הטליבאן המשיך היום במסע הכיבושים באפגניסטן, בצל השלמת הנסיגה האמריקנית: ארגון הטרור כבש את העיר פייזבאד, בירת מחוז בדחשאן בצפון-מזרח אפגניסטן. בששת הימים האחרונים כבש הטליבאן שמונה ערי בירה מחוזיות, בעיקר בצפון אפגניסטן - אזור שרובו כבר נמצא בידי הארגון.
ג'וואד מוג'אדידי, חבר המועצה המחוזית בבדחשאן, אמר לסוכנות הידיעות רויטרס שתחילה הטיל הטליבאן מצור על פייזבאד – ואתמול פתח במתקפה לכיבושה. "בעקבות נפילתה של פייזבאד, כל צפון-מזרח המדינה נמצא תחת שליטת הטליבאן", הוא אמר. בדחשאן גובל בפקיסטן, טג'יקיסטן וסין.
12 צפייה בגלריה
אנשי טליבאן מצהירים על כיבוש העיר פול-אי-חומרי מחוז בגלאן צפון אפגניסטן
אנשי טליבאן מצהירים על כיבוש העיר פול-אי-חומרי מחוז בגלאן צפון אפגניסטן
אנשי טליבאן מצהירים על כיבוש העיר פול-אי-חומרי, בירת מחוז בגלאן בצפון אפגניסטן
(צילום: רויטרס)
בכיר באיחוד האירופי העריך אתמול שהטליבאן שולט כעת ב-65% משטח אפגניסטן. אותו בכיר הזהיר שלקראת השלמת ההשתלטות על הצפון, הטליבאן מנסה לבודד את הבירה קאבול - במטרה לנתק אותה מכוחות הממשלה המוצבים בצפון וחיוניים כל כך לשמירת השלטון.
גורם במשרד ההגנה האמריקני העריך היום שכבר בתוך 30 ימים עשוי הטליבאן לבודד את קאבול. לפי הגורם, שמסתמך על הערכות במודיעין האמריקני, הבירה האפגנית עלולה ליפול לידי הטליבאן בתוך 90 ימים. הגורם ציין שההערכה מתבססת על ההישגים של הטליבאן בשטח. עם זאת הוא הדגיש כי המסקנה "לא מובנת מאליה", והצבא האפגני יכול לשנות את המומנטום של הלחימה.
דגל הטליבאן מונף במעבר גבול גדול בין אפגניסטן לפקיסטן
(רויטרס)
צפון אפגניסטן נחשב במשך שנים לאזור השקט ביותר במדינה ונוכחות הטליבאן בו הייתה מינימלית, אבל כעת הממשלה מאבדת את אחיזתה שם. במוקד הלחימה בצפון אפגניסטן נמצאת כעת העיר הגדולה מזאר אי-שריף. הנשיא האפגני, אשרף ראני, טס לביקור בעיר במטרה לשכנע את אנשי המיליציות המקומיות להירתם למאמץ המלחמתי ולהגן על העיר מפני אנשי הטליבאן.
בתוך כך דיווחה סוכנות הידיעות AP כי בעקבות המפלות בשדה הקרב הורה הנשיא ראני להחליף את מפקד צבא אפגניסטן: לפי הדיווח גנרל חיבטוללה עליזאי יחליף את גנרל וואלי אחמדאזי.
12 צפייה בגלריה
אנשי טליבאן בעיר פראה ב מערב אפגניסטן
אנשי טליבאן בעיר פראה ב מערב אפגניסטן
בעיר פראה במערב אפגניסטן - בירה מחוזית נוספת שנמצאת בידי הטליבאן
(צילום: AP)
12 צפייה בגלריה
אנשי טליבאן אחרי כיבוש העיר פול-אי-חומרי מחוז בגלאן צפון אפגניסטן
אנשי טליבאן אחרי כיבוש העיר פול-אי-חומרי מחוז בגלאן צפון אפגניסטן
אנשי טליבאן בעיר פול-אי-חומרי
(צילום: AFP)
על רקע הביקורת נגד ארה"ב, והטענות שהיא "מפקירה" את האפגנים ומאפשרת את חזרת הטליבאן לשלטון, קרא נשיא ארה"ב ג'ו ביידן למנהיגים האפגנים להילחם על מולדתם. למרות שלא הושג הסכם שלום בין הטליבאן לממשלת אפגניסטן, ביידן הדגיש אתמול שהוא לא מתחרט על ההחלטה להשלים את הנסיגה. הוא ציין שארה"ב השקיעה יותר מטריליון דולר באפגניסטן בפרק זמן של 20 שנה, ואיבדה אלפי חיילים במלחמה הארוכה ביותר של ארה"ב.
וושינגטון ממשיכה לסייע גם בימים אלה לכוחות האפגניים. בימים האחרונים, על רקע הישגי הטליבאן בשטח, הגבירו הכוחות האמריקניים את מספר התקיפות האוויריות נגד מטרות של ארגון הטרור.
12 צפייה בגלריה
חייל בצבא אפגניסטן אזור הקרבות נגד ה טליבאן בעיר הראט
חייל בצבא אפגניסטן אזור הקרבות נגד ה טליבאן בעיר הראט
חייל בצבא אפגניסטן. לפי בכיר באיחוד האירופי, 65% מהמדינה כבר בידי הטליבאן
(צילום: EPA)
הנסיגה האמריקנית מתבצעת בעקבות ההסכם לסיום הלחימה שעליו חתם אשתקד ממשלו של דונלד טראמפ עם הטליבאן. האמריקנים קיוו שהנסיגה, שתושלם עד סוף החודש, תעודד את הממשלה האפגנית ואת הטליבאן להגיע להסכם. אך מאז חודש מאי, אז החל חלקה העיקרי של נסיגת חיילי ארה"ב ונאט"ו מאפגניסטן, מנהל הטליבאן מתקפה גדולה ומרחיב את שליטתו.
בקרב האוכלוסייה האזרחית באפגניסטן גובר עוד ועוד החשש מפני חידוש שלטונו האכזרי של הטליבאן, שבשנים 2001-1996 ניהל בה משטר דמים, שבמסגרתו מנע מנשים לצאת ללמוד, סקל באבנים את מתנגדיו ואת מי שהפרו לטעמו את כללי ההלכה האיסלאמית – והטיל מורא על תושבי המדינה כולה. כאמור, אפגנים רבים רואים כעת באמריקנים כמי שבנסיגה מאפגניסטן מפקירים אותם לגורלם, ולמעשה מוסרים אותם בחזרה לידי השלטון האיסלאמיסטי שדיכא אותם במשך שנים.
עשרות אלפי בני אדם נעקרו בימים האחרונים מבתיהם בצפון אפגניסטן וברחו לקאבול ולאזורים אחרים במדינה הנחשבים מעט בטוחים יותר. בעקבות כיבושי הטליבאן גובר באזור החשש מקריסתם של כוחות הממשלה האפגנית, ושכנותיה של אפגניסטן מודאגות מהאפשרות שהמוני פליטים הבורחים מארגון הטרור יציפו אותן. כמה מדינות סגרו בשבועות האחרונים את הקונסוליות שלהן בצפון אפגניסטן, וטג'יקיסטן השכנה גייסה 20 אלף חיילי מילואים כדי לבצר את גבולה הדרומי.
גם מדינות האיחוד האירופי עוקבות בדאגה אחרי ההתפתחויות באפגניסטן, וחוששות שהלחימה תביא ליבשת גל חדש של פליטים ומהגרים - כפי שהיה ב-2015. במהלך "משבר המהגרים" באותה שנה הגיעו לאירופה יותר ממיליון מבקשי מקלט, בעיקר מסוריה, אפגניסטן ועיראק.
12 צפייה בגלריה
אפגניסטן פליטים ש ברחו מ הטליבאן ב קונדוז חונים ב פארק ב קאבול
אפגניסטן פליטים ש ברחו מ הטליבאן ב קונדוז חונים ב פארק ב קאבול
פליטים שברחו מהטליבאן בצפון אפגניסטן בבירה קאבול
(צילום: AFP)
12 צפייה בגלריה
אפגניסטן פליטים ש ברחו מ הטליבאן חונים ב פארק ב קאבול
אפגניסטן פליטים ש ברחו מ הטליבאן חונים ב פארק ב קאבול
(צילום: רויטרס)
לאור המצב באפגניסטן הודיעו היום גרמניה והולנד כי לפי שעה הן לא יגרשו מבקשי מקלט אפגנים בחזרה למולדתם. הודעת המדינות סותרת את הצהרתן בשבוע שעבר, כשהדגישו את זכותן לגרש אפגנים שבקשות המקלט שלהם נדחו. שר החוץ הגרמני, הייקו מאס, אמר שגרמניה תשעה את גירוש האפגנים עד אוקטובר - בעקבות בקשה של ממשלת אפגניסטן. "ההחלטה הזו נכונה והכרחית", אמר.
בניגוד לעמדתן של הולנד וגרמניה הביעה יוון התנגדות להפסקת גירוש האפגנים. שר ההגירה היווני, נוטיס מיטראצ'י, אמר כי האיחוד האירופי לא מסוגל להתמודד עם משבר מהגרים כפי שהיה ב-2015.