תיעוד חדש מזירת הרצח של הזוג כדורי בארמון הנציב
(צילום: דוברות המשטרה)

השאלות בעקבות פענוח רצח בני הזוג כדורי - והתשובות שמספקים במערכת הביטחון: בצהריים (יום חמישי) הותר לפרסום שווסים אסעיד, מחבל תומך דאעש, אחראי לשלושה פיגועים שונים בשלוש השנים האחרונות - ניסיון הרצח של הדר בצלאל בת ה-15 בינואר 2019, רצח בני הזוג כדורי יום לאחר מכן, ורצח האזרח המולדובי איוואן טרנובסקי בירושלים לפני כחודש. עם חשיפת הפרשה עלו שאלות קשות: כיצד ייתכן שהמחבל, שנעצר יומיים אחרי שרצח את בני הזוג כדורי בגלל "הסתה" וישב במעצר במשך קרוב לשלוש שנים - מבלי שבמשטרה ושב"כ יודעים על פשעיו החמורים?
4 צפייה בגלריה
יהודה ותמר כדורי ז"ל
יהודה ותמר כדורי ז"ל
נתפס במקרה בגדר ההפרדה. המחבל ובני הזוג כדורי
(צילום: מרדכי אסרף, דוברות המשטרה )
4 צפייה בגלריה
משטרת ישראל מבקשת את סיוע הציבור באיתור זהותו של אדם החשוד כי מעורב באירוע הרצח של תמר ויהודה כדורי
משטרת ישראל מבקשת את סיוע הציבור באיתור זהותו של אדם החשוד כי מעורב באירוע הרצח של תמר ויהודה כדורי
הקלסתרון שהורכב לחשוד ברצח בני הזוג כדורי
(צילום: דוברות המשטרה)
במערכת הביטחון מסבירים כי פרק הזמן שבו שהה המחבל במעצר מינהלי - קרוב לשלוש שנים ללא הגשת כתב אישום - נחשב לחריג, ומנע ככל הנראה פיגועים אחרים שרצה לעשות. המחבל, נזכיר, רצח את טרנובסקי שבוע בלבד אחרי שהשתחרר מהמעצר - ולמעשה המשיך במסע ההרג שהתחיל עוד בינואר 2019.
גורמי ביטחון הסבירו היום כי לא היה דמיון ממשי בין החזות של המחבל בקלסתרון שהרכיבה המשטרה לחשוד ברצח הזוג כדורי לתווי פניו במציאות, וגם זהותו כמי שדקר את הנערה הדר בצלאל יום לפני רצח בני הזוג כדורי לא הייתה ידועה לאורך שנים. מלבד מעצרו המינהלי בגין הסתה, במערכת הביטחון עוצרים מאות פלסטינים באופן מינהלי מדי שנה כצעד מניעתי מבלי שנחשוד בביצוע עבירות טרור, לצד אלפי עצורים אחרים בחשד לעבירות טרור.
אסעיד נתפס רק במקרה כשחצה את גדר המערכת בקו התפר הפרוץ ליד ירושלים, ונחשד בתחילה כשב"ח. בחקירתו הצליחו החוקרים לקשור בינו לבין זירת הרצח של טרנובסקי בירושלים, שנדמתה לזירת פיגוע לאומני ופחות לזירת רצח פלילי. הזירה בדירתם של בני הזוג כדורי, מנגד, קוטלגה על-ידי גורמי החקירה כפלילית בגלל מגוון סימנים - בהן נסיבות כספיות, העובדה שהדירה הייתה נעולה ועוד. יחד עם זאת, היו כמה מאפיינים דומים בין זירות הרצח - שגרמו לחוקרים לחשוד שמדובר ברוצח סדרתי ממניעים לאומניים.
4 צפייה בגלריה
זירת הרצח של בארמון הנציב ב2019
זירת הרצח של בארמון הנציב ב2019
המחבל עבד כפועל בשכונה ללא היתר. זירת הרצח בארמון הנציב ב-2019
(צילום: דוברות המשטרה)
נדגיש כי כבר אחרי רצח בני הזוג כדורי עלה חשד שדקירת הנערה והרצח קשורים - אך רק היום אישרו המשטרה ושב"כ שאכן מדובר היה באירועי טרור. מפקד הימ"ר נפגש עם משפחת כדורי ועדכן אותם בהתפתחויות, והשיחה הייתה קשה. נזכיר כי במהלך השנים נעצרו קרובי משפחה של בני הזוג בחשד למעורבות ברצח.
המחבל הוציא לפועל את הפיגועים בצורה עצמאית וללא תמיכת ארגון כלשהו - ואת קורבנותיו בחר באקראיות. החשוד ברצח נעצר וגם שחזר את שלושת האירועים. אסעיד עבד בעבר כשיפוצניק בשכונות ארמון הנציב וארנונה, ומעולם לא קיבל היתר עבודה.
אסעיד נעצר על ידי שב"כ כאמור יומיים לאחר שרצח את בני הזוג כדורי, אך לא בשל הרצח - אלא על בסיס השתייכותו לארגון דאעש. הוא שהה במעצר מינהלי במשך כשלוש שנים, ושבוע בלבד אחרי שהשתחרר רצח את הפועל המולדובי, איוואן טרנובסקי, בשכונת ארנונה. אסעיד, כדרך עבודה, חיפש קורבנות שנראים על פניו כיהודים. פענוח שלושת האירועים, שאירעו בטווח של יותר משלוש שנים, נחשב לסגירת מעגל של הימ"ר במחוז ירושלים. במשך השנים הגיעו לחדרי החקירות נחקרים רבים והושקעו משאבים ואמצעים רבים של משטרת ישראל ושב"כ.
בתיק עבדו באופן חריג במקביל שני צוותי חקירה, כדי לגוון את כיווני החקירה של החוקרים. אחרי ששני הצוותים מיצו את החקירה, הוקם צוות שלישי שבסופו הצליחו במשטרה לפענח ולחבר בין התיקים. פריצת הדרך בתיק הייתה לאחר רצח הפועל המולדובי בשכונת ארנונה כחודש. המחבל זוהה במצלמות עם נראות חיצונית דומה לחשוד ברצח בני הזוג כדורי בארמון הנציב.
4 צפייה בגלריה
הדר בצלאל שנדקרה מסתירה את החתך בצווארה
הדר בצלאל שנדקרה מסתירה את החתך בצווארה
הדר בצלאל שנדקרה מסתירה את החתך בצווארה. אמה: "מרגיע לדעת שהוא לא יראה יותר אור יום"
(צילום: צילום עצמי)
המחבל נכנס בסוף החודש שעבר לדירה בשכונת ארנונה בה התגוררו שישה פועלים מולדובים, רצח את טרנובסקי וניסה לרצוח פועל נוסף. במשטרה זיהו קווי דמיון בין דפוס הפעולה באירוע הזה לרצח בני הזוג לפני יותר משלוש שנים. שוטרי מג"ב עוטף ירושלים זיהו את החשוד באזור נווה יעקב מנסה לחצות את הגבול לכיוון הרשות הפלסטינית. הוא זוהה כשוהה בלתי חוקי ובחיפוש בכליו נמצא תיק גב גדול ובו הסכין שאיתה רצח את הפועל.
בבדיקת מעבדות מהירה המשטרה הצליחה לזהות את דם הקרבנות על הסכין. הוא נלקח לחקירה בשב"כ בשל היותו שב"ח שמחזיק סכין. בינתיים, במשטרה הצליחו לחבר בין הנקודות והגיעו לדי ראיות המפלילות אותו ברצח. בחקירה מאומצת ומתוחכמת של שב"כ והימ"ר הוא הודה ברצח בני הזוג כדורי והתוודה גם על מקרה ניסיון רצח הנערה הדר בצלאל. לאחר מכן גם שחזר כאמור את מעשיו בזירות השונות.
מירב בצלאל, אמה של הדר שהייתה אז בת 15, אמרה היום בעקבות פענוח הפרשה: "מרגיע אותי שהוא לא יראה יותר אור יום. אני בהלם, לא מעכלת. זה נס ממש גדול. אי אפשר לתפוס את זה בכלל, אני כולי צמרמורות".