מי שהאזין אתמול לרמטכ"ל, רב-אלוף הרצי הלוי, לא אמור להיות מופתע הבוקר (שני), כשהמלחמה מול חיזבאללה בלבנון נכנסה לשלב חדש ואלים עוד יותר: הלוי היה ברור בעת ביקורו בבסיס חיל האוויר תל נוף, כשאמר שהארגון הלבנוני יקבל מכה אחר מכה עד שיבין. המסר הנוסף, שמעט חמק מהכותרות, הוא שהירי שבוצע אתמול בבוקר מלבנון לכאורה לכיוון בסיס רמת דוד ולמתקן של רפא"ל הוא "ירי לעבר אזרחים", שאותו "אף מדינה לא יכולה לאפשר". המשמעות: בישראל מצהירים שחיזבאללה חרג מה"משוואה" שבה התנהלה הלחימה בשנה האחרונה, בניגוד להצהרות הארגון.
(צילום: דובר צה"ל)
2 צפייה בגלריה
תומר בר מפקד חיל האוויר בטקס חילופי מפקדים ראש אמ"ן
תומר בר מפקד חיל האוויר בטקס חילופי מפקדים ראש אמ"ן
תומר בר מפקד חיל האוויר בטקס חילופי ראש אמ"ן
(צילום: יריב כץ)
גל התקיפות הראשון של היום יצא לדרך בשעה שש וחצי לפי התוכנית, והגל שאחריו הגיע בשעה 11. נכון למועד פרסום הדברים, מספר המטרות שהותקפו מהאוויר עומד על 400, כחלק מרעיון סדור המכונה "תוכנית המהלומות". מדובר בתוכנית פעולה שהחלה להתגבש בצה"ל לפני עשור וחצי, תחת מפקדי חיל האוויר דאז אמיר אשל ועמיקם נורקין, וליטושה נמשך עד לימי המפקד הנוכחי, אלוף תומר בר. לפי דברים שכתב אלוף (במיל') נורקין במסמך של "תוכנית המהלומות", כל מהלומה צריכה לגרום לנזק החורג מההבנות "ומהציפיות של האויב בנוגע ליכולות והנחישות של צה"ל, תוך התמקדות במערכים החיוניים למימוש תפקודו האופרטיבי ולאסטרטגיית הניצחון שלו". בינתיים זה עובד לא רע. המכונה עובדת מהבוקר למטרות רחוקות וממרכז האש בפיקוד צפון לקרובות.
קרדיט רב מגיע לרמטכ"ל הקודם, אביב כוכבי, שעמל על התוכנית שדרשה תשומת לב והקצאות הן כראש אגף מודיעין וכמובן כרמטכ"ל. כוכבי הקים את "מפעל המטרות" שבו גם רובוט בעל יכולות מדהימות בעזרת בינה מלאכותית וזמינות מתמדת לאין-ספור מאגרי מידע, נאספו נתונים שסייעו לצבא ברגעים אלו. המפעל הזה ייצר מטרות לפני המלחמה, וביכולתו לייצר מטרות רבות בזמן אמת.
דווקא משום שהמודיעין כשל בצורה יוצאת דופן במניעת מתקפת 7 באוקטובר, יש להצביע גם על ההישגים שלו, הן באיסוף המידע על חיזבאללה בשנים האחרונות וגם על היכולת לייצר מטרות חדשות באמצעות שיטות חדישות באזורים מסוימים
המטרה היא לתקוף חזק והרבה באמצעות ריכוז אש, על מנת לשלול מהאויב יכולות שיגור רבות וגם את הרצון להמשיך להילחם, בידיעה שזה פשוט לא משתלם לו. סוג המטרות נבחן גם לפי המרחב הגיאוגרפי וגם לפי סוג היכולת שניתן לגרוע מחיזבאללה: כוחות רדואן, טילים לטווח קצר, בינוני וכמובן הארוך וגם מטרות "חמות" שפגיעה בהן צריכה להיות מיידית. את כל זה ארזו בצה"ל ל"תוכנית המהלומות", שבה תוכנן במה פוגעים ביום הראשון. הנושא גם תורגל לאורך שנים. בניגוד למה שהתרחש בעזה, בצה"ל רואים חשיבות לפעולה מהירה.
2 צפייה בגלריה
טקס הענקת אות הערכה למפקד 8200 הנכנס ב-28.2.2021
טקס הענקת אות הערכה למפקד 8200 הנכנס ב-28.2.2021
הרמטכ"ל הקודם אביב כוכבי
(צילום: דובר צה"ל)
דווקא משום שהמודיעין כשל בצורה יוצאת דופן במניעת מתקפת 7 באוקטובר, יש להצביע גם על ההישגים שלו, הן באיסוף המידע על חיזבאללה בשנים האחרונות וגם על היכולת לייצר מטרות חדשות באמצעות שיטות חדישות באזורים מסוימים. למרות הפיתוי, לא נכון לפרט יותר מכך מטעמים ברורים. האפקט כפול: חיזבאללה רואה לנגד עיניו איך האימפריה שבנה מקוצצת וגם מרגיש שקוף לחלוטין, מה שמערער את ביטחונו. גם זה יכול לעזור אם וכאשר יגיע התמרון הקרקעי, שבו צה"ל אמור לפגוש צבא הרבה יותר מיומן מחמאס.
יוסי יהושוע יוסי יהושוע
גם בגלל זה, לא נכון להתבשם יותר מדי מההצלחות ובוודאי שלא לזלזל באויב אכזר וחד כמו חיזבאללה. "הציבור יצטרך לגלות קור רוח", אמר היום שר הביטחון ובצדק, תוך דגש על הצורך להישמע להנחיות פיקוד העורף. כרגע המודיעין מספיק טוב בהערכת תגובות חיזבאללה וסיכול תוכניות ירי ספציפיות, אבל בסוף המטח יגיע, ועלינו להיות מוכנים לו. את השאר, יש לקוות, יעשה הצבא.