הקבינט המדיני-ביטחוני התכנס אמש (חמישי), והיה אמור, בין היתר, לדון גם בסוגיית שחרור גופות המחבלים הערבים-ישראלים - אך הדיון בנושא בוטל. במקום זאת דן הקבינט בנושאים דחופים האחרים שעל הפרק, אך השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר נטש את הדיון בזעם - במחאה על מכתב של ראש השב"כ רונן בר, שפורסם בחדשות קשת.
3 צפייה בגלריה
ראש השב"כ הנכנס רונן בר יוצא לתקשורת
ראש השב"כ הנכנס רונן בר יוצא לתקשורת
רונן בר. הזהיר מפני "הטרור היהודי"
(צילום: יאיר שגיא)
במכתב, שבו הזהיר בר מפני "הטרור היהודי" שמסכן את ביטחון המדינה ואת עצם קיומה, הוא גם מתח ביקורת חריפה על בן גביר ועל הפרת הסטטוס-קוו בהר הבית. לפי הדיווח, בר טען כי התקדמות בכיוון של בן גביר "תוביל לשפיכות דמים רבה ותשנה ללא היכר את פניה של מדינת ישראל", והדגיש: "נדרש מאמץ בין-משרדי למיגור התופעה. אני משוכנע שזה צריך להיות אחד היעדים המרכזיים של הממשלה. מוקדם לפני שיהיה מאוחר מדי. תופעה זו מייצרת סיכון משמעותי ביותר לביטחון האזור". כמו כן, הזהיר מפני "פיגועי נקם".
הוא הוסיף כי "תופעת 'נוער הגבעות' הפכה מזמן לכר נרחב של פעילות אלימה נגד פלסטינים. מעולם לא התחברתי למושג 'פשיעה לאומנית'. זו לא פשיעה מכיוון שיש הפעלת אלימות לצורכי הטלת מורא, כלומר טרור. התופעה בחסות האירועים הביטחוניים, אוזלת היד המשטרתית וייתכן אף תחושת גיבוי סמוי, צוברת נפח ומשנה את פניה: מעשייה של בודדים לפעילות של מאות. אובדן החשש ממעצר מינהלי נוכח התנאים שלהם זוכים בכלא וכספים שאותם מקבלים לאחר שחרורם מח"כים יחד עם מתן לגיטימציה ודברי הלל, לצד מסע דה-לגיטימציה לגורמי ביטחון".
בן גביר, מצידו, אמר בקבינט כי בר אחראי על מחדל 7 באוקטובר, תקף את מכתבו - והטיח כי הוא "נכנע לחמאס בהר הבית". הוא דרש לפטר את ראש השב"כ, בעוד שנתניהו ויתר השרים הגנו עליו וגיבו אותו.
3 צפייה בגלריה
פגישתם של שר הביטחון יואב גלנט ומזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן
פגישתם של שר הביטחון יואב גלנט ומזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן
"מסכן את ביטחון ישראל". גלנט תקף את בן גביר
(צילום: David Azagury/US Embassy Jerusalem)
בן גביר אמר לנתניהו כי "אמרתי לך שלא אהיה חלק בממשלה גזענית שלא תאפשר ליהודים תפילה בהר הבית". היועמ"שית, מנגד, אמרה לשר כי הוא הסכים לתשובת בג"ץ שלפיה הממשלה ולא הוא תקבע את המדיניות - וראש הממשלה הבהיר כי "הקבינט קובע מדיניות, ובהר הבית יהיה סטטוס-קוו" (חרף התיעודים של תפילות במתחם). בן גביר השיב לו כי "אם כך - אז תפטר אותי", ונטש את הדיון.
גורמים שנכחו בדיון טענו כי "נטישת השר בן-גביר את הקבינט הייתה על רקע דרישתו להפר את הסטטוס-קוו הקיים בהר הבית, ולא בשל קריאתו לפיטורי ראש השב"כ".
שר הביטחון יואב גלנט התייצב הבוקר לצד בר ותקף את בן גביר. בציוץ בטוויטר כתב שר הביטחון: "מול המעשים חסרי האחריות של השר בן גביר המסכנים את הביטחון הלאומי של מדינת ישראל ויוצרים פילוג פנימי בעם, ראש שירות הביטחון הכללי ואנשיו מבצעים את תפקידם ומתריעים מפני ההשלכות החמורות של מעשים אלו".
בן גביר הגיב לציוץ של גלנט: "הבטחת להחזיר את לבנון לתקופת האבן, בינתיים אתה מחזיר את הצפון לתקופת האבן. במקום לתקוף אותי בטוויטר, תתחיל לתקוף את החיזבאללה בלבנון".
3 צפייה בגלריה
לינדה תומס-גרינפילד במועצת הביטחון של האו"ם
לינדה תומס-גרינפילד במועצת הביטחון של האו"ם
"ישראל צריכה לעצור את המתנחלים האלימים". שגרירת ארה"ב
(צילום: רויטרס /David 'Dee' Delgado)
שגרירת ארה"ב באו"ם, לינדה תומאס גרינפילד, התייחסה גם היא אתמול למתיחות ביהודה ושומרון, ואמרה כי "גם בזמן שאנחנו לוחצים על הפסקת אש ושחרור חטופים בעזה, עלינו להמשיך ולדבר על המצב בגדה המערבית. כל הפעולות שעלולות להסלים את המתיחות ברגע השביר הזה חייבות להיפסק. מתקפות מתנחלים אלימים נגד אזרחים פלסטינים לא מקובלות, והרשויות בישראל צריכות לנקוט צעדים כדי להגן על הפלסטינים - כולל להתערב ולעצור את המעורבים".
השגרירה קראה לישראל גם לשחרר את כספי המיסים של הרשות הפלסטינית שעוכבו, כדי שתוכל לשלם משכורות לפקידיה ולספק שירותים חיוניים ש"יבטיחו ביטחון ויציבות בגדה". לדבריה, "כל אלה נחוצים לאינטרס הביטחוני של ישראל. גם תוכנית הבנייה בהתנחלויות והכשרת המאחזים הבלתי-חוקיים מדאיגות. המדיניות הזו לא עולה בקנה אחד עם החוק ההומניטרי הבינלאומי ופוגעת בסיכויי ההיתכנות של פתרון שתי המדינות". לצד זאת, הבהירה כי פיגוע ההתאבדות בתל אביב - שבוצע על-ידי מחבל מאזור שכם - מהווה תזכורת נוספת ל"דאגות הביטחוניות של ישראל".

הדיון בגופות המחבלים בוטל

הקבינט, נציין, היה צפוי גם להכריע סוף-סוף במחלוקת החריפה בין גלנט לבן גביר, אך נתניהו שיגר לשרים הודעה ברגע האחרון, ובישר על ביטולו. בהמשך מסרו מלשכתו של נתניהו כי "הדיון בנושא גופות המחבלים יתקיים בשבוע הבא".
מאז פרוץ המלחמה מחזיקה המשטרה בשבע גופות של מחבלים, בהן גופתו של המחבל וליד דקה, מרוצחי החייל משה תמם ב-1984. השר בן גביר דורש כי המשטרה לא תשחרר את הגופות, וטען כי הדבר עלול להוביל להפרות סדר. הוא הוסיף כי יש לשמור את הגופות בחזקה ישראלית לצורך משא ומתן לעסקה לשחרור חטופים.
מנגד, גלנט סבור שיש לשחרר את שש הגופות - מלבד זו של דקה, ככל הנראה - לקבורה, ואומר שאין להחזקתם ערך למגעים לעסקה. לדבריו, מדובר במחבלים שאין להם השתייכות ארגונית. גם שב"כ ממליץ לשחרר את הגופות. בעניין גופתו של דקה, נזכיר, מתנהל דיון בבג"ץ - ולאחרונה זומן להעיד בו גם האלוף במיל' ניצן אלון.
גורמים בסביבתו של בן גביר מסרו כי "השר העביר דרישה לראש הממשלה, הוא מתנגד בתוקף לשחרור גופות המחבלים לקבורה ללא תמורה. לדבריו, מדובר בנכסים שיכולים לסייע במשא ומתן להשבת שבויים ונעדרים. בן גביר ביקש מנתניהו לערוך דיון נוסף בנושא ולא לאמץ את המלצות גלנט".
הפגנת משפחת תמם נגד שחרור וליד דקה, לפני מותו
(צילום: בראל אפרים, מאיר תורג'מן)

כבר לפני ארבעה חודשים פנה בן גביר פנה במכתב רשמי לשר הביטחון בבקשה שיפעל על פי סמכותו - וימנע את העברת גופת המחבל וליד דקה לידי משפחתו, לאחר שמת במהלך ריצוי עונשו ממחלה. במכתב ששלח מזכירו הביטחוני של השר בן גביר, תת-ניצב משה פינצ'י, אל מזכירו הצבאי של שר הביטחון, הוא טען כי "לאור מדיניות השר לביטחון לאומי ובהתאם להמלצת מפכ"ל המשטרה, יש להתנגד להשבת גופתו של המחבל מטעמים של שו"ן (שבויים ונעדרים, א"א)".
על פי החלטות הקבינט, יש למנוע החזרת גופות מחבלים ללא קשר לשיוכן הארגוני אם רצחו או פצעו אדם, או נשאו אמצעי לחימה, בגלל שיקולי עסקת חילופי שבויים עתידית. גורמים בסביבת גלנט העריכו אז כי אם יתברר שדקה משויך לחמאס - גופתו לא תשוחרר.
פורסם לראשונה: 20:06, 22.08.24