נשיא אוסטריה, אלכסנדר ואן דר בלן, הטיל היום (שלישי) את מלאכת הרכבת הממשלה על הקנצלר קרל נהאמר, מנהיג המפלגה השמרנית. נהאמר קיבל את המנדט למרות שמפלגתו הפסידה בבחירות לפרלמנט בחודש שעבר. המפלגה שניצחה בבחירות היא מפלגת החירות מהימין הקיצוני, אך שאר המפלגות סירבו לשבת איתה בממשלה.
בבחירות ב-29 בספטמבר הגיעה מפלגת החירות למקום הראשון, לראשונה בתולדותיה. היא קיבלה 29% מקולות הבוחרים, ולכן נדרשה להרכיב ממשלה עם מפלגות נוספות. השותפות הפוטנציאליות פסלו את המפלגה האירו-סקפטית, שמתנגדת להגירה ולא גינתה את הפלישה הרוסית לאוקראינה.
2 צפייה בגלריה
אוסטריה הרברט קיקל מנהיג מפלגת החירות
אוסטריה הרברט קיקל מנהיג מפלגת החירות
הרברט קיקל, מנהיג מפלגת החירות
(צילום: AP Photo/Christian Bruna, File)
"הבחירות לפרלמנט ב-29 בספטמבר הן לא מרוץ שבו המפלגה שמסיימת ראשונה מרכיבה אוטומטית את הממשלה", אמר היום הנשיא ואן דר בלן. "אם מפלגה רוצה למשול לבדה היא חייבת לעבור את רף ה-50%. לא יעיל לקבל 10%, 20% או 30%", הוסיף הנשיא.
המפלגה השמרנית (מפלגת העם האוסטרית) הגיעה למקום השני בבחירות עם 26.3%, והמפלגה הסוציאל-דמוקרטית מהמרכז-שמאל סיימה שלישית עם 21.1%. הקואליציה היוצאת, של השמרנים ומפלגת הירוקים, איבדה בבחירות את הרוב שהיה לה בפרלמנט. מנהיג מפלגת החירות, הרברט קיקל, הצהיר כי הוא יהיה הקנצלר הבא של אוסטריה - אך מפלגות אחרות שללו את האפשרות לשבת איתו בקואליציה.
2 צפייה בגלריה
ועידת השלום של אוקראינה, המתקיימת בשוויץ
ועידת השלום של אוקראינה, המתקיימת בשוויץ
קנצלר אוסטריה קרל נהאמר
(צילום: Denis Balibouse / POOL / AFP)
ב-9 באוקטובר קרא הנשיא ואן דר בלן לראשי שלוש המפלגות שהגיעו למקומות הראשונים לנהל שיחות על הקמת ממשלה. לאחר שהשיחות הסתיימו עדכן הנשיא כי שלוש המפלגות מתבצרות בעמדותיהן, וכי מי שינסה ראשון להרכיב ממשלה הוא הקנצלר נהאמר - שפתח במו"מ קואליציוני עם אנשי המפלגה הסוציאל-דמוקרטית.
הנשיא ואן דר בלן מעוניין בהקמתה של ממשלה יציבה, ובהבהרות משתי המפלגות בנוגע לאפשרות שלקואליציה תצטרף מפלגה שלישית. המפלגה הליברלית NEOS, שקיבלה 9.1% בבחירות, היא המועמדת המובילה להצטרף כמפלגה שלישית.
קיקל מחה על העובדה שמפלגתו לא תרכיב את הממשלה הבאה ואמר כי מדובר במהלך שאינו דמוקרטי. הוא הזהיר מהקמת "קואליציה של לוזרים", והצהיר כי הוא ימתין לתוצאות המו"מ הקואליציוני. "עבור רבים מכם מדובר בסטירה בפרצוף", אמר קיכל לתומכיו בפייסבוק. "אבל אני מבטיח לכם: המילה האחרונה עדיין לא נאמרה".