פרופ' אש: "הלא-מחוסנים מעמיסים על בתי החולים"
(צילום: ליהי קרופניק, נוויל האריס)

המלחמה בלא-מחוסנים עולה שלב: בהמשך להחלטת הממשלה, הודיע משרד החינוך למנהלים ולמפקחות על הגנים כי מ-3 באוקטובר עובד לא ייכנס למוסד חינוכי אלא אם כן הציג למנהל המוסד או למי מטעמו אישור "תו ירוק" או אישור על תוצאת בדיקה שלילית. אנשי צוות חינוכי לא-מחוסנים שיסרבו לעבור בדיקה - לא יקבלו שכר.
מלבד תו ירוק, צוותי החינוך יוכלו להיכנס באמצעות אישור על בדיקת קורונה מיידית, אישור מאת הגורם המחסן המעיד על כך שקיבלו מנת חיסון שלישית או אישור על תוצאה שלילית בבדיקת קורונה שבוצעה בשיטת PCR במסגרת תוכנית "מגן חינוך".
1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה של מסכה בכיתה
אילוסטרציה של מסכה בכיתה
אין תו ירוק או בדיקה שלילית? המורה יישאר בחוץ
(צילום: shutterstock)
לפי המכתב שהועבר ממשרד החינוך, עובד הוראה שאינו בעל תו ירוק ומסרב להציג בדיקה שלילית, לא יוכל להיכנס למוסד החינוכי. "היעדרותו תחשב כהיעדרות שאינה מוצדקת וככזו שאינה מזכה בקבלת שכר עבודה", נכתב. אין מדובר בהחלטה של משרד החינוך, אלא בהחלטת ממשלה שעוגנה בתקנות ומיושמת על ידי המשרד.
במשרד החינוך ציינו כי "אין להוציא עובד כזה לחופשה ללא תשלום, ויש לפעול בהתאם למתווה המפורט, שמטרתו לאפשר תקופת הסתגלות עם כניסתן של התקנות לתוקף, מתוך שאיפה להביא לתפקוד מיטבי של מערכת החינוך ולכך שכל עובדי ההוראה ישתלבו בעבודתם, תוך קיום הוראות התקנות".
בריאיון לאולפן ynet הבוקר התייחס מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' נחמן אש למצוקת האקמו - ורמז על האפשרות לשינוי התעדוף, על רקע העלייה במספר הלא-מחוסנים המאושפזים בבתי החולים. "המצוקה היא בעיקר בצוותים רפואיים, בצוותי טיפול נמרץ. בסוף יש גבול לכמה צוותים יש, אנחנו על הקצה בעניין הזה", אמר.
"אנחנו עדיין מוצאים מקום לכולם אבל אם המספרים יעלו, נצטרך לקבל החלטות קשות", הוסיף פרופ' אש. "אנחנו לא רוצים להגיע לשם, ולכן חשוב להתחסן. התחלואה הקשה היום היא בעיקר תחלואה של לא-מחוסנים, הם מעמיסים על בתי החולים. אנחנו מטפלים במסירות בכל אחד ואחת, אבל אם המספרים יעלו, יהיה קשה להמשיך כך".
יו״ר ארגון המורים רן ארז אמר כי החלטת הממשלה לא נפלה בהפתעה. "היא היית צפויה ותלויה באוויר עוד מהראשון בספטמבר וכעת לאור התגברות התחלואה היא מחויבת המציאות", אמר ארז. הוא הבהיר עם זאת כי ארגון המורים לא מסכים לשלילת שכר מאלה שלא יתחסנו או לא ייבדקו ומציע להעסיק אותם בעבודות אלטרנטיביות מהבית, כגון: שעות פרטניות בזום, תגבורים, לימוד מקוון של תלמידים חולים או מבודדים וכולי.
"ארגון המורים ייעשה כל שביכולתו למנוע פגיעה כלכלית בחבריו. כמי שעתר לבג״ץ על מנת שגם תלמידים בחינוך העל-יסודי, מגיל 12 ומעלה יחוסנו או ייבדקו כתנאי לכניסה לבית הספר זאת גם עמדתנו לגבי המורים, כי גם תלמיד בגילי 15 או 16 יכול להידבק או להדביק כמו מורה בן 30 או 40", הוסיף ארז.