(צילום: שמוליק דודפור)

המשטרה הודיעה הבוקר (שבת) כי בהערכת המצב שהתקיימה בעקבות הפיגוע שבו נרצחו שבעה בני אדם בשכונת נווה יעקב בירושלים, הנחה המפכ"ל, רב-ניצב יעקב שבתאי, על העלאת הכוננות בכל הארץ לרמה הגבוהה ביותר. החל מהבוקר, השוטרים עובדים במשמרות של 12 שעות. "משטרת ישראל מבקשת מהציבור לדווח למוקד 100 על כל אדם או חפץ חשוד בזמן אמת", נמסר. הקבינט המדיני-ביטחוני יתכנס ב-20:00 בערב לישיבה במטה השב"כ - ולא בקריה בגלל ההפגנה שתתקיים בצומת עזריאלי הסמוך.
בלילה הנחה הרמטכ"ל הרצי הלוי על תגבור כוחות באוגדת יהודה ושומרון - ועל היערכות ל"תרחישי הסלמה" במרחב. הבוקר נודע כי הכוח המתגבר יהיה סיירת צנחנים, שלוחמיה מפוזרים כעת במספר גזרות בגדה. מדובר בהיקף תגבור קטן יחסית שמקביל לפחות מגדוד אחד.
3 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע בירושלים, הבוקר שאחרי
זירת הפיגוע בירושלים, הבוקר שאחרי
זירת הפיגוע בירושלים, בבוקר שאחרי
( צילום: EPA )
בתל אביב צפויים להתקיים הערב שלושה אירועים גדולים - הפגנת המחאה נגד תוכנית נתניהו-לוין, דרבי הכדורגל באצטדיון בלומפילד והופעה של אייל גולן ביד אליהו. לפי המשטרה, שלושת האירועים הללו מאובטחים, והם צפויים להתקיים כרגיל. מובילי המחאה הודיעו הבוקר כי ההפגנות הצפויות בכמה מוקדים ברחבי הארץ ייערכו ב"מתכונת שונה" בעקבות הפיגוע, ייפתחו בדקת דומייה ויתקיימו ללא מוזיקה.
3 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע בירושלים, הבוקר שאחרי
זירת הפיגוע בירושלים, הבוקר שאחרי
זירת הפיגוע בירושלים, הבוקר
( צילום: EPA )
3 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע בירושלים, הבוקר שאחרי
זירת הפיגוע בירושלים, הבוקר שאחרי
בית הכנסת הסמוך לזירת הפיגוע
( צילום: EPA )
במהלך הלילה עצרו המשטרה ומג"ב 42 חשודים במסגרת חקירת פיגוע הירי שביצע המחבל חיירי עלקם. לפי המשטרה, חלק מהעצורים הם בני משפחתו, קרוביו ואנשי סביבתו של המחבל. רוב החשודים נעצרו בשכונת א-טור, שם מתגורר המחבל. במקביל, הבוקר פורסמו תיעודים מרגעי נטרולו של המחבל, שבהם הוא נראה בורח רגלית אחרי שנטש את רכבו - ונשמעים קולות ירי, שממחישים את קרב היריות בין השוטרים המנטרלים למחבל.
אחד השוטרים שחזר את האירועים בפני ראש הממשלה בנימין נתניהו והשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר: "המחבל פרק מהרכב שלו, נצמדתי אליו עם הניידת והוא ירה עלינו תוך כדי ריצה. עצרנו את הניידת, ירדנו וירינו", הוא תיאר. "המחבל נפל, וכשהתקרבנו אליו ראינו שהוא עדיין זז ומנסה לקחת את הנשק שלו, אז נטרלנו אותו ובזה נגמר האירוע".
תיעוד מרגעי נטרול המחבל בשכונת נווה יעקב

אחד השוטרים משחזר: "המחבל ירה עלינו תוך כדי ריצה"
(צילום: דוברות המשטרה )

המחבל עלקם, בן 21 מא-טור, עבד כחשמלאי מוסמך. לא היה לו רקע ביטחוני קודם, אך הוא בעל עבר פלילי על רקע עבירות רכוש שביצע. הוא היה חמוש באקדח, ובדרכו להימלט מהזירה נורה על-ידי שוטר ומתנדב שהגיעו למקום. מחוץ לביתו התאספו אמש עשרות צעירים, והפלסטינים דיווחו כי 15 מהם נעצרו. לצעירים שהגיעו לבית המחבל אמר אביו, שעוכב לחקירה יחד עם האם, כי הוא לא יודע דבר. הוא אמר כי הוא לא מגדל את ילדיו מכיוון שהוא עובד, אלא האם. על חקירת הפיגוע הוטל הבוקר צו איסור פרסום.
מתחקיר שערכה המשטרה עלה כי אחרי שירה ב-10 אזרחים, עלה המחבל לרכבו ונמלט לכיוון צומת היציאה משכונת נווה יעקב והכניסה לשכונת בית חנינא, שם נתקל בכוח משטרתי שניהל איתו קרב יריות. הוא יצא מהרכב, וחוסל תוך כדי מרדף קצר.
השוטרים המנטרלים הם שוטר סיור מתחנת שפט ומתנדב שהיה איתו. שוטר הסיור, רס"ר ג', שחזר אמש כי "טיפלנו בהפרת סדר בבית חנינא. תוך כדי הטיפול בהפרת הסדר, התקבל דיווח על פיגוע בנווה יעקב. מיד כשהתקבל הדיווח צמצמנו למקום כל הכוחות. כשהתקרבנו לאזור הפיגוע, הבחנו ברכב של המפגע נמלט מהמקום. פתחנו במרדף אחרי המחבל, השבנו באש לכיוונו והרכב נעצר. המחבל ירד ממנו והחל לירות לכיווננו. בשלב הזה פרקנו מהניידת, חתרנו למגע והבאנו לנטרולו, ובכך מנענו הרג נוסף של חפים מפשע".