(צילום: חגי דקל)

מפקד חיל האוויר לשעבר אלוף (במיל') איתן בן אליהו אמר הבוקר (יום ב') בריאיון ל-ynet Live כי המשבר מורגש בתוך החיל. "לא צריך יותר מדי מידע מבפנים בשביל להבין שמשהו פה לא טוב", הוא אמר.
ביום שישי האחרון הודה מפקד חיל האוויר אלוף תומר בר כי יש פגיעה מתוחמת בכשירות צה"ל, בעיקר בחיל האוויר. לדברי בן אליהו, "חיל האוויר עדיין גדול מאוד, יש מספר לא מבוטל של טייסים, מכונאים ומפקדים" שיכולים לבצע משימות נקודתיות. לדבריו, "הבעיה היא הידרדרות למצב יותר חמור, זה קורה לאט לאט, המתחים מעמיקים ועוד אנשים מחליטים לעזוב. יש רבים שמחליטים אמנם להמשיך, אבל בפנים המוטיבציה שלהם נמוכה יותר. אם הם ייצאו לטיסה זה יהיה עם מוטיבציה נמוכה יותר.
(צילום: חגי דקל)

"אומר ראש הממשלה שזה נראה כמו צבא שיש לו מדינה, בסדר", הזכיר בן אליהו את אמירת ראש הממשלה בנימין נתניהו בשיחה אתמול, שבה דרש למנוע עוד "כותרות" על משבר הכשירות. "אפשר לזרוק את האשמות מצד לצד, אבל מי שאחראי למעלה, מי שנותן את הדוגמה האישית ויוצר את המצב הזה, מי שכוחו לבלום את המצב הזה, זה המפקד, הכול בידיים של המפקד. ככל שנשתמש בביטויים מזלזלים כלפיהם, זה רק יעצים את המשבר. צריך לשוחח, אי אפשר לא לדבר איתם. צריך להבין את עומק המשבר שהם נקלעו אליו", אמר בן אליהו.
הוא הוסיף כי "כל שעה שעוברת, המצב פחות טוב. מתי זה יהיה גרוע מאוד? אני לא יודע. יקרו דברים, זה גם תלוי בכמה החלטות שעומדות על הפרק, זה תלוי בהחלטות בית המשפט, החלטות אם יצייתו לבית המשפט. זה לא עניין שאפשר לצפות אותו באופן מובהק מראש".
בינתיים, ראש הממשלה מצידו מנסה להרגיע. הוא פרסם סרטון שבו התייחס להודעת סוכנות הדירוג פיץ', שבסופה טען: "אני רוצה להוסיף עוד אמת אחת - יש לנו לא רק כלכלה חזקה, יש לנו גם צבא חזק. בל יטעו בנו אויבנו - אנחנו נדאג שהצבא גם יישאר חזק מאוד".
1 צפייה בגלריה
הרמטכ"ל הרצי הלוי, רה"מ בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט
הרמטכ"ל הרצי הלוי, רה"מ בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט
"אולי קרה משהו ורה"מ הבין שיש חשיבות ביטחונית לאומית". נתניהו והרמטכ"ל הרצי הלוי
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
את האלוף (במיל') ישראל זיו, לשעבר ראש אגף המבצעים בצה"ל, זה לא מרגיע. הוא התייחס לאזהרות שהציגו ראשי מערכת הביטחון לנתניהו. "יש שני תהליכים שדוהרים אחד לתוך השני, האחד זה החשש מהתגברות הסיכויים להסלמה או למלחמה, והצד השני, תהליכים מאוד בעייתיים של כשירות צה"ל, בעייתיים גם בטווח הקצר או המיידי וגם בטווח ארוך", אמר זיו.
לדבריו, "החיבור של שניהם הוא נוסחה ביטחונית בעייתית מאוד, מסוכנת מאוד ותמונת המצב הזאת מוצגת כבר כמה שבועות לראש הממשלה. היא לא מצליחה לפרוץ את המעטה הפוליטי שרה"מ התכסה בו. אולי בדיון אתמול קרה משהו ורה"מ הבין שיש פה חשיבות ביטחונית לאומית שעולה על הדילמות הפוליטיות שלו. אני מקווה מאוד שיעשה את המהלך הנכון ויעצור את הטירוף שהם רצים בו".
תת-אלוף (במיל') ארי סינגר, לשעבר קצין מילואים ראשי, אמר כי "יותר משמעניינת הכשירות מעניין ההישג המבצעי. האם צה"ל כשיר? התשובה היא כן, האם הוא יכול להשיג את ההישגים המבצעיים שהוא נדרש? התשובה היא גם כן, האם אין בעיה? כמובן שיש בעיה. אלה סיפורים הרבה יותר עמוקים מהפוליטיקה הרגעית והכשירות הרגעית, אלא בכלל רוח צה"ל".