ניסיון מחודש להתניע עסקת חטופים. משלחת מצרית הגיעה היום (שישי) לישראל, מזכיר המדינה אנתוני בלינקן יגיע לארץ ביום שלישי וגורם ביטחוני בכיר נשמע אופטימי: "יש הצעה שאפשר להתקדם איתה, המצרים רוצים לסגור עניין".
בניגוד לדיווחים שפורסמו בבוקר בעיתון קטארי, המשלחת המצרית מורכבת מדרגי עבודה - ולא כוללת את ראש המודיעין המצרי עבאס כאמל. בלינקן יגיע ביום שלישי לישראל לאחר ביקור בסעודיה - שם ינסה לקדם את הנורמליזציה עם ישראל. הוא ישהה בארץ כיממה, ויעזוב ביום רביעי.
מסיבת עיתונאים בהשתתפות משפחות החטופים בעלי האזרחות הזרה
(צילום: עידו ארז )

מקור מצרי מסר כבר אתמול לעיתון הקטארי כי "משלחת מצרית תצא לתל אביב כדי להשלים את הדיון בין הבכירים של שתי המדינות. החזון המצרי החדש הוא תוצר של כל הסבבים הקודמים. מצרים קראה מחדש את עמדות חמאס וישראל, וחיפשה פתרון אמצע שייתן לכל צד את החלק החשוב ביותר של תנאיו. היעדר ערבויות שמבטיחות כי המצב ברפיח לא יחמיר, הביא את מצרים לנסות לדחות כל פעולה צבאית בעיר.
"החזון המצרי החדש כולל את חזרת העקורים לצפון עזה, נסיגת צה"ל מחלק גדול מציר נצרים ומתן חופש תנועה בצירים הראשיים ברצועה. החזון המצרי מבוסס על הפסקת אש שכוללת חילופי שבויים ותקופות של רגיעה ללא חילופי שבויים". בעיתון הקטארי דווח עוד כי רשויות הביטחון במצרים הנחו כמה גזרות באזור תעלת סואץ להעלות את רמת הכוננות. גם בתי חולים באזור זה הונחו להיות מוכנים למצב חירום.
2 צפייה בגלריה
עבאס כאמל
עבאס כאמל
עבאס כאמל
(צילום: EPA)
כאמל נפגש ביום רביעי בקהיר עם ראש השב"כ רונן בר והרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי. ב-ynet נחשף כי במהלך הפגישה כאמל הציג לבכירים הישראלים תוכנית מצרית חדשה לשחרור החטופים וסיום המלחמה, שמורכבת משלושה סעיפים הקשורים אחד בשני. לפי ההצעה המצרית, חמאס דורש שחרור 50 אסירים תמורת כל חייל חטוף, ו-30 אסירים עבור כל אזרח חטוף.
לפי הסעיף הראשון בתוכנית המצרית, ישראל תתחייב לעצור את כל ההכנות לכניסה לרפיח: ראש המודיעין המצרי הבהיר כי לא רק מצרים, אלא גם ארצות הברית והאיחוד האירופי, חוששים לגורלה של האוכלוסייה האזרחית במקרה של כניסת כוחות צה"ל לעיר שבדרום הרצועה.
הסעיף השני הוא שחרור כל החטופים הישראלים בשני שלבים, בהפרשי זמן של 10 שבועות. חשוב לציין כי מצרים לא נקבה במספרם של החטופים הישראלים (ככל הנראה מספרם לא ידוע למצרים), אך הבהירה כי מדובר בשחרור "כל החטופים" בתמורה לשחרור מאות אסירים פלסטינים.
הסעיף השלישי הוא הפסקת אש מלאה למשך שנה, כשישראל וחמאס מתחייבים לא לירות ולא להפעיל כלי נשק ביבשה ובאוויר. במהלך הפסקת האש יוכרז על התחלת מימוש מהלכים להקמת מדינה פלסטינית. להכרזה זו יהיו שותפות "הפטרוניות": ארצות הברית, מצרים, ירדן והרשות הפלסטינית.
מקהיר נמסר ל-ynet כי ראש השב"כ בר והרמטכ"ל הלוי לא הגיבו על התוכנית המצרית, אך התחייבו להציג אותה בדיון בהשתתפות ראש הממשלה בנימין נתניהו וקבינט המלחמה. ראש המודיעין המצרי, כך נודע, הבהיר כי שחרור החטופים בתמורה לשחרור האסירים הפלסטינים (מספרם לא ננקב, ככל הידוע, גם לא שמותיהם - ס"פ) יוכל להתבצע בשלושה שלבים, לפי "יוזמת פריז", או בשני שלבים לפי "יוזמת קהיר החדשה".
2 צפייה בגלריה
נתניהו וסינוואר
נתניהו וסינוואר
מנהיג חמאס בעזה סינוואר וראש הממשלה נתניהו
(צילום: דנה קופל, רויטרס)
קבינט ניהול המלחמה אישר לצוות המשא ומתן את המנדט לקיים שיחות עם המשלחת מצרית שתגיע היום לישראל, מתוך רצון אמיתי להגיע לעסקה - על-רקע האיומים בפעולה צבאית ישראלית מתקרבת והולכת ברפיח. בישראל חושבים שלפעולה ברפיח יש חשיבות גדולה, מכיוון שזו עשויה להפעיל לחץ על חמאס בזמן שמנהיגה ברצועה, יחיא סינוואר, מתבצר בעמדותיו ודורש את סיום המלחמה כתנאי לעסקה. ב-ynet נחשף כי הקבינט דן על שחרור 33 חטופים.
לדברי גורמים ישראלים, המצרים חוששים מ"פליטי מלחמה" שייכנסו לסיני בעקבות כניסה ישראלית לרפיח - ולכן הם ממהרים להציע עסקה ולהחליף את קטאר בתפקיד המתווכת המרכזית, מתוך מחשבה שאולי זה יגרום לדחיית הפעולה - כפי שדווח מוקדם יותר בכלי תקשורת מקומיים בקהיר.
בקבינט ניהול המלחמה הוצגו אתמול כמה חלופות למתווה של שחרור חטופים. צוות המשא ומתן קיבל כאמור "אור ירוק" להתגמשות בעמדה הישראלית כדי שאם יהיה שינוי בעקבות הלחץ הצבאי, תהיה אפשרות להתקדם לעסקה במהירות. ישראל דנה למעשה בעסקה חדשה שמבוססת על התשובה השלילית של חמאס - וטענת ארגון הטרור שאין ברשותו 40 חטופים חיים בקטגוריה ההומניטרית שכוללת נשים, מבוגרים וחולים.
העסקה כוללת שחרור של עשרות חטופים, אך פחות מ-40. גורם מדיני בכיר שבקיא במשא ומתן אמר שהעסקה שנדונה כעת היא על שחרור של 33 חטופים לפי קטגוריות של נשים, חיילות, מבוגרים, חולים, פצועים ופגועי נפש. לדבריו, משך הפסקת האש במהלך העסקה ייקבע בהתאם למספר החטופים.
בהתאם, דורשת ישראל, משך ההפוגה שיקבל חמאס בתמורה יהיה קצר יותר משישה שבועות כפי שדנו הצדדים עד כה. אם תמורת 40 חטופים ישראל הייתה מוכנה בתחילת אפריל לשישה שבועות של הפוגה, בהצעה החדשה ההפוגה תהיה קצרה יותר. בירושלים מביעים נכונות להתגמשות גם בסוגיית הנסיגה ממסדרון נצרים, אחת הדרישות עליהן עמדה ישראל עד כה, אך מוכנה לשינוי בעמדה בעקבות סירובו העיקש של חמאס.
פורסם לראשונה: 08:16, 26.04.24