4 צפייה בגלריה
נציגי איראן והמעצמות סבב שביעי של שיחות על הסכם הגרעין וינה 17 בדצמבר
נציגי איראן והמעצמות סבב שביעי של שיחות על הסכם הגרעין וינה 17 בדצמבר
השיחות נגמרו, המערב מחכה לתשובה מאיראן. המו"מ בווינה
(צילום: רויטרס)
בישראל לא הופתעו מהבשורות האחרונות על סיום שיחות הגרעין מווינה - ולא מתרשמים מהאופטימיות שעוד נותרה לאירופים לקראת החזרה להסכם עם טהרן. "הייתה רוח אופטימית רגעית, אך מהר מאוד התברר שמדובר באופטימיות מלאכותית שמטרתה ללחוץ את האיראנים לכיוון של החלטה, בתקווה שיקבלו את הטקסט כפי שהציגו אותו", הסבירו הערב (שלישי) גורמים מדיניים בירושלים. "במהות אין שום שינוי, מדובר בפלטפורמה שמטרתה לאפשר לחזור להסכם, אך אין שינוי אסטרטגי מצד האיראנים: הם לא מעוניינים לקבל את ההסכם הזה ויתקשו מאוד לחזור להסכם שלא משפר את התנאים המקוריים".
בתוך איראן יש קבוצה שתומכת בחזרה להסכם, וכוללת את שר החוץ, ראש המל"ל האיראני וגורמים במשרד החוץ, אך מעליהם יש שכבה די גדולה של גורמים שלא מתלהבים מכך - ולא רוצים להיות חתומים על מהלך שייתפס בעיני הציבור ככישלון או כוויתור. בקבוצה הזו חברים הנשיא איברהים ראיסי, הארגון האיראני לאנרגיה אטומית, משמרות המהפכה והפרלמנט (המג'לס).
4 צפייה בגלריה
עלי חמינאי
עלי חמינאי
הראשון להתנגד לחזרה להסכם. המנהיג העליון עלי חמינאי
(צילום: EPA)
ככל שמתקרבים למנהיג, האמירה הדי מפורשת היא שההסכם הנוכחי לא טוב, ולכן יש לחתור להסכם משופר. מבחינת ראיסי, ההסכם הנוכחי לא נותן לו מספיק חופש פעולה, ואף מגביל אותו יותר מדי. לדבריו, ההצעות של המערב לא מעניינות אותו, אך השכבה הזוטרה יותר בהיררכיה עדיין מנסה לגרום לו לשנות את דעתו.
ייתכן שהקבוצה התומכת בחזרה להסכם תצליח לשכנע את המנהיג העליון שלמעשה המו"מ נגמר ואין יותר על מה לדבר, ואז קיים סיכוי, גם אם קטן, שהמנהיג ישנה את דעתו ויקבל את החזרה להסכם. כך או כך, התפיסה בצד האירופי והאמריקני בנוגע להפעלת לחץ על איראן השתנתה, והם סבורים שלחץ דווקא יעבוד.
"ישראל מקווה שהמעצמות לא יאפשרו לאיראנים להמשיך עם הדשדוש ומשיכת הזמן ויפנימו כי פניהם לא להסכם", אמרו הגורמים שהעריכו כי ניתן לראות כבר התחלה של שינוי בגישה מצד המעצמות לאור ההפנמה על חוסר כוונה אמיתית מצד איראן לחזור למסגרת הסכמית.
לדברי הגורמים, "פעולות הלחץ שהופעלו על איראן בתקופה האחרונה הן תוצר של שיתוף פעולה בין ישראל למעצמות, וניתן לראות שהתוצאות של פעולות אלה מורגשות באיראן". בישראל יש מי שמעריכים שהסיכוי שאיראן תחזור להסכם בימים הקרובים הוא נמוך מאוד, לא יותר מ-20%, ובשל כך נערכים בירושלים לשלושה תרחישים: דשדוש, קבלת הסכם, או משבר - עם כל הנגזרות האופרטיביות מכך.
אילו האיראנים הסכימו לקבל את ההסכם, האמריקנים היו חותמים עליו באופן מיידי, אבל ככל שעובר הזמן בוושינגטון מבינים שאין באמת כוונה איראנית לחזור להסכם. ככל שההבנה הזו מתבססת, כך גם גוברת המגמה של שינוי הפרדיגמה מול טהרן.
4 צפייה בגלריה
ראש צוות המשא ומתן של איראן שיחות גרעין וינה עלי באגרי קאני
ראש צוות המשא ומתן של איראן שיחות גרעין וינה עלי באגרי קאני
השיטה האיראנית למשא ומתן: לא אומרים "לא" - וממשיכים לדבר. ראש צוות המו"מ האיראני
(צילום: AP )
נכון להיום, איש לא באמת יודע מה קורה אחרי שהאולטימטום האירופי יפוג. סביר להניח שהמטרה היא למשוך את הדשדוש ואת המשך השיחות, וככלל, השיטה האיראנית למשא ומתן היא אף פעם לא להגיד "לא", אלא להגיד שרוצים להמשיך לדבר מתוך מחשבה שאפשר לשפר את התנאים.
בנוגע לצעדים הבאים של ארה"ב אם האיראנים לא ייענו לאולטימטום, בישראל מעריכים שוושינגטון תטיל סנקציות נוספות נגד האיראנים ויאכפו את הסנקציות הקיימות כדי להכביד עליהם עוד יותר. הצעדים שננקטו בשבועות האחרונים כבר מראים את אותותיהם וההצלחות נראות לעין, אך בישראל לא צופים שבירת כלים לפני פקיעת האולטימטום.
בהצעת הפשרה שהגיש שר החוץ האירופי ג'וזף בורל הוצגו ערבויות להשקעות שאיראן מקבלת. אחת מהן, למשל, היא למקרה שחברה מסוימת תיכנס לפעילות מסחרים באיראן - ואם אחת המדינות מחליטה לסגת מההסכם, איראן תוכל לדרוש "זמן חסד" עד שלאותה חברה ייאסר לעבוד בשטחה.
סוגיות נוספות שעדיין נמצאות במחלוקת הן על אילו גופים יהיו תחת סנקציות, וההוצאה מרשימת ארגוני הטרור. נכון לעכשיו, האיראנים הרימו ידיים בעניין הסרת משמרות המהפכה מהרשימה. כך או כך, המעצמות מצפות לתשובה איראנית כבר בימים הקרובים, ולכל היותר תוך שבוע.

עוקבים אחרי הקשר עם פוטין

במקביל להצעת הפשרה על הסכם הגרעין, בישראל ובארה"ב עוקבים אחרי תהליך ההתקרבות בין רוסיה לאיראן, שמתיישרת עם מוסקבה. הסכם המל"טים שנחתם בין המדינות לאחרונה נתפס באופן חד-משמעי כאירוע שמשמעותו "להכניס אצבע בעין" למערב, וגם שיגור הלוויין האיראני על-ידי רוסיה לא התקבל בשביעות רצון מצד ארה"ב וישראל.
4 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין עם נשיא איראן איברהים ראיסי ב טהרן
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין עם נשיא איראן איברהים ראיסי ב טהרן
מתקרבים. פוטין וראיסי
(צילום: רויטרס)
בזמן שהמערב מנסה להקשות על טהרן, האיראנים והרוסים עובדים ביחד כדי לעקוף את הסנקציות האמריקניות, ואם תהיה הוכחה לכך שהאיראנים העבירו מל"טים לרוסיה והיא משתמשת בהם בלחימה באוקראינה - יהיו לכך השלכות מרחיקות לכת לגבי היכולת של איראן לדבר עם האירופים. כמו כן, ההתקרבות של איראן לרוסיה משפיעה הרבה יותר על היכולת של טהרן לדבר עם המערב בכלל, ועם אירופה בפרט.

האיום החדש של נסראללה

היום איים על ישראל בעל הברית הקרוב של האיראנים, חסן נסראללה. מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה נאם הבוקר על גבי מסך, במסגרת האירוע החותם את ימי העאשורא שאותם מציינים המוסלמים השיעים, התייחס לסבב הלחימה ברצועת עזה ואמר חיזבאללה "קיבל את המסרים הנדרשים".
"ראינו את העמידה האיתנה של עזה, ואנחנו בלבנון, החשבון שלנו איתכם הוא חשבון אחר", אמר נסראללה. "על האויב לדעת מי עומד בחזית הנגדית. בלבנון יש התנגדות שהוכיחה שהיא יכולה להביס את הצבא שנאמר עליו שהוא בלתי מובס".
לגבי המסרים שהשמיעו בכירים בישראל לגבי האפשרות שבכירי הג''האד האסלאמי כולם נמצאים על הכוונת, השיב נסראללה: ״אנו אומרים לאויב - כל פגיעה בכל אדם בלבנון לא תישאר ללא עונש וללא תגובה״.
ליעד אוסמו השתתף בהכנת הכתבה