התושבים הזדעזעו, השר סער ספד. ראמה, היום
(צילום: שמיר אלבז, עידו ארז)

ביישוב ראמה שליד כרמיאל נמשכה בצהריים (יום א') חקירת הרצח של סאהר איסמעיל, יועצה של שרת החינוך יפעת שאשא ביטון, שנורה למוות הבוקר בידי אלמונים. תושבים במקום טענו כי הרקע עשוי להיות גביית דמי חסות (פרוטקשן), שכן למשפחתו יש עסק קייטרינג שמחלק אוכל לבתי ספר. התושבים סיפרו כי הרוצחים ארבו לאיסמעיל ליד ביתו, המתינו שיעלה אל הרכב – ואז ירו קרוב ל-21 קליעים לתוכו. המשטרה מצדה הוציאה צו איסור פרסום על כל פרטי החקירה.
אל בית המשפחה הגיעו לאחר הירי מבקרים רבים, ובהם שר המשפטים גדעון סער. אשתו, בנאן, שנותרה לבדה לטפל בבנם עאטף בן ה-6, התייפחה בפני המבקרים ובני המשפחה. "רצחו את בעלי שעזר לכל כך הרבה אנשים. מה רצו ממנו? למה שירצחו אדם נהדר חף מפשע?", היא אמרה. "תשאלו את כולם מי זה סאהר. תשאלו בכל מקום אם עשה דבר רע. הוא הקריב את החיים למען החברה – ובסוף רצחו אותו".
6 צפייה בגלריה
רכבו של סאהר אסמאעיל אשר נרצח ביישוב ראמה
רכבו של סאהר אסמאעיל אשר נרצח ביישוב ראמה
המכונית המנוקבת בזירת הרצח בראמה
(צילום: שמיר אלבז)
6 צפייה בגלריה
סאהר אסמאעיל נרצח ביישוב ראמה
סאהר אסמאעיל נרצח ביישוב ראמה
(צילום: דוברות המשטרה)
6 צפייה בגלריה
מחוץ לביתו של סאהר אסמאעיל אשר נרצח ביישוב ראמה
מחוץ לביתו של סאהר אסמאעיל אשר נרצח ביישוב ראמה
(צילום: גיל נחושתן)
האישה סיפרה שהיא לא יודעת איך תוכל לספר לעאטף בן השש על מה שקרה לאביו. "הוא עוד לא יודע מה זה רצח. הוא קשור אליו מאוד, אני לא יודעת מה להגיד לו", אמרה בנאן. "עאטף תמיד היה מחבק אותו ומנשק. עכשיו הוא יחזור לבית ללא אבא. הייתי רוצה להיות בחלום ולהתעורר. שיגידו לי שבעלי נמצא בבית חי. אני כבר מתגעגעת אליו".
גם רביע איסמעיל, אחיו של סאהר, הגיע אל בית המשפחה ואמר שאחיו מעולם לא סיפר על איומים או חשש לחייו. "ישנתי וקיבלתי את ההודעה על הרצח. כולנו בהלם. לא ציפינו שירצחו אותו", הוא אמר. "הוא התנהג כרגיל ולא אמר שהוא מאוים. רק אתמול הוא הסתפר יחד עם בנו, היה אצלנו ושוחחנו וצחקנו. הוא תמיד עזר, גם לאלה שלא הכיר".
6 צפייה בגלריה
סאהר אסמאעיל ואשתו
סאהר אסמאעיל ואשתו
סאהר איסמעיל עם אשתו בנאן והבן עאטף. "לא יודעת מה לומר לו"
ראש מועצת ראמה, שאוקי לטיף, סיפר על סאהר שהיה שכנו: "הוא היה איש טוב. רק לפני כמה ימים נפגשתי איתו וסיכמנו שיסדר לנו פגישה עם משרד החינוך. אם הייתי יודע על סכסוך מסוים הייתי מתערב ומסיים הכול. צר לנו שרוצחים חפים מפשע".
השר סער סיפר שסאהר היה מבין האנשים הקרובים אליו ביותר. "הוא היה חבר כאח שכל חייו שירת את הציבור במסירות נפש. כולנו עדיין נסערים מהרצח הנפשע, אבל אני משוכנע שהמשטרה תדע לשים את ידה על הרוצחים ולהביא אותם למשפט צדק במהירות. יש פה דבר קשה ביותר שמשתולל וזה האלימות. המלחמה בה היא צוואתו של סאהר איסמעיל".
6 צפייה בגלריה
גדעון סער עם אחיו של הנרצח,  מבקר את משפחתו של הנרצח סאהר אסמאעיל
גדעון סער עם אחיו של הנרצח,  מבקר את משפחתו של הנרצח סאהר אסמאעיל
שר המשפטים סער בראמה. "השתוללות בלתי-נשלטת, אובדן משילות בחלקים מהמדינה"
(צילום: גיל נחושתן)
6 צפייה בגלריה
סאהר אסמאעיל עם גדעון סער
סאהר אסמאעיל עם גדעון סער
איסמעיל עם סער, בתקופתם בליכוד
לדברי סער, "יש כאן השתוללות אלימה בלתי-נשלטת, אובדן משילות בחלקים גדולים של המדינה. אני מתכוון להוביל את המערכה הזו, כי אם נושא האלימות לא יטופל באופן הקשה ביותר זה יביא להתפוררות של החברה הישראלית. נושא האלימות הטריד את סאהר. אלה צבאות פשע – הם הסרטן בחברה הישראלית, שצריך לחסל אותם".
גם במשרד החינוך הביעו זעזוע מרצח יועצה של שרת החינוך יפעת שאשא ביטון. "פגשתי אותו לאחרונה. אני מכירה אותו שנים ארוכות מעבודתו עם המחוז", אמרה אורנה שמחון, מנהלת מחוז הצפון במשרד. "הוא עבד איתנו באופן צמוד והייתה לו מחויבות עצומה לקידום המיעוטים. הוא נהג להתייעץ על חינוך בנו, שהיה חרד לו בשל היותו בן יחיד שלו ציפה שנים ארוכות. לכתו הכתה אותי בתדהמה".
יו"ר הרשימה המשותפת, איימן עודה, התייחס גם הוא לרצח: "הוא שילם בחייו בגלל שהוא ערבי. 72 אזרחים ערבים נרצחו מאז תחילת השנה. חברה שלמה זועקת עשורים ואיש לא שומע. אולי עכשיו הממשלה סוף סוף תתעורר".
תמר טרבלסי חדד השתתפה בהכנת הכתבה