באיראן מפנים בסיסים בסוריה ומרחיקים את ספינת הריגול שלהם מהים האדום, מחשש לתגובה ישראלית, אבל במקביל מסלימים את האיומים כלפי ישראל. מפקד בכיר במשמרות המהפכה איים בצהריים (יום ה') כי המשטר בטהרן עשוי "לבחון מחדש את דוקטרינת הגרעין" שלה.
לא ברור למה בדיוק התכוון אותו בכיר בדבריו, אבל יצוין כי איראן מצהירה באופן רשמי שפעילות הגרעין שלה נעשית ורק "למטרות שלום", חרף העשרת אורניום לרמה שמתקרבת לזו הנדרשת לנשק גרעיני, וייתכן שיש בדברים הללו רמז לשינוי המדיניות המוצהרת הזו.
איראן ערכה מצעד צבאי לרגל "יום הצבא", ואיימה: "אם ישראל תעשה טעות - היא תקבל מכה שלא תוכל לתקן"

"בחינה של הדוקטרינה והמדיניות הגרעינית שלנו, כמו גם שיקולים שבעבר הוצהרו, היא דבר שבהחלט אפשרי", צוטט בסוכנות הידיעות האיראנית תסנים אחמד חקטלב, מפקד מטה השמירה על מתקני הגרעין באיראן. לדבריו בחינה שכזו אפשרית בשל "האיומים הישראליים" על אתרי הגרעין האיראניים.
לטענתו, אותם אתרי גרעין "בטוחים לחלוטין", אך למרות זאת הוא איים על ישראל מפני ניסיון לפגוע בהם. "אם האויב יעז לתקוף כל מרכז או מתקן גרעיני איראני - אנחנו בהחלט נגיב בחזרה", אמר, וטען שידיה של איראן "על ההדק".
חקטלב המשיך ואיים: "יש לנו מידע מדויק על מרכזי הגרעין הישראליים והטילים שלנו מוכנים להשמיד את המטרות שצוינו - אם יעשו צעד כלשהו. האיומים הישראליים על מתקני הגרעין שלנו לא חדשים ואנחנו מוכנים להתמודד איתם. יש לנו יכולות מתקדמות וחדישות להתמודד עם כל איום ישראלי על מתקני הגרעין".
המילה האחרונה בכל סוגיה הקשורה לגרעין האיראני, יודגש, שמורה למנהיג העליון עלי חמינאי, שבהתאם למדיניות המוצהרת של טהרן התעקש לא אחת בעבר שהרפובליקה האיסלאמית מעולם לא חתרה להשגת נשק גרעיני - ואף טען שהדבר אסור על פי דת האיסלאם.
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו, f-35, עלי חמינאי
בנימין נתניהו, f-35, עלי חמינאי
רה"מ נתניהו והמנהיג העליון של איראן חמינאי
(צילום: אלכס קולומוסיקי, AFP / HO / KHAMENEI.IR)
אלא שבפועל טהרן מתקרבת יותר ויותר לפצצה מאז קריסת הסכם הגרעין, וכעת מעשירה אורניום לרמה של 60% - קרוב מאוד לרמה של 90% הדרושה לנשק גרעיני. יודגש שעבור צרכים אזרחיים כמו תחנות כוח גרעיניות, רמת ההעשרה שנדרשת היא נמוכה בהרבה (ברוב הכורים רמת ההעשרה הנדרשת היא 3% עד 5% בלבד).
כדי לפתח פצצת אטום איראן זקוקה גם למרכיבים טכנולוגיים אחרים, ובחודש שעבר פרסם ב-ynet וב"ידיעות אחרונות" נדב איל כי איראן פועלת לאחרונה להשגת כמה רכיבים שכאלו. מדובר על הרכיבים הנדרשים להרכבת ראש נפץ גרעיני, ובכיר אחד הגדיר אותן "פעולות מטרידות מאוד".
כדי לייצר פצצה גרעינית תקינה יש צורך ביכולת טכנית וידע, וגם מרכיבים פיזיים כמו נפצים הפועלים בצורה מדויקת ומתואמת. בדרך כלל, מקובל לומר שאיראן רחוקה בין שנה לשנתיים מיכולות כאלה. אך שלושה בכירים בישראל - אחד ממערכת הביטחון, השני בדרג המדיני והשלישי בגוף החשוף למידע מסווג - אמרו כי דברים החלו לזוז בזירה הזו.
בתקופה האחרונה, אמרו השלושה, איראן פועלת או "מגששת" להשגת רכיבים הנחוצים ל"קבוצת הנשק" הנדרשת להרכבת פצצה גרעינית. היו כאלה שהביעו חשש כבד יותר מההתפתחויות הללו, ואחרים ציינו כי ייתכן שאיראן פועלת כך כל הזמן – ושאנחנו יודעים זאת. אף אחד מהם לא סבר שאיראן פורצת לפצצה גרעינית כעת. ישראל דיווחה על הפעילות, כפי שהיא רואה אותה, לבעלות הברית שלה ובראשן לארה"ב.

היערכות לתגובה הישראלית

כחלק מההיערכות לתגובה הישראלית, בצהריים דווח ב"בלומברג" על עזיבת ספינת הריגול של איראן מהים האדום וחזרתה למצר הורמוז סמוך לחופי הרפובליקה האיסלאמית. הדיווח הזה מצטרף לדיווח אתמול ב"וול סטריט ג'ורנל", ולפיו כחלק מההיערכות לתגובה ישראלית איראן החלה לפנות את אנשיה מאתרים שונים בסוריה. מקורות סוריים ואיראניים אמרו לעיתון כי גם חיזבאללה מצמצם את נוכחות הבכירים שלו בסוריה. קצינים בכירים פחות, בדרגים בינוניים, משנים את מקומות הימצאם מחשש לתקיפה ישראלית.
3 צפייה בגלריה
ספינת ריגול של איראן Behshad
ספינת ריגול של איראן Behshad
ספינת הריגול האיראנית "בשהאד" שלפי הדיווחים עזבה את הים האדום
כחלק מ"צעדי החירום" האיראניים, אנשי משמרות המהפכה כבר פינו בסיסים בסוריה, ואילו אחרים עושים זאת בשעות הלילה - אז הם חוששים כי התקיפה הישראלית עשויה להגיע. על מחסני הנשק האיראניים בסוריה, לפי הדיווח, שומרים חיילים בודדים בימים אלה.
חיזבאללה, כך לפי "וול סטריט ג'ורנל", שמר על כוננות גבוהה יותר במהלך המתקפה האיראנית - מחשש למתקפה ישראלית על מתקניו. כעת, לפי גורם המעורה בפרטים ששוחח עם העיתון האמריקני, חיזבאללה הוריד את רמת הכוננות שלו - מתוך הערכה שישראל לא תפגע בו בלבנון בתגובה למתקפה האיראנית. איראן, הוסיף הגורם, הציעה לאנשי חיזבאללה לנקוט אמצעי זהירות - מחשש שישראל תפגע בבסיסים של משמרות המהפכה, מחסנים ועמדות חיזבאללה במדינה.
ההיערכות האיראנית למתקפת התגובה הישראלית מגיעה במקביל לשלל האיומים מטהרן נגד תגובה שכזו. נשיא איראן התרברב היום וטען: "היום הטילים שלנו מגיעים ללב הישות הציונית, כדי להרתיע אותה מפשעיה ורצח העם שהיא מבצעת". בישראל הבטיחו להגיב, ולמרות שיש לכך רוב בצמרת - הדיונים על אופי התגובה והתזמון שלה נמשכים. זאת בצל החשש מהסלמה משמעותית באזור, והקושי בהערכת התגובה האיראנית - קושי שהתגלה היטב אחרי חיסול חסן מהדווי בדמשק שיוחס לישראל.
3 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
ביידן. מזהיר מהסלמה ולוחץ להימנע מתגובה חריפה
(צילום: AP Photo/Alex Brandon)
בעלות בריתה של ישראל, בראשן ארה"ב, מפעילות עליה כעת לחץ להימנע מתגובה חריפה שתביא להסלמה - כשהנשיא ג'ו ביידן עצמו הזהיר שמלחמה אזורית עלולה לגרור את וושינגטון לסכסוך ישיר מול איראן. בצל הלחץ הזה, הבוקר דווח ברשת ABC, מפי גורם אמריקני בכיר, כי התגובה נגד איראן לא צפויה לקרות לפני חג הפסח בשבוע הבא. גורמים ישראלים אמרו ל-ABC כי ישראל נערכה וביטלה לפחות בשני לילות פעולת תגובה למתקפה האיראנית. לפי הדיווח, בין האפשרויות שנשקלות פגיעה בשלוחיה של איראן, אך לא על שטחה, וגם אופציות אחרות כמו מתקפת סייבר.
דבריו של יואב גלנט לטייסי חיל האוויר
( צילום: שירה קינן)

בתוך כך, שר הביטחון יואב גלנט, הגיע היום לבסיס תל נוף של חיל האוויר, לשיחה עם טייסי קרב מהטייסות שהשתתפו בפעולות ההגנה ליירוט הטילים והכטב"מים שנורו מאיראן בתחילת השבוע. לדבריו, "היכולת שלנו לקבל החלטות מורכבות על הקרקע, נעוצה בידיעה שיש לנו על מי לסמוך באוויר. המשימות שלנו לא הולכות להצטמצם, מדינת ישראל צריכה לדעת שיש לה חופש פעולה לעשות מה שהיא רוצה, ויש ביטוח שמה שמוחלט גם מבוצע. היכולת שלנו לשבת ולקבל החלטות נכונות ולפעמים גם קשות בחמ"לים, במיוחד כשמדובר על ביצועים של חיל האוויר ועל דברים שקורים מהר, נעוצה בזה שאנחנו יודעים שיש לנו את מיטב האנשים בשמיים, זה נכון לכל גזרה, זה יכול להיות בתוך הטייסת מגיחה לגיחה, ובראייה שלנו מיום ליום, הוא תהליך שבו יש לימוד, כי יש פה השתנות מאוד גבוהה של הדברים".