הפיצוץ בתל אביב מוגדר כעת רשמית כפיגוע, והמחבל שנהרג כתוצאה מפיצוץ מטען חבלה רב-עוצמה שנשא אמש (ראשון) זוהה כפלסטיני תושב השטחים, מאזור שכם. במערכת הביטחון בודקים כעת אם מדובר היה בפיצוץ מכוון, או כזה שנגרם כתוצאה מתקלה בטרם הגיע המחבל אל היעד, מכיוון שהפיצוץ אירע במקום שהיה יחסית ריק מאדם.
בגופי הביטחון גם נבדק, אם אכן יתברר כי מדובר בפיגוע ש"השתבש" בדרך, היכן התכוון המחבל להוציא אותו לפועל. מבדיקה עלה כי חומר הנפץ במטען היה ככל הנראה לא תקני. המטען דומה למטענים נפוצים בשומרון, נתיב חדירת המחבלים ומשלחיו מתוחקרים. בהודעה משותפת לשב"כ והמשטרה נמסר כי "כעת אחרי שבוצעו כלל הפעולות ניתן לומר כי מדובר בפיגוע באמצעות פיצוץ מטען חבלה רב-עוצמה".
בעלי השווארמה מפיגוע ההתאבדות האחרון בתל אביב
(צילום: מיקי שמידט )

המחבל שנשא מטען, רגע לפני - עם תיק על גבו

3 צפייה בגלריה
זירת הפיצוץ בתל אביב והחשוד
זירת הפיצוץ בתל אביב והחשוד
הפיצוץ - והמחבל, פלסטיני מהשטחים. נבדק אם התפוצץ בטרם הגיע ליעד
3 צפייה בגלריה
זירת פיצוץ מטען החבלה ברחוב הלח"י בתל אביב
זירת פיצוץ מטען החבלה ברחוב הלח"י בתל אביב
זירת הפיצוץ. הערכה: פיגוע שהשתבש, במקום יחסית ריק מאדם
(צילום: Jack GUEZ / AFP)
נמסר כי במשטרה החליטו על העלאת רמת הכוננות וסריקות נרחבות בכל רחבי גוש דן: "משטרת ישראל ממשיכה בפעילות מבצעית מוגברת במקומות הומי קהל בשיתוף יחידות מיוחדות ומתנדבים של כיתות הכוננות על מנת לספק לאזרחים ביטחון ותחושת ביטחון. אנחנו קוראים לאזרחים לגלות ערנות ולהודיע למשטרת ישראל על כל אדם/חפץ חשוד ולהתקשר למוקד 100".
ליאוניד, שעבר במקרה במקום ונפצע באורח בינוני מהפיצוץ, סיפר היום ל-ynet: "נסעתי בקורקינט הביתה מהעבודה. לא שמתי לב לשום דבר חריג ולא ראיתי אף אחד. פתאום היה פיצוץ ענק, ועפתי מהקורקינט. חשבתי שהתפוצץ בלון גז, כי ראיתי שהפיצוץ היה קרוב למשאית. הייתה הרבה אש, ואני הייתי ממש במרכז של זה. זה הרגיש כמו בסרט, פיצוץ ענק ואני באמצע של הלהבות. אמרו לי בבית חולים כבר כמה פעמים שניצלתי במזל, שיש לי רק כמה חורים".
ליאוניד סובל מחבלות בגפיים ובחזה מרסיסים - ופונה לאחר הפיצוץ לבית החולים איכילוב בעיר. ד"ר אייל חשביה, מנהל יחידת הטראומה הכירורגית בבית החולים, אמר כי "ליאוניד הגיע אלינו אתמול לאחר שנמסר לנו שהוא נפגע בפיצוץ. הוא הגיע בהכרה מלאה עם פציעת הדף ורסיסים, פציעה דומה לאלו שאנחנו מקבלים מעזה. אחרי בדיקת CT ראינו שיש לו נקב בריאה מהרסיס. במהלך היום הוא יעבור ניתוח להוצאת הרסיס. הוא עדיין בהכרה מלאה ומצבו בינוני, הוא צפוי להחלמה מהירה ומלאה".
עדויות תושבים מזירת פיצוץ מטען החבלה בתל אביב
(צילום: עידו ארז, גל גנות)

3 צפייה בגלריה
זירת פיצוץ מטען החבלה ברחוב הלח"י בתל אביב
זירת פיצוץ מטען החבלה ברחוב הלח"י בתל אביב
"קרה פה נס גדול"
(צילום: עידו ארז)
עוד לפני האישור הסופי, הנחת היסוד במערכת הביטחון הייתה שפיצוץ מטען החבלה אתמול ברחוב לח"י בדרום תל אביב - שבו נהרג גבר כבן 50 שנשא מטען חבלה - היה פיגוע. דובר המשטרה, אלי לוי, אף אמר הבוקר ל-ynet כי "99% שמדובר בפיגוע", והדגיש: "קרה פה נס גדול, עוד כמה מטרים והיינו מתעוררים לאסון ענק". מניתוח של אופי הפיצוץ בזירה, ההנחה היא שמדובר היה במטען של כמה קילוגרמים.
הפיצוץ זעזע אמש את תושבי האזור, בתקופה מתוחה ממילא. פיגוע ההתאבדות האחרון בתל אביב, נזכיר, אירע בשווארמת "ראש העיר" בדרום העיר - שם נרצחו 12 בני אדם ונפצעו עשרות נוספים. "כל דבר מחזיר אותנו לזה", אמר אריה שריין, מבעלי השווארמה שחוותה שני פיגועים. "המלחמה הארורה הזו מחזירה אותי לזה בכל יום מחדש. אבל למדנו לחיות עם זה. פה במדינה צריך הרבה עירנות, להיות חזקים - ולהמשיך".
בתיעוד מלפני הפיצוץ נראה אדם - ככל הנראה החשוד - לבוש בחולצה כהה ובג'ינס, עם תיק כחול ומשקפיים, הולך ברחוב סמוך עם תיק על גבו, שבו כנראה אחסן את המטען. עובד בעיריית תל אביב שגר באזור סיפר ל-ynet: "הייתה פה כמו מדי יום תפילת ערבית ומנחה, באזור שמכנס 120 איש במבנה. הפיצוץ קרה באמצע תפילת ערבית, ורק בקומה התחתונה בבית הכנסת נכחו 80 איש. אם הוא היה נכנס לבית הכנסת, זה אירוע שהיו יכולות להיות לו השלכות לאומיות. היה פה נס גדול".

הפיגוע בשומרון - והמרדף אחר המחבל

שעות לפני פיגוע המטען בתל אביב, רכב המחבל מהפיגוע אמש בשומרון, שבו נרצח גדעון פרי מהיישוב קדומים, אותר. המצוד אחר המחבל נמשך, גם כמעט יממה אחרי. בצה"ל עלו הלילה על בית משפחת המחבל בכפר באקה ומיפו את הבית.
תיעוד הפיגוע בקדומים

בתיעוד שהגיע אמש לידי ynet נצפה המחבל הפלסטיני הולם בראשו של פרי בפטיש, חוטף את אקדחו, ואז נמלט מהזירה יחד עם אדם נוסף - שייתכן כי סייע לו. לאחר מכן נכנס הפלסטיני החשוד כמחבל לרכב לבן, ככל הנראה גנוב - וברח מהמקום.
בהמשך מסע הבריחה שלו המחבל איבד שליטה על רכבו והידרדר לשולי הכביש. כוחות הביטחון כאמור עדיין מנהלים מצוד אחר המחבל, שהחזיק בהיתר עבודה במפעל שבו מורשים פלסטינים לעבוד תחת פיקוח ונוהלי אבטחה שהוחמרו.