סמ"ר אמיר גלילוב (20) משמשית, סמ"ר אורי בר אור (21) ממדרשת בן גוריון וסמ"ר עידו אפל (21) מצופר, לוחמי גדוד 50 של חטיבת הנח"ל, נהרגו מפיצוץ מטען חבלה רב-עוצמה במבנה ממולכד באזור רפיח. כך התיר היום (רביעי) דובר צה"ל לפרסום. בתקרית נפצעו באורח קשה גם קצין ושני לוחמים נוספים מגדוד 50, לצד שני לוחמים שנפצעו באורח בינוני.
באירועים אחרים ברצועת עזה, קצין ולוחם מגדוד 614 נפצעו אתמול באורח קשה בהיתקלות עם מחבלים בצפון רצועת עזה. לוחם מיחידת יהל"ם נפצע באורח קשה מפיצוץ בפיר ממולכד בדרום הרצועה, ולצידו נפצעו שלושה לוחמים באורח קל ובינוני. היום נפצע באורח קשה לוחם מהיחידה הרב-ממדית בקרב בצפון הרצועה.
4 צפייה בגלריה
סמ״ר אמיר גלילוב, סמ״ר אורי בר אור וסמ״ר עידו אפל
סמ״ר אמיר גלילוב, סמ״ר אורי בר אור וסמ״ר עידו אפל
מימין לשמאל: אמיר גלילוב, עידו אפל ואורי בר אור
(צילום: דובר צה"ל)
תיעוד מפעילות הנח"ל במרחב רפיח
(צילום: דובר צה"ל)

הוריו של אורי בר אור, קובי ונועה, הודיעו בפייסבוק על נפילת בנם הבכור, ואמרו שנהרג ב"רפיח הארורה". ב-29 בנובמבר האם פרסמה פוסט קצר עם תמונות בנה, שבו כתבה: "סוף סוף אחרי כמעט חודשיים! יצא לכמה שעות לארץ. שמור על עצמך ילד שלי".
מועצת עמק יזרעאל הודיעה לתושבים על מותו של אמיר גלילוב, ומסרה כי "נבקש לחבק ולחזק את משפחת גלילוב היקרה ואת קהילת שמשית כולה ולהשתתף בצערן העמוק". אלונה טרופ, המחנכת של אמיר בתיכון העמק המערבי שבקיבוץ יפעת בעמק יזרעאל, ספדה: "תלמיד חרוץ, שקט, מנומס ומחונך, נותן כבוד לכולם, שקט ומהמם, נלחם על הלימודים שלו, התייחס ברצינות לכל נושא, חבר טוב ותלמיד טוב, ילד ערכי ואיכותי, שכל מורה רצה לחנך אותו. בתחילת המלחמה התכתבנו, והוא שיתף שהוא מאושר בצבא. הבנתי ממנו ומחבריו שטוב לו היכן שהוא נמצא. אני חושבת על אימו וליבי יוצא אליה".
אבל כבד ירד גם על מושב צופר, שעידו אפל הוא החלל השלישי שלו מתחילת המלחמה. שני חבריו, רואי אליאס וגלי שקותאי, נפלו בקרבות ברצועת עזה, כולם מאותה השכבה. מאיר צור, ראש מועצה אזורית הערבה התיכונה, ספד: "עידו שירת כלוחם בגדוד 50 בחטיבת הנח"ל. בתחילת הלחימה הוא נפצע ונפגע מרסיס, אך למרות זאת התעקש לחזור ללחום לצד חבריו בעזה.
"עידו ילד ג'ינג'י בכל מובן המילה, יפה ואהוב, מלא שמחת חיים, ילד מוכשר בעל ידי זהב, מאוד אהב את הערבה ויצא עם החברים לטיולי ג'יפים רבים ברחבי המדבר. רק לפני יומיים חגג את יום הולדתו ה-21, ובני משפחתו עוד הספיקו להתכתב איתו, יום לפני שנפל. עידו הוא החלל השלישי מצופר והחמישי מהערבה מאז תחילת המלחמה. העצב במושב ובערבה כולה קשים מנשוא. אני מחבק את משפחת אפל ואת חבריו ומבכה את מותו, בשם כל תושבי הערבה".
4 צפייה בגלריה
סמ״ר אורי בר אור
סמ״ר אורי בר אור
סמ"ר אורי בר אור ואמו
אתמול, לפי עדי ראייה, צה"ל המשיך להתקדם בעיר שבדרום הרצועה - וטנקים נכנסו לראשונה למרכז רפיח. לדבריהם, הטנקים נצפו ליד מסגד אל-עוודה, נקודת ציון מרכזית בעיר. במקביל, צה"ל הודיע כי חטיבת ביסל"ח הצטרפה לחטיבות הנלחמות באזור רפיח תחת אוגדה 162. סוכנות הידיעות רויטרס טענה כי גם היום התקדמו טנקים בלב העיר. תושבי רפיח טענו כי טנקים פשטו גם על תל א-סולטן במערב רפיח וסמוך למחנה שאבורה במרכזה.
בצבא ציינו כי חטיבות 401 והנח"ל פעלו אתמול בלילה על ציר פילדלפי מול יעדי ותשתיות טרור ופועלים בשטח באופן מדויק ובעקבות מידע מודיעיני המעיד על הימצאות יעדי טרור במקום.
מתחילת המלחמה נפלו 639 חיילי וחיילות צה"ל, 290 מהם בתמרון הקרקעי. בנוסף נפצעו 3,617 חיילים באורחים שונים, מהם עדיין מאושפזים 28 במצב קשה, 182 במצב בינוני ו-48 במצב קל.
4 צפייה בגלריה
קמפיין עולמי למען רפיח והתגובה בישראל
קמפיין עולמי למען רפיח והתגובה בישראל
הקמפיין למען רפיח - והתשובה הישראלית
ביום ראשון הודיע דובר צה"ל כי סמ"ר בצלאל צבי קובץ בן ה-20, לוחם בגדוד "נצח יהודה" שבחטיבת כפיר, מת מפצעיו לאחר שנפגע באורח קשה בקרב בבית חאנון שבצפון רצועת עזה ביום רביעי שעבר. באותו יום הותר לפרסום כי סמ"ר סהר סודאי, בן 20 מתל אביב, נפל בקרב בג'באליה שבצפון הרצועה. סודאי, ששירת כלוחם בגדוד רותם שבחטיבת גבעתי, נהרג בהיתקלות עם מחבלים.

המבצע לא חצה את הקו האדום של ביידן

דובר המועצה לביטחון לאומי של הבית הלבן, ג'ון קירבי, התייחס אמש למבצע ברפיח בצל התקרית שבה חוסלו שני בכירים בחמאס - ונהרגו לטענת הפלסטינים יותר מ-40 בני אדם. "עוד לא חזינו בכניסה קרקעית בהיקף מלא - ואנחנו לא חושבים שיש הצדקה לכך. אנחנו חוששים שישראל תמצא את עצמה מבודדת מהקהילה הבינלאומית", הוא הזהיר.
לדברי קירבי, התקיפה ברפיח לא מהווה "שינוי מדיניות" ולא חצתה את הקו האדום של הנשיא ג'ו ביידן. "זה פשוט קרה", הוא אמר.
כשקירבי נשאל האם העובדה שטנקים של צה"ל נכנסו למרכז רפיח מצביעה על מבצע גדול בעיר, הוא אמר שישראל טוענת כי היא פועלת ברפיח בצורה "ממוקדת ומדויקת". הוא אף הגדיר מה מבחינת ארה"ב נחשב ל"מבצע גדול": "לא ראינו את ישראל נכנסת בכל הכוח לרפיח, לא ראינו אותם נכנסים עם יחידות גדולות, עם כמות גדולה של חיילים בטורים באיזשהו תמרון מתואם מול מספר מטרות על הקרקע. זה מבצע קרקעי גדול. אנחנו לא ראינו את זה".
הוא הוסיף: "לא ראינו מבצע קרקעי גדול והטנקים האלה נעים לאורך ציר פילדלפי, שישראל אמרה לנו בעבר כי היא תשתמש בו בפאתי העיר כדי לנסות להפעיל לחץ על חמאס".

"כל העיניים על רפיח"

על רקע התקיפה שבה נהרגו העקורים, לצד הפסיקה הבאג, ביממה האחרונה נרשמו עשרות מיליוני שיתופים לקמפיין רשת למען רפיח - שבו תמונה של מאות אוהלים במדבר עם הכיתוב "ALL EYES ON RAFAH" (כל העיניים על רפיח). משפיענים ישראלים מיהרו מנגד להגיב עם קמפיין אחר, ששיתף גם שר הביטחון יואב גלנט, שבו נכתב בין השאר: "WHERE WERE YOUR EYES ON OCTOBER 7" (איפה היו העיניים שלכם ב-7 באוקטובר). לקמפיין הישראלי אחראי ארגון דיפלואקט שבראשות עמית דרי, שמסר כי הוא "נלחם וימשיך להילחם בהסתה נגד מדינת ישראל ברשתות".
4 צפייה בגלריה
קמפיין עולמי למען רפיח והתגובה בישראל
קמפיין עולמי למען רפיח והתגובה בישראל
עוד מהתשובה הישראלית לקמפיין העולמי
ברשת NBC האמריקנית, שניתחה את הקמפיין, צוין כי בחודשים האחרונים פעילים פרו-פלסטינים משתמשים באינסטגרם ככלי לקדם את האג'נדה שלהם, "למרות המאמצים של Meta להגביל את התפשטות התוכן הפוליטי". בעוד שהקמפיין "כל העיניים על רפיח" התפשט במהירות, סרטונים שניסו להפיץ שתיעדו את התקרית בעיר שבדרום הרצועה הוסרו בגלל "התיאורים הגרפיים", או שהוסתרו תחת מסנן של: "תוכן גרפי או אלים".
"הטרנד של 'כל העיניים על רפיח' היה משהו שנבנה במשך זמן מה", הסביר מאט נווארה, יועץ לרשתות חברתיות ואנליסט. "ראינו לא מעט משפיענים וידוענים, לא רק באינסטגרם, שחולקים את התחושה של המסר הזה או גרסה כמעט זהה שלו, מה שהגדיל את טווח הנראות שלו בהרבה פלטפורמות".
במקביל, הבוקר קראה הפדרציה הבינלאומית של ארגוני הצלב האדום והסהר האדום להפסקת אש ולמתן גישה הומניטרית "ללא הפרעה" לרצועת עזה, בטענה שהתושבים שם מתמודדים עם רעב הולך וגובר. קייט פורבס, נשיאת הפדרציה - שהיא למעשה הרשת ההומניטרית הגדולה בעולם - אמרה לרויטרס: "אנחנו זקוקים נואשות לפתרון מדיני שיאפשר הפסקת אש כדי לתת סיוע. אנחנו מוכנים לעשות את ההבדל, אבל חייבים לקבל גישה - וכדי שתהיה גישה לשם צריך הפסקת אש".