המלך האבסולוטי האחרון ביבשת אפריקה קרא אתמול (שבת) לרגיעה ולדיאלוג לאומי בממלכת אסווטיני, אחרי שמשלחת של מתווכים הגיעה למדינה בניסיון לפתור את המשבר הלאומי ולשים סוף למהומות הקטלניות. האופוזיציה דחתה את הקריאות של המלך לניהול מו"מ.
באסווטיני, שעד 2018 נקראה סווזילנד, מתקיימות בחודשים האחרונים הפגנות סוערות נגד המלך מסוואטי השלישי. המחאה הפרו-דמוקרטית החלה בחודש יוני, והרשויות שלחו את הצבא לרחובות כדי להשיב את הסדר. גל המהומות האחרון נמשך כבר יותר משבועיים. מי שמובילים אותו הם סטודנטים, עובדי מדינה ועובדים בענף התחבורה. לפחות שני בני אדם נהרגו ועשרות נפצעו בעימותים האחרונים כשכוחות הביטחון השתמשו באש חיה, בכדורי גומי ובגז מדמיע נגד המוחים.
7 צפייה בגלריה
פצועים ב הפגנות נגד מלך אסווטיני בעיר מבבנה
פצועים ב הפגנות נגד מלך אסווטיני בעיר מבבנה
פצועים בהפגנות בעיר מבבנה
(צילום: AFP)
טמבה גינינדזה, עוזר בכיר של המלך מסוואטי השלישי, אמר שהמלך הודיע ש"דיאלוג לאומי" יחל בסיומו של טקס דתי שמתרחש מדי שנה בחודש נובמבר - ומסתיים בדרך כלל כעבור כמה חודשים. במהלך הטקס, שנקרא אינקוואלה, המלך מתבודד ולא עוסק בניהול המדינה. גינינדזה אמר שהמלך מעוניין ברגיעה ובסוף לאלימות. הוא אמר שכעת, כשהמתיחות גבוהה כל כך, אין אפשרות לדיאלוג. האופוזיציה באסווטיני, והארגונים הפרו-דמוקרטיים, דחו את הדברים ואמרו שקריאת הפיוס של המלך מסוואטי השלישי היא "תכסיס" שנועד להטעות את המתווכים שמנסים לפתור את המשבר.
"כבר לפני זמן רב איבדנו את האמונה שלנו בפורומים כאלה, ולכן אנחנו לא נשתתף בפגישה", מסרו בהצהרתם המשותפת. "אנחנו לא נתן למלך, שיש לו דם על הידיים, לקבוע איך הדיאלוג יתקיים והיכן. לא יהיו רגיעה או דיאלוג כל עוד כוחות הביטחון ממשיכים לרצוח ולהטיל מומים באנשים".
7 צפייה בגלריה
מלך אסווטיני מסוואטי השלישי
מלך אסווטיני מסוואטי השלישי
מסוואטי השלישי בטקס מסורתי. רק אחרי "ההתבודדות" יחל בדיאלוג לאומי
(צילום: AP)
7 צפייה בגלריה
מלך סווזילנד מסוואטי השלישי
מלך סווזילנד מסוואטי השלישי
(צילום: gettyimages)
לפי משטרת אסווטיני 37 איש נהרגו מתחילת המהומות נגד המלך בחודש יוני, שהחלו בעקבות תסכול מאיכות החיים בממלכה הקטנה בדרום אפריקה ומהיעדר הדמוקרטיה. לפי אחד הארגונים הפרו-דמוקרטים מניין ההרוגים במהומות גבוה בהרבה, ועומד על כ-80 בני אדם. "הוד מלכותו שלח אותנו למסור את תנחומינו הכנים לכל מי שאיבדו את יקיריהם במהלך המהומות", אמר גינינדזה.
ביום חמישי ממשלת אסווטיני אסרה על קיום הפגנות בממלכה. למחרת סיימו מתווכים מ"קהילת הפיתוח הדרום אפריקנית" – שבה חברות 16 מדינות בדרום היבשת - את סבב הפגישות עם המלך, הממשלה והארגונים הפרו-דמוקרטיים. בהצהרה אתמול אמר נשיא דרום אפריקה סיריל רמפוזה, שמשמש כראש התחום המדיני והביטחוני של "קהילת הפיתוח", שהוא תומך בדיאלוג לאומי. הוא קרא לצדדים לכבד את שלטון החוק ואת זכויות האדם, כדי לאפשר לתהליך לצאת לדרך.
7 צפייה בגלריה
הצתות ב הפגנות אסווטיני אפריקה הפגנה נגד ה מלך
הצתות ב הפגנות אסווטיני אפריקה הפגנה נגד ה מלך
הצתות בחודש יולי, מעט אחרי תחילת המחאה
(צילום: AFP)
המלך מסוואטי השלישי, בן 53, שולט על אחת המדינות העניות בעולם שבה חיים כמיליון תושבים. מתנגדיו של המלך טוענים שהוא רודן לכל דבר - טענה שהוא מכחיש - ואומרים שהוא משתמש בכספים של המדינה הענייה כדי לממן אורח חיים ראוותני. המלך נשוי ל-15 נשים וחי בכמה ארמונות, בממלכה שבה קרוב לשני-שלישים מהתושבים חיים מתחת לקו העוני.
בשבוע שעבר, כשהתייחס למפגינים הפרו-דמוקרטים בארצו, אמר מסוואטי השלישי שהוא לא מוכן לנהל מו"מ עם "שיכורים". בחודש יולי אמר המלך שההפגנות נגדו הן "שטניות".