בית המשפט העליון של רוסיה הורה בצהריים (יום ג') לסגור את Memorial, ארגון זכויות האדם הוותיק והמפורסם ביותר במדינה. זהו צעד נוסף, וחריף במיוחד, במבצע הדיכוי ששלטונות רוסיה מנהלים נגד פעילי זכויות אדם, נגד התקשורת העצמאית ונגד תומכי האופוזיציה.
3 צפייה בגלריה
אלכסיי נבלני ולדימיר פוטין
אלכסיי נבלני ולדימיר פוטין
נבלני ופוטין. מבצע דיכוי נגד המתנגדים
(צילום: רויטרס)
התביעה הכללית ברוסיה עתרה בחודש שעבר לבית המשפט העליון בבקשה לשלול את מעמדו החוקי של Memorial, ארגון זכויות אדם בינלאומי שעלה לתודעה בזכות מחקריו על הדיכוי הפוליטי באיחוד הסובייטי. הארגון משמש כיום כארגון גג ליותר מ-50 ארגונים קטנים יותר ברוסיה ומחוצה לה. היום הודיע בית המשפט כי נענה לבקשת התביעה, שטענה כי הארגון "יוצר תדמית שקרית של ברית המועצות כמדינת טרור".
Memorial הוכרז כ"סוכן זר" כבר בשנת 2016. מתוקף ההגדרה הזו הוא נעשה נתון לביקורת דקדקנית יותר מצד ממשלת רוסיה, והודבקה לו תווית שלילית המזוהה עם בוגדנות. בעתירה לסגור את הארגון טענו התובעים כי הוא הפר שוב ושוב את התקנות המחייבות אותו לסמן עצמו כסוכן זר, בכלל זה בפוסטים שפרסם ברשתות החברתיות, וכי במקום זאת הוא ניסה להסתיר את הגדרתו ככזה.
3 צפייה בגלריה
ולדימיר פוטין
ולדימיר פוטין
"הם מגינים על משתפי פעולה של הנאצים". פוטין
(צילום: AP)
ארגון Memorial ותומכיו טוענים כי ההאשמות נגדו נובעות ממניעים פוליטיים, ומנהיגי הארגון הכריזו מראש כי ימשיכו בעבודתם גם אם בית המשפט יורה לסגור אותו. עורך דין מטעם Memorial מסר כי יערער על הפסיקה, הן בפני מערכת המשפט הרוסית והן בפני בית הדין האירופי לזכויות אדם.
ארגון Memorial הוקם בשנותיו האחרונות של האיחוד הסובייטי, ובשנות פעילותו התמקד בתיעוד פשעים שבוצעו בעידן הסטליניסטי. נוסף על כך הוא הרבה לעסוק במעללי סוכנות הביון KGB, שבה שירת גם נשיא רוסיה הנוכחי ולדימיר פוטין. לאחרונה הרבה להתבטא הארגון נגד הדיכוי שמנהל משטר פוטין נגד מתנגדי השלטונות הרוסיים.
3 צפייה בגלריה
מוסקבה רוסיה הפגנה למען שחרור אלכסיי נבלני
מוסקבה רוסיה הפגנה למען שחרור אלכסיי נבלני
מפגינים למען שחרור נבלני, בתחילת השנה במוסקבה
(צילום: רויטרס)
מאז מעצרו בינואר של היריב הגדול של פוטין, אלכסיי נבלני, דיכאו כוחות הביטחון של רוסיה באכזריות שורה ארוכה של הפגנות מחאה נגד השלטונות. אלפים נעצרו בהן, ופעילותם של שלל ארגונים, בהם התנועה של נבלני עצמו, נאסרה. בחודשים האחרונים הוסיפה ממשלת רוסיה עוד כמה כלי תקשורת עצמאיים, עיתונאים וארגוני זכויות אדם לרשימת הגורמים שאותם היא מחשיבה כ"סוכנים זרים", ומתנגדים רבים של פוטין נאלצו לברוח מהמדינה.
הלחץ על Memorial עורר זעם בציבור, ואישים בולטים רבים יצאו בשבועות האחרונים להגנתו של הארגון. כמה בני אדם נעצרו היום בגין מחאה שקיימו באולם בית המשפט.
השלטונות במוסקבה טוענים מצדם כי הם רק אוכפים את החוק בניסיון לסכל את פעילותם של גורמים קיצוניים ולהגן על המדינה מהשפעה זרה. הנשיא פוטין טען החודש כי Memorial הגן על ארגונים שרוסיה מחשיבה לארגוני טרור או ארגונים קיצוניים. הוא טען גם ברשימת "קורבנות הדיכוי הפוליטי" שגיבש הארגון נכללים משתפי פעולה של הנאצים.