשחרר אותו, שיישאר בכלא. אני מבקשת שיישאר בכלא". לאחר ההחלטה של שירות המבחן בשבוע שעבר, שהגיעה לאחר התלבטות ארוכה, ההחלטה בסוגיה נדחתה כדי לאפשר למשפחת להנגהל להשמיע את עמדתה, וכך עשו שלשום גדעון ובת שבע להנגהל, הוריו של יואל, בפני השופט ערפאת טאהא.
5 צפייה בגלריה
גדעון בת שבע להנגהל
גדעון בת שבע להנגהל
הוריו של יואל להנגהל בדיון, הבוקר
(צילום: שרון צור)
5 צפייה בגלריה
ליעד אדרי
ליעד אדרי
(צילום: שרון צור)
הדיון שהתקיים שלשום היה חריג ונדיר, שכן למשפחות של קורבנות אין מעמד בחוק שמתיר להן להשמיע את עמדתן באשר להארכת מעצר או שחרור למעצר בית של נאשמים. "ההתנהגות של אדרי מזלזלת במשפחה שלנו", אמר גדעון להנגהל אביו של יואל, ששיתף בפני ynet את תחושותיו לקראת אותו דיון.
"מדובר בבחור מסוכן. בגלל המעשים שלו נרצח יהודי יקר, הוא מסוכן לכל הציבור. עדיף שלא ישתחרר", הוא אמר על הנאשם אדרי. "אני מתחנן לבית המשפט - אל תשחררו אותו. בתחושה שלי הוא הוביל את כל הנערים הצעירים להתנפל על יואל, הוא היה המנהיג של הכנופיה הזו ולא ייתכן שהמנהיג הולך הביתה".
"הדבר שהכי כואב לי זה שהיו הרבה אנשים שהשתתפו ברצח וכולם מסתובבים חופשי, מה אנחנו רוצים עוד רצח? למה לא תפסו אותם? זה הכי כואב לי בחיים", אמר אביו של יואל ל-ynet. "מאוד קשה לי לראות את אדרי מחייך, צוחק, שולח חיוכים ונשיקות להורים שלו ולחברים. אדם שהיה מעורב ברצח בלי שום רגישות עומד שם צוחק, נראה מאושר".
5 צפייה בגלריה
יואל להנגהל בחג החנוכה
יואל להנגהל בחג החנוכה
יואל להנגהל ז"ל
(באישור המשפחה)
להנגהל, נזכיר, היה תלמיד ישיבה מנוף הגליל שעלה עם משפחתו מהודו פחות משנה לפני שנרצח באוקטובר אשתקד. הוא נדקר למוות במהלך קטטה המונית במסיבת יום הולדת בקריית שמונה. בסרטונים מזירת הרצח נראו עשרות צעירים תוקפים את להנגהל, ובמסגרת החקירה נחקרו 115 מעורבים, רובם ילדים בני 17-13, שנכחו במסיבת יום הולדת סמוך לזירת הרצח.
לפי כתב האישום, שהוגש נגד אדרי בנובמבר, בליל הרצח ב-6 באוקטובר שהה להנגהל יחד עם חברתו סמוך לבית ההסתדרות בקריית שמונה ולמקום הגיעו כמה קטינים שהטרידו את השניים. בעקבות זאת התפתחה קטטה שבמסגרתה נגרמו ללהנגהל חבלות בפניו ושבר בשן. למקום הגיעו שוטרים כדי לטפל בתקיפה, אך הם עזבו את המקום - ולפי האישום אדרי הלך בהמשך לרחבה עם כמה נערים כשברשותו סכין מוסתרת מתחת לשרוול. בין אדרי ללהנגהל התפתח עימות מילולי, שבעקבותיו דקר אותו אדרי בבטנו ועזב את המקום. כעבור זמן קצר הוא שב לרחבה, שעט לעבר להנגהל ובעט בו.
אחרי הרצח נחשפו מחדלים משטרתיים בחקירה, ובעקבות כך הוחלט להדיח את מפקד תחנת קריית שמונה סגן-ניצב ניר ששון. בינואר השנה הואשמו שלושה שוטרים - רב-נגד חיים גבאי, פקד שי כהן ופקד יצחק בן שעיה - בשיבוש החקירה. בין היתר נטען באישום שהגישה מח"ש כי השוטר גבאי שוחח עם אדרי - שעמו הייתה לו היכרות מוקדמת - הן בזירת האירוע והן בטלפון. לפי האישום גבאי מסר לו מידע על החקירה וייעץ לו לשכור עורך דין - עוד לפני שהמשטרה ידעה על מעורבותו של אדרי בפרשה. אדרי, מודגש באישום, הפך לחשוד רק בגלל מידע שהגיע לחוקרים מגורם אחר, ולא מגבאי.