פיגוע כפול בירושלים: סיקור באולפן ynet
(צילום: משי בן עמי)

אריה שצ'ופק, תלמיד ישיבה בן 16 משכונת הר נוף בירושלים, הוא הנער שנרצח הבוקר (יום ד') בפיגוע הכפול בעיר הבירה. שצ'ופק, שהיה גם בעל אזרחות קנדית, נפגע בזירת פיצוץ המטען שהתרחש בתחנת אוטובוס סמוך לרחוב שערי ירושלים, בכניסה לעיר.
בפיגוע, שכלל גם פיצוץ נוסף כחצי שעה לאחר מכן ליד תחנת אוטובוס בצומת רמות, נפצעו עוד 26 בני אדם, בהם גבר באורח אנוש שפונה לבית החולים שערי צדק, והרופאים שם אומרים שהוא סובל מפגיעת ראש ונמצא בסכנת חיים מיידית. בנוסף שניים נפצעו באורח קשה והשאר באורח קל עד בינוני. לפי החשד, המטענים שהתפוצצו היו מטעני רסס עם מנגנון דומה, שהופעלו מרחוק.
איש צוות מהישיבה שבה למד שצ'ופק, במושב בית מאיר ליד ירושלים, סיפר כי הנער חיכה הבוקר להסעה מהכניסה לעיר בדרכו לישיבה. ההסעה היתה במרחק של כמה מטרים ממקום הפיצוץ כאשר שצ'ופק שהה בטרמפיאדה. "אריה היה חמד של בחור. נער ירא שמיים", אמר איש הצוות. בפיצוץ בתחנה נפגע גם חברו ללימודים של שצ'ופק, בן גילו, ומצבו מוגדר בינוני-קשה.
10 צפייה בגלריה
אריה שצ'ופק
אריה שצ'ופק
אריה שצ'ופק שנרצח בפיגוע. "היה חמד של בחור, נער ירא שמיים"
10 צפייה בגלריה
זירת האירוע בירושלים
זירת האירוע בירושלים
זירת הפיגוע בכניסה לירושלים, הבוקר
(צילום: יואב דודקביץ')
10 צפייה בגלריה
זירת האירוע בירושלים
זירת האירוע בירושלים
(צילום: יואב דודקביץ')
10 צפייה בגלריה
זירת האירוע בירושלים
זירת האירוע בירושלים
(צילום: יואב דודקביץ')
10 צפייה בגלריה
זירת האירוע בירושלים
זירת האירוע בירושלים
(צילום: יואב דודקביץ')
לפי הערכות ראשוניות במערכת הביטחון, שנבדקות בשעות אלה, כמה מחבלים הוציאו לפועל יחד את הפיגוע הכפול. לפי החשד, המחבלים פעלו ללא הכוונה חיצונית או מלמעלה של ארגוני טרור, ותכננו את הפיגוע זמן רב. החשד הראשוני הוא שהחוליה הכירה היטב את האזור שבו בוצעו הפיגועים. המחבלים, לפי החשד, וידאו קודם שיש כמה שיותר אזרחים בתחנת האוטובוס - ואז הפעילו את מטען החבלה בזירה הראשונה מרחוק.
ההערכות הן שמטעני החבלה היו קטנים יחסית, כשרוב הפגיעות נבעו ממסמרים ומרסס שהתפזרו למרחק קצר ופגעו באנשים שעמדו בסמוך. לאחר מכן התפוצץ מטען חבלה נוסף בצומת רמות באופן דומה. האפשרות שמדובר במחבלים פלסטינים מערי הגדה עדיין נחקרת, אך אי-אפשר לשלול שמדובר בחוליה ממזרח ירושלים, ייתכן שמאחד ממחנות הפליטים.
נתניהו בהצהרה בבית החולים שערי צדק
(צילום: נדב אבס)

ד"ר אלון שורץ מעדכן על מצב הפצועים בבית החולים שערי צדק
(צילום: נדב אבס)

ההערכה היא שהרקע למעשה הוא סוגיית הר הבית וירושלים, ללא קשר לחטיפת הצעיר שנהרג בתאונת דרכים בג'נין וגופתו מחוזקת כעת בידי חמושים, למהומות בחברון בשבת או לחילופי האש בשכם שלשום במהלך כניסת מאות מתפללים יהודים לקבר יוסף. ככל הנראה לא הייתה התרעה ממוקדת לפיגוע הבוקר, אלא הערכות כלליות על דרך פעולה אפשרית לפגע בתקופה זו גם באמצעות מטעני חבלה.
ד"ר אלון שורץ, מנהל יחידת הטראומה בבית החולים שערי צדק, עדכן על מצב הפצועים והרחיב על מצבו של הפצוע האנוש, גבר בשם טדסה בשנות ה-40 לחייו. "ליחידת הטראומה הגיעו בסך הכול 15 בני אדם - שישה פצועים ועוד תשעה נפגעי חרדה", הוא אמר. "שני פצועים אנוש, כשלצערנו אחד מהם - לאחר פעולות החייאה ארוכות - נאלצנו לקבוע את מותו. הפצוע האנוש השני עדיין נמצא ביחידה לטיפול נמרץ במצב של פציעה קשה, אנושה, בסכנת חיים מיידית אפילו. הוא עם פציעת ראש קשה מאוד, מורדם ומונשם. האחרים בדרגות פציעה שונות, כולם נפגעו מרסיסים ומהדף. חלקם כעת בחדר ניתוח ויידרשו לניתוחים בהמשך וכל הצוותים מוקדשים להמשך טיפול בפצועים".

המשטרה: "המטענים הוסלקו במקום מסתור, לגלות ערנות"

ראש אגף המבצעים במשטרה, ניצב סיגל בר צבי, מסרה הבוקר בתום הערכת מצב שניהל המפכ"ל קובי שבתאי כי למשטרה היה מידע מודיעיני מוקדם על אפשרות של "אירוע מהסוג הזה" בירושלים, אבל היא הדגישה שהמידע לא היה ממוקד ומפורט על הפיגוע הספציפי הבוקר. היא ציינה כי המטענים, שלדבריה היו ככל הנראה "רבי עוצמה", "הוסלקו במקום מוסתר ולא הונחו באופן רגיל על ספסל".
תיעוד הפיצוץ בכניסה לירושלים

סנ"צ עידן אילוז, דובר מחוז ירושלים במשטרה
(צילום: משה מזרחי, משי בן עמי)

לדבריה, "מדובר בחוליה מאורגנת ולא התארגנות ספונטנית". היא ציינה כי המשטרה מנהלת אחרי אותה חוליה מצוד, אך סירבה לפרט מעבר לכך. היא הודיעה גם על העלאת רמת הכוננות המשטרתית לרמה 3, אחת לפני הגבוהה ביותר, "כדי לתת מענה לכל חשד או חשש מכל אירוע שהוא". היא קראה לציבור לגלות ערנות ולפנות למשטרה "על כל דבר שנראה חשוד", וביקשה להישמע לכללי הזהירות הנוגעים לחפצים חשודים.
אבי ביטון, אביו של חברו של שצ'ופק, שנפצע כאמור באורח בינוני-קשה, אמר לאולפן ynet כי בנו הבחין לפני הפיגוע ב"מישהו אחד עם חזות ערבית שצילם את התחנה בכניסה לעיר, ואחרי כמה דקות היה פיצוץ". הוא הוסיף כי "הוא צילם את האנשים בתחנה ונעלם". לדברי ביטון, "הבן שלי וחבר שלו ישבו על ספסל בכניסה לעיר בטרמפיאדה. לפתע הוא שמע פיצוץ אדיר, והם עפו באוויר". ביטון ציין כי "הבן שלי נפצע מרסיסים רבים. יש לו רסיס אחד שנמצא ממש בגולגולת בראש, שאי אפשר להוציא אותו - סמוך לכלי דם. יש לו שברים בחוליות ובאגן ודימום בבטן. אנחנו מצפים שבע"ה תהיה ישועה".
רוב הפצועים בפיגוע פונו מזירת הפיצוץ הראשון בכניסה לירושלים, שאירע בסביבות השעה 07:05. הפיצוץ השני, בתחנה בצומת רמות, אירע כחצי שעה לאחר מכן, ומהזירה הזו פונו שלושה פצועים באורח קל. נזק נגרם שם לאוטובוס בקו 67 שבאותם רגעים עצר בתחנה. פיגוע במתכונת שכזו, באמצעות מטעני נפץ בתחנות אוטובוס, כבר לא אירע בישראל שנים ארוכות, והוא מחזיר את תושבי הבירה לימים האפלים של תקופת האינתיפאדה השנייה.
10 צפייה בגלריה
זירת האירוע בשכונת רמות
זירת האירוע בשכונת רמות
זירת הפיגוע בצומת רמות
(צילום: אלכס קולומויסקי)
10 צפייה בגלריה
זירת האירוע בשכונת רמות
זירת האירוע בשכונת רמות
(צילום: אלכס קולומויסקי)
10 צפייה בגלריה
זירת האירוע בשכונת רמות
זירת האירוע בשכונת רמות
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בעקבות הפיגוע פתחה משטרת מחוז ירושלים בסריקות נרחבות בתחנות אוטובוס, טרמפיאדות ובכל מקום עם ריכוזי קהל גדולים. מאות שוטרים של מחוז ירושלים, לוחמי מג"ב וכוחות תגבור משטרתיים ארציים פועלים יחד עם כוחות הביטחון מהקרקע ומהאוויר לסריקות נרחבות ברחבי העיר ובסביבתה. בסריקות משתתפים גם כלבי גישוש, שוטרי סיור וגם פרשים של המשטרה, כשבמקביל מנסים כוחות הביטחון להתחקות אחר מניחי המטענים. בין היתר, בודקים במשטרה ובשב"כ את מצלמות האבטחה מזירות שני הפיגועים, וישנם מאמצים מודיעיניים להגיע לזהות המפגעים. אביו של אחד הפצועים מהפיצוץ בכניסה לעיר סיפר שבנו ראה אדם שצילם את התחנה דקות לפני הפיצוץ.
כביש 1 נפתח לתנועה לחלוטין אחרי כמה שעות שבהן היציאה מירושלים לכביש למערב נחסמה, כמו גם ממחלף מוצא למזרח וממחלף סחרוב למזרח, אך יש עומסי תנועה כבדים בעיר. התחבורה הציבורית בעיר פועלת, לרבות הרכבת הקלה, אולם מסלולי הקווים משתנים בהתאם להנחיית המשטרה ונרשמים עיכובים משמעותיים בלוחות הזמנים.
בתום הערכת מצב ביטחונית בקריה, ראש הממשלה יאיר לפיד ניהל שיחת עדכון עם ראש האופוזיציה בנימין נתניהו. נתניהו עצמו מסר לאחר פרסום שמו של הנרצח: "אני שולח תנחומים בשם כל אזרחי ישראל למשפחתו של אריה שצ'ופק ז"ל שנרצח היום בפיגוע הקשה בירושלים. יהי זכרו ברוך". הוא הוסיף קודם לכן כי הוא "מחזק את ידי כוחות הביטחון שפועלים בשטח".
השר לביטחון הפנים עמר בר-לב אמר במהלך ביקור בזירה בכניסה לירושלים כי מאחורי הפיגוע הכפול עומדת ככל הנראה "תשתית מאורגנת" וכי לא מדובר ב"פעולה של השראה כפי שהכרנו בשנים האחרונות". הוא הוסיף: "המשטרה, שב"כ וצה"ל פועלים בשעות הללו כדי לאתר את המחבלים ואת מי ששלח אותם לבצע את הפיגוע, ואנחנו נגיע אליהם, ונתפוס אותם חיים או מתים. המאבק שלנו נגד הטרור הפלסטיני הוא ארוך שנים, מורכב, ואין לנו שום כוונה להרפות לרגע. אני משתתף בצער משפחת ההרוג בפיגוע ומאחל החלמה מהירה לפצועים".
10 צפייה בגלריה
זירת האירוע בשכונת רמות
זירת האירוע בשכונת רמות
השר בר-לב בזירת הפיגוע בצומת רמות
(צילום: אלכס קולומויסקי)
מחלקים ממתקים בעזה ובגדה לאחר הפיגוע בירושלים

מפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי אמר לצידו כי "כרגע אנחנו ממוקדים בסריקות בכל האזורים הרגישים מבחינתנו ושעשויים להיפגע. במקביל מתנהל המרדף אחר המבצעים". לדברי שבתאי, על אף הפיגוע החריג, עדיין לא ניתן לומר שמדובר ב"משוואה חדשה" מול ארגוני הטרור. "יש פה סממנים שאנחנו מכירים מהעבר", אמר. "נדע לתת להם את המענה בהמשך. כרגע אי אפשר להגיד כלום על המפגעים, אנחנו עדיין לומדים את האירוע וצוותים מקצועיים עובדים על הזירות ואוספים ממצאים. נגבש את תמונת המצב הכוללת ונדע".
בצל הפיגוע נשמעו הבוקר קריאות להקמה מיידית של הממשלה הבאה. יו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר, שצפוי להתמנות לשר לביטחון הפנים עם הקמת הממשלה, הגיע לזירה שבכניסה לעיר ודרש לסיים את המשא ומתן על הרכבת הממשלה במהירות האפשרית כיוון ש"הטרור לא מחכה", כלשונו. הוא קרא "לגבות מחיר מהטרור" באמצעות חזרה לסיכולים ממוקדים ו"סגירת" בתי הכלא הביטחוניים. יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' מסר: "הטרור הערבי הרצחני מתדפק על דלתנו, חייבים להקים ממשלה לאומית מיד".
ארגוני הטרור הפלסטיניים בירכו כצפוי על הפיגוע הבוקר, ובעזה, בג'נין ובאזורים נוספים בגדה חילקו פלסטינים ממתקים. עבד אל-לטיף אל-קאנוע, דובר חמאס, אמר: "אנו מברכים את עמנו הפלסטיני ואת עמנו בעיר הכבושה ירושלים על המבצע ההרואי האיכותי בתחנת האוטובוס, המגיע במסגרת התגובה המתמשכת להסתערות על מסגד אל-אקצא וייהודו ולניסיונות לפלג אותו".