נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו השמיע היום (שבת) במהלך ישיבת ממשלתו הצהרה אנטישמית שבמסגרתה רמז לקשר בין היהודים לבין גניבה. הוא התייחס לפרשת שחיתות שבה היה מעורב עוזרו לשעבר, מושל אזור ויטבסק ולשעבר שר החקלאות והמזון איגור ברילו, ואמר: "הנה 36 אנשים ברשימה (המעורבים בשחיתות, א"א). סליחה, אינני רואה עצמי אנטישמי, אבל יותר ממחציתם יהודים. האם יש להם תפקיד מיוחד, מיוחס, שהם גונבים ולא חושבים על עתידם? יש להם זכויות יתר? כל העמים שגרים בבלארוס צריכים להיות שווים. יהודים, בלארוסים, אוקראינים, רוסים ופולנים".
1 צפייה בגלריה
נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו  בישיבת הממשלה
נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו  בישיבת הממשלה
נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו בישיבת הממשלה
הצהרתו שודרה בערוץ הטלוויזיה הממלכתי "בלארוס 1", אולם הציטוט הבעייתי לא נכלל בהודעה לעיתונות באתר הנשיאות.
זאת לא ההצהרה האנטישמית הראשונה של לוקשנקו, שבעבר כונה "הרודן האחרון באירופה". בשנת 2007 הוא אמר שהיהודים הפכו את העיר בוברויסק ל"דיר חזירים". ביולי 2021 אמר שכל העולם השתחווה ליהודים לאחר השואה וכעת הוא מתכופף בפניהם. בדצמבר 2023 אמר: "ארמנים הם אנשים חכמים. אין שם אפילו יהודי אחד".
הפעיל החברתי אלכס טנצר קרא לשר החוץ ישראל כ"ץ להחזיר את שגריר ישראל בבלארוס להתייעצויות. "מדינה שמכבדת את עצמה לא יכולה לעבור על התבטאות כזאת בשתיקה", הוסיף.
משרד החוץ מסר כי "דבריו של נשיא בלרוס אינם מקובלים, מקוממים ונשמעים כהערות אנטישמיות מובהקות. סמנכ"ל אירואסיה ומערב הבלקן במשרד החוץ, יובל פוקס, פנה בעקבות ההתבטאות האמורה לשגריר בלארוס בארץ ומחה בפניו על הדברים".
פורסם לראשונה: 22:14, 15.06.24