המבצע של צה"ל ברפיח, סמוך לגבול מצרים, ותקרית חילופי האש הקשה שנרשמה שם בין חיילים ישראלים לחיילים מצרים, הביאה את המתיחות בין ירושלים לקהיר לשיא חדש. העיתון האמריקני "וול סטריט ג'ורנל" מפרסם הערב (יום ה') פרטים חדשים על הדרמה שמתחוללת מאחורי הקלעים. בין היתר מדווח העיתון על צעדי הזהירות שנקט צבא מצרים – צעדים שלפי הדיווח לא מנעו את חילופי האש שמהם נהרגו שני חיילים מצרים – וכן על "אסטרטגיית הבלימה" של הנשיא המצרי עבד אל-פתאח א-סיסי, שחושש שתסכול פנימי בארצו בעקבות המלחמה יוביל להפגנות נגד שלטונו.
3 צפייה בגלריה
נתניהו וא-סיסי. "קהיר הזהירה את ישראל - אם ביטחוננו יאוים, לא נהסס להגיב"
נתניהו וא-סיסי. "קהיר הזהירה את ישראל - אם ביטחוננו יאוים, לא נהסס להגיב"
נתניהו וא-סיסי. "קהיר הזהירה את ישראל - אם ביטחוננו יאוים, לא נהסס להגיב"
(צילום: EPA, AP)
תקרית חילופי האש הקשה באזור מעבר רפיח, נזכיר, התרחשה ביום שני האחרון כאשר לפי גורמים בישראל אש נפתחה לעבר חיילי צה"ל מהצד המצרי – ואלו השיבו באש. בקהיר הודיעו כי חייל מצרי אחד נהרג, אבל גורמים המעורים בפרטים אמרו ל"וול סטריט ג'ורנל" כי שני חיילים מצרים נהרגו. לפי הדיווח, העובדה שצבא מצרים הכיר רשמית רק במותו של חייל אחד היא עדות נוספת לרגישות הרבה סביב התקרית מבחינת הנשיא המצרי – שחושש כאמור מהתסכול הפנימי בארצו – ומקווה לשמור עליה בפרופיל נמוך.
לפי "וול סטריט ג'ורנל", הקרבה הרבה של כמה מאות מטרים בלבד בין החיילים המצרים לחיילי צה"ל באזור הגבול בדרום הרצועה – ציר פילדלפי שעליו השיג השבוע צה"ל שליטה מבצעית מלאה – הגבירה מאוד את המתיחות בין הצדדים. בצבא מצרים, כך מדווח העיתון, חששו בשבועות האחרונות מהעובדה שהחיילים המצרים ליד הגבול הם לעתים קרובות כאלו שלא עברו הכשרות ואימונים מספקים. לפי הדיווח, כדי למנוע מצב שבו אותם חיילים לא-מנוסים "ייקחו את העניינים לידיהם" ויפתחו באש לעבר כוחות צה"ל, נערכו סבבי חילוף מדי כמה ימים לחיילים שמוצבים שם.
הרמטכ"ל בהערכת מצב ברפיח, השבוע
(צילום: דובר צה"ל )

אבל הצעד הזה לא מנע כאמור את תקרית חילופי האש. ב"וול סטריט ג'ורנל" מדגישים למרות החשש בקרב הצבא המצרי מחוסר הכשירות של חלק מחייליו, ההנחיה שניתנה להם מאז שצה"ל החל לפעול באזור רפיח היא ברורה: להשיב באש אם מבוצע לעברם ירי. הגורמים המצריים ששוחחו עם העיתון, וסיפרו לו על ההנחיה הזו, הוסיפו כי קהיר הזהירה את ישראל שהיא לא תהסס להגיב באופן צבאי, אם "ביטחונה יאוים".
התקרית הקשה הגיעה כשהמתיחות מול ישראל כבר בשיא, על רקע החלטתה לצאת לפעולה ברפיח חרף ההתנגדות הנחרצת של מצרים – שחששה גם מנהירת פליטים פלסטינים לסיני, חשש שלא התממש בסופו של דבר. גורמים מצריים מאשימים כי ישראל נתנה להם התראה של שעות בודדות לפני שפתחה במבצע ב-6 במאי, והם מכחישים את ההצהרות בישראל על מציאת מנהרות הברחה אל סיני – שמשמשות "צינור חמצן" עבור חמאס להמשך חיזוק יכולותיו הצבאיות.
במצרים גם טוענים כי עצם הנוכחות של כוחות ישראליים בציר פילדלפי מהווה הפרה של הסכם השלום בין המדינות מ-1979. ההסכם מציב הגבלות על כמות הכוחות שיכולות שתי המדינות להציב בגבול ביניהן, כשלפי הדיווח נאסר על ישראל להציב טנקים ומערכות ארטילריה ונ"מ ברצועת הגבול הצרה שבין דרום הרצועה לסיני. גורם ישראלי בכיר אמר ל"וול סטריט ג'ורנל" כי ישראל "פועלת מתוך הגנה עצמית ולא מפרה את ההסכם".
3 צפייה בגלריה
תיעוד: כניסת כוחות צוות הקרב של חטיבה 401 למעבר רפיח בצידו העזתי
תיעוד: כניסת כוחות צוות הקרב של חטיבה 401 למעבר רפיח בצידו העזתי
טנקים של צה"ל במעבר רפיח, עם תחילת הפעולה
(צילום: דובר צה"ל)
כך או כך, האירועים האחרונים נתפסים לפי פרשנים כ"השפלה" עבור מצרים. "היעדר תגובה כלשהי תתסכל המון אנשים", אמר לעיתון מייקל הנה, מומחה לפוליטיקה מצרית במכון האמריקני International Crisis Group. מצרים אכן הגיבה לפעולה הישראלית ברפיח, אך חרף איומים מרומזים שפיזרה, בדיווח הודגש כי היא שללה אפשרות של פעולה צבאית נגד ישראל.

הלחם מתייקר, וא-סיסי חושש מהפגנות

במקום זאת, ב"וול סטריט ג'ורנל" מדווחים כי בקהיר בחרו לקדם "אסטרטגיית בלימה" שמטרתה להגביר בהדרגתיות את הלחץ על ישראל. במסגרת האסטרטגיה המצרית, קהיר סגרה את מעבר רפיח, ומתנה את פתיחתו להעברת סיוע לרצועה בנסיגה של כוחות צה"ל מהאזור – והעברת המעבר לידיים פלסטיניות. כחלק מאותה אסטרטגיה, מצרים גם הצטרפה לתביעה של דרום אפריקה נגד ישראל בבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג, בטענה לרצח עם בעזה. גורמים מצריים הזהירו בפני העיתון שאם ימוצו האפשרויות האחרות שלהם – קהיר תהיה מוכנה להקפיא לחלוטין את יחסיה עם ישראל.
בצל המתיחות הרבה, בראשית השבוע הבא אמור להתקיים מפגש בקהיר בין נציגים ישראלים ומצרים במטרה להגיע להסכמות על פתיחת מעבר רפיח. ברקע יש גם לחץ אמריקני כבד על הצדדים לפתוח מחדש את המעבר, שחיוני עבור הזרמת סיוע לפליטים הפלסטינים. גורמים בישראל אומרים שאין עדיין הסכמה על פתיחת המעבר, וכי העיכוב לא חונה בישראל אלא בצד המצרי.
א-סיסי לפי הדיווח חושש מאוד מהאפשרות של הפגנות נרחבות נגד שלטונו – כשברקע עוד זכורות היטב הפגנות הענק בעשור שעבר, שהביאו לנפילתם של השליטים הקודמים חוסני מוברק ומוחמד מורסי. ב"וול סטריט ג'ורנל" מדווחים כי בקרב גורמי ביטחון מצריים גבר החשש הזה בעקבות סדרה של הפגנות פרו-פלסטיניות קטנות במצרים, וכי מאז פרוץ המלחמה נעצרו במדינה 120 בני אדם בחשד לקשר לאותן מחאות.
3 צפייה בגלריה
מחאות במצרים
מחאות במצרים
הפגנה בקהיר נגד ישראל, באוקטובר אשתקד
(צילום: AP Photo/Amr Nabil)
במצרים, כך נטען בדיווח, גובר התסכול בקרב האזרחים מהמלחמה בעזה, וממספר ההרוגים הרב בקרב הפלסטינים. כדוגמה לכך, ציינו ב"וול סטריט ג'ורנל" שבהלווייתו של אחד החיילים שנהרג בתקרית השבוע, הוביל האימאם המקומי את הקהל בתפילות נגד מה שכינה "הבוגדים הציונים" ובעד "המוג'הידין של פלסטין". כאמור, בצל הרגישות הרבה של אותה תקרית חילופי אש, במצרים לא מאשרים רשמית שנהרג בה חייל שני – אך לפי הדיווח מותו אומת בידי קרוב משפחה.
למלחמה יש גם השלכות על כלכלת מצרים. כבר בתחילתה נפגעה הכלכלה המצרית בעקבות מתקפות החות'ים בתימן נגד ספינות בים האדום – שגרמו לחברות ספנות רבות לוותר על הנתיב הזה ולהימנע בשל כך גם ממעבר בתעלת סואץ, מקור הכנסה משמעותי עבור הממשלה בקהיר. רק לאחרונה הודיעה הממשלה המצרית על העלאת מחירי הלחם המסובסד ועל הפחתת ערך המטבע המצרי – צעדים שצפויים לפגוע קשות באזרחים קשי יום.