חמאס איבד כמחצית מכוחותיו בשמונת חודשי המלחמה, ומסתמך בעיקר על טקטיקות של "פגע וברח" כדי לסכל את ניסיונותיה של ישראל להשתלט על עזה. כך אמרו בכירים ישראלים ואמריקנים לסוכנות הידיעות רויטרס.
לפי שלושה בכירים בארה"ב הבקיאים בנעשה בשדה הקרב, חמאס מחזיק כעת בין 9,000 ל-12,000 פעילים. לפי ההערכות האמריקניות, היו לו כ-25 אלף פעילים לפני המלחמה.
תיעוד: השמדת מנהרה ברפיח
(צילום: דובר צה"ל )

3 צפייה בגלריה
 איסמעיל הנייה, יחיא סינוואר
 איסמעיל הנייה, יחיא סינוואר
חמאס איבד כמחצית מכוחותיו, ומנסה להסתגל למצב עם טקטיקות חדשות. הנייה וסינוואר
(צילומים: AP)
לפי אחד הגורמים, מחבלי חמאס נמנעים כעת במידה רבה מהתנגשויות מתמשכות עם כוחות צה"ל שסוגרים על רפיח, ומסתמכים במקום זאת על מארבים ומטענים מאולתרים כדי לפגוע במטרות מאחורי קווי צה"ל. "הם מחכים שהם יתפרסו, ורק אז מתחילים את המארב וההתקפות שלהם", סיפר לרויטרס תושב עזה.
הגורמים האמריקנים אמרו כי טקטיקות כאלה עשויות לסייע לחמאס להמשיך את התנגדותו הצבאית במשך חודשים ארוכים, בעזרת כלי נשק שהוברחו לעזה דרך מנהרות, ואחרים ששוחזרו מחדש מתחמושת שלא התפוצצה או נתפסה מכוחות צה"ל.
פרק זמן ממושך מסוג זה זכה להדהוד על-ידי ראש המל"ל צחי הנגבי, שאמר בשבוע שעבר שהלחימה ברצועה עשויה להימשך לפחות עד לסוף השנה.
במקביל לטקטיקות האלה, חמאס מפעיל תעמולה דרך פעילי הארגון, שמצלמים בווידאו את המארבים שהם מכינים לחיילי צה"ל, לפני שהם עורכים ומפרסמים אותם בערוצי טלגרם ואפליקציות נוספות ברשתות החברתיות.
כך נראתה המנהרה שחשף צה"ל ליד מעבר רפיח
(צילום: דובר צה"ל)

3 צפייה בגלריה
פעילות כוחות צה"ל ברחבי רצועת עזה
פעילות כוחות צה"ל ברחבי רצועת עזה
פעילות צה"ל ברפיח. לפי דיווחים, כ-8,000 מחבלים עדיין מתבצרים שם
(צילום: דובר צה"ל )
פיטר לרנר, דובר מטעם צה"ל לתקשורת הזרה, אמר לרויטרס שהצבא עדיין רחוק מהשמדת חמאס, שלדבריו גם איבד כמחצית מהכוח הלוחם שלו. לרנר אמר שצה"ל מסתגל לשינוי הטקטיקה של ארגון הטרור, והודה שישראל לא יכולה לחסל כל מחבל או להרוס כל מנהרה של חמאס. "לא קיימת מטרה להרוג כל מחבל אחרון בשטח. זה לא ריאלי", הוסיף. "השמדת חמאס כרשות שלטונית היא יעד צבאי מעשי ובר השגה".
לפי דיווחים, יש בין 7,000 ל-8,000 מחבלי חמאס שעדיין מתבצרים ברפיח, המעוז המשמעותי האחרון של ארגון הטרור, לפי גורמים ישראליים ואמריקניים. ההערכות הן שהמנהיגים הבכירים - יחיא סינוואר, אחיו מוחמד, וראש הזרוע הצבאית של חמאס מוחמד דף - עדיין בחיים, ומסתתרים במנהרות עם חטופים ישראלים.
גורם בממשל האמריקני אמר כי חמאס הראה שיש בידו את היכולת לסגת במהירות לאחר התקפות, לתפוס מחסה, להתארגן מחדש ולצוץ שוב באזורים שישראל האמינה שנקיים מחמושי הארגון. "אין פתרון מהיר אחרי 17 שנה של בניית יכולות", הודה לרנר, שהסכים כי צה"ל עומד בפני קרב ממושך להתגברות על חמאס, השולט ברצועה מאז 2006.
חמאס בנה במשך שנים עיר תת-קרקעית של מנהרות באורך של 500 קילומטרים. המבוך, שמכונה על-ידי צה"ל כ"מטרו עזה", הוא בערך מחצית מאורך מערכת הרכבת התחתית של ניו יורק. מצויד במים, חשמל ואוורור, הוא מגן על מנהיגי חמאס, מרכזי פיקוד ובקרה ומחסני נשק ותחמושת.
בשבוע שעבר הודיע צה"ל על השלמת שליטה צבאית מלאה בציר פילדלפי. כ-20 מנהרות אותרו באזור, כשלפחות חלקן שימשו את חמאס להברחות נשק לתוך הרצועה.
3 צפייה בגלריה
בארה"ב מזהירים שללא תוכנית ליום שאחרי, עלולה להתעורר הפקרות ברצועה. נתניהו וביידן
בארה"ב מזהירים שללא תוכנית ליום שאחרי, עלולה להתעורר הפקרות ברצועה. נתניהו וביידן
בארה"ב מזהירים שללא תוכנית ליום שאחרי, עלולה להתעורר הפקרות ברצועה. נתניהו וביידן
(צילום: דנה קופל, AP/Stephanie Scarbrough)
בינתיים, ראש הממשלה בנימין נתניהו עדיין מתנגד לקריאות מקומיות ובינלאומיות להתוות תוכנית ליום שאחרי ברצועה. מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן הזהיר כי היעדר מפת דרכים שכזו עלול לעורר הפקרות ברצועה. גורם ערבי אמר לרויטרס כי כנופיות פשע כבר מתחילות לתפוס את הוואקום ברצועה, כשהן שודדות משלוחי סיוע ומזון.
שני מקורות ממשלתיים ערביים נוספים אמרו כי צה"ל עלול לעמוד בפני איומים דומים לאלו שנתקלה ארה"ב בעיר פלוג'ה בשנים 2004 ל-2006, בעקבות פלישתה לעיראק. התקוממות רחבה בפלוג'ה הכפילה את כוחם של אל-קעידה ודאעש, וגרמה לעיראק לשקוע בכאוס שממנו היא טרם יצאה - שני עשורים לאחר מכן.
וושינגטון ובעלות בריתה הערביות אמרו כי הן עובדות על תוכנית ליום שאחרי ברצועה, הכוללת מסלול בלתי הפיך וקצוב בזמן למדינה פלסטינית. כשהתוכנית, חלק מ"העסקה הגדולה" שחזתה ארה"ב שמטרתה להבטיח נורמליזציה בין סעודיה לישראל, תושלם, ארה"ב שואפת להביא אותה לישראל. כך לפי גורמים רשמיים בארה"ב.
גורם רשמי באמירויות, הבקיא בדיונים בנושא, אמר שדרושה הזמנה פלסטינית למדינות לסייע לעזה בפעולות חירום, כמו גם לסיים את העוינות, לגרום לישראל לסגת לגמרי מהרצועה, ולהעניק בהירות משפטית למעמדה של עזה, כולל השליטה בגבולות. לפי הגורם, תהליך החירום עשוי להימשך שנה ולהתחדש לשנה נוספת, כשלדבריו המטרה היא לייצב את הרצועה במקום לבנות אותה מחדש. כדי שהשיקום יתחיל, הוא הוסיף, נדרשת מפת דרכים מפורטת יותר לקראת פתרון שתי המדינות, וכמו כן רפורמה רצינית ואמינה ברשות הפלסטינית.