החשוד בתקיפת האב השכול ישוחרר לביתו בתנאים מגבילים, בית המשפט מותח ביקורת על המשטרה ועורך הקבלה בין הצדדים המעורבים: בית משפט השלום בתל אביב החליט היום (שני) לשחרר למעצר בית למשך חמישה ימים את פעיל הימין אורי הרוש שלפי החשד תקף בהפגנה למען שחרור החטופים את גדי קדם, ששכל את בתו, בעלה ושלושת ילדיהם בטבח 7 באוקטובר. "עיון בעדות המתלונן מלמד שהחבלה בראשו נגרמה מכך שהכו בראשו באמצעות חפץ חד, ייתכן שגם בחור אחר שאחז בשלט תקף את המתלונן באמצעות השלט", ציין השופט בנימין הירשל-דורון בהחלטתו.
1 צפייה בגלריה
גדי קדם ואורי הרוש
גדי קדם ואורי הרוש
גדי קדם והחשוד בתקיפתו אורי הרוש
(צילום: טל שחר )
במהלך ההפגנה נראה קדם מדמם בראשו אחרי שלדבריו הותקף על-ידי פעיל ימין שהחזיק שלט "שמאלנים בוגדים". בתיעוד אחר נראה קדם מכה את מניף השלט - אחרי שאשתו ראומה העידה כי פעיל הימין קילל אותה ואף אמר לה "טוב שהילדים שלכם מתו". קדם הגיש תלונה נגד הרוש, שלו מייחסת המשטרה עבירות של תקיפה הגורמת חבלה והשתתפות בהתפרעות לאחר הוראת פיזור. בעקבות החלטת בית משפט השלום, הגישה המשטרה ערר לבית המשפט המחוזי בעיר. בשל כך יישאר הרוש במעצר עד הדיון שצפוי להתקיים מחר. קדם עצמו נחקר גם הוא אתמול באזהרה בחשד לתקיפה.
בדיון היום אמר נציג המשטרה כי אשתו של קדם תלשה את השלט של פעילי הימין בכעס, ובעקבות כך התפתח העימות בזירה. עוד ציין נציג המשטרה כי קדם הגיע לסייע לאשתו, ואז קפצו עליו ארבעה או חמישה גברים, שאחד מהם הוא הרוש. לדברי נציג המשטרה, הרוש בעט בקדם כשזה היה שכוב על הרצפה. בחקירתו הכחיש הרוש את המיוחס לו, אך החוקרים הציגו לו סרטונים שמחזקים את הטענות נגדו.
פרקליטו של הרוש טען מנגד כי מדובר באירוע פוליטי, תוך שימוש ציני בצבא ובסטטוס של המתלונן בתיק. לדבריו, "היה פה אירוע של מחאה משני הצדדים, מחאת שמאל וימין. במהלך האירוע, מישהו מהצד הימני של ההפגנה מניף שלט, לא עושה מעבר לפעולה זאת דבר. ניגשת אשתו של המתלונן, חוטפת את השלט מהאיש שהחזיק אותו. אנחנו עדיין בדמוקרטיה, וכמו שקוראים לחיילי צה"ל 'רוצחים', גם שלט שכתוב עליו 'שמאלנים בוגדים' זה לא נותן לגיטימציה לחטוף את השלט".
פרקליטו של החשוד הוסיף: "מחזיק השלט הולך איתו לאחור, בעלה של האישה תוקף את אותו מחזיק שלט, מפיל אותו על הרצפה ובשלב זה אנשים מנסים להפריד. יכול להיות שתוך כדי צילום פגעה רגל בישבנו של מר קדם. לפי הצילום, הוא לא על הרצפה, ושליחת הרגל נעשית עוד לפני שהוא מגיע לרצפה. כפי שטען החשוד, שליחת הרגל הייתה על-מנת למנוע את המשך ההתגוששות בין קדם למותקף, וגורם אחר שהוא לא החשוד חובט עם שלט בראשו של קדם והוא נופל".
תיעוד התקיפה בתל אביב
(צילום: אדם קוטב )

המשטרה ביקשה להאריך את מעצרו של הרוש בחמישה ימים, אך השופט הירשל-דורון החליט כאמור לשחרר אותו בתנאים מגבילים. בהחלטתו עשה השופט הקבלה בין המעורבים. לדבריו, "מצד אחד של הגדר התקיימה הפגנת ימין, ומהצד האחר התקיימה ככל הנראה עצרת או הפגנה הנוגעת לחטופים. עיון בסרטונים מלמד שהאווירה הקיימת כאן בישראל, והיא נחלתם של שני הצדדים להפגנה, גרמה להתלקחות".
השופט הוסיף: "לפי החומר שבפניי, אמירות כאלה או אחרות בשלטים שאחז מחנה הימין גרמו לזעם מצד אחת ממשתתפות העצרת אשר עברה לאזור הפגנת הימין וביקשה להסיר את השלט שהונף. דומה שאירוע זה גרם להתלקחות. בעלה של הגברת נצפה בסרטונים עובר גדרות ומגיע לכיוון מפגיני הימין, שם ניתן לראות בסרטון התלקחות אלימה. יצוין שעל פי הסרטונים ניתן לראות ששוטרים הפרידו בין הניצים, כאשר השוטרים אוחזים גם במתלונן".

"יש לתת את הדעת על כך שהחשוד לא נעצר בזירה"

בהמשך דבריו מתח השופט ביקורת על המשטרה: "בזמן האירוע, למרות נוכחות השוטרים, לא נעצר איש בזירה. אני סבור שיש מקום לתת את הדעת להוצאת הבקשה במקרה זה, הבקשה הן בפירוט העובדתי והן בפירוט הוראת החיקוק אינה מציינת שמיוחסת לחשוד עבירה של תקיפה בצוותא, אלא מייחס לו רק עבירה הגורמת חבלה ועבירה בניגוד לסעיף 380. לא צוין כלל בבקשה שמדובר תקיפה בצוותא, ואציין שעיון באזהרה בחקירת החשוד אינו מפרט ייחוס של עבירה של תקיפה בצוותא".
השופט הוסיף: "אציין גם שצפייה בסרטונים מלמדת להבנתי שכל שניתן לייחס לחשוד בשלב זה יהיה אירוע של תקיפה באמצעות בעיטה בגבו של המתלונן. עיון בעדותו של המתלונן מלמד שנגרמה לו חבלה באזור ראשו שדרשה תפירות וחבלה בברך, ודומה שעיון בעדותו מלמד שהמתלונן סבור שהחבלה בראשו נגרמה מכך שהכו בראשו באמצעות חפץ חד, כאשר משתמע שייתכן שבחור אחר שאחז בשלט תקף את המתלונן באמצעות השלט. יש לתת את הדעת על כך שהחשוד לא נעצר בזירה.
"כמו כן יש לתת את הדעת לכך שהמתלונן ובת זוגו מסרו כבר את עדותם. כאשר אני בא להתייחס לשאלת קיומו של חשד סביר, אני סבור שחשד סביר ברמה הנדרשת לשלב הראשוני קיים אך יש לתת את הדעת לעוצמתו ולנסיבות האירוע, לא מדובר באירוע בשו החשוד ביקש לתקוף מפגינים אחרים אלא דומה שמדובר באירוע שבו החשוד בשל ההתקלחות האלימה נגרר לאירוע, ויש לתת את הדעת לכך שצפייה בסרטונים איננה מלמדת בשלב זה שהחשוד נצפה בועט ברגלו בראשו של המתלונן, לכל היותר ניתן לראות שהוא בועט בגבו".
מהמשטרה נמסר בתגובה: "במהלך הפגנה בלתי חוקית בתל אביב, התפתחה תגרה בין המפגינים שנכחו בצומת עזריאלי. בעקבות האירוע נפתחה חקירה לבדיקת נסיבות המקרה".