זה יותר משנה שמתנגדיו של נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ טוענים כי נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מצפה בכיליון עיניים לבחירות בנובמבר, בתקווה שטראמפ ישוב לבית הלבן – וימסור לו על מגש של כסף את הניצחון במלחמה באוקראינה. אם זה אכן המצב, הוא יכול לשאוב עידוד רב מדיווח שפרסמה היום (ג') סוכנות הידיעות רויטרס, ולפיו שני יועצים בכירים של טראמפ לשעבר הציגו לו תוכנית לסיום המלחמה באוקראינה אם ינצח בבחירות, ובמסגרתה יתנה את המשך הסיוע לקייב בנשק בכך שתפתח בשיחות שלום עם מוסקבה.
5 צפייה בגלריה
ולדימיר פוטין ודונלד טראמפ מסיבת עיתונאים
ולדימיר פוטין ודונלד טראמפ מסיבת עיתונאים
טראמפ ופוטין נפגשים לפני שש שנים. הקרמלין: "כל הצעה חייבת להביא בחשבון את המצב בשטח"
(צילום: AFP)
לפי התוכנית שהוצגה לטראמפ, במקביל להצבת התנאי לאוקראינה יזהיר ממשלו את רוסיה כי כל סירוב שלה לנהל משא ומתן יוביל להגברת הסיוע האמריקני לקייב. נקודה משמעותית שצפויה לעורר את זעם ממשלתו של וולודימיר זלנסקי ביוזמה שהוצגה לטראמפ היא שהפסקת האש שתוכרז במהלך המשא ומתן תתבסס על קווי השליטה הנוכחיים, כך שהכניסה לשיחות תיעשה כשרוסיה מחזיקה לא רק בחצי האי קרים שעליו השתלטה ב-2014, אלא גם בחלקים נרחבים מארבעה מחוזות באוקראינה – לוהנסק, דונייצק, חרסון וזפוריז'יה – שאותם כבשה אחרי הפלישה לעורף האוקראיני ב-2022.
את התוכנית הציגו לטראמפ קית' קלוג ופרד פלייץ, ששניהם שימשו כראשי הסגל של המועצה לביטחון לאומי של ארה"ב בתקופת כהונתו בשנים 2021-2017. לדברי פלייץ, אחרי שהציגו לטראמפ את תוכניתם, הוא הגיב עליה באופן חיובי: "אני לא טוען שהוא הסכים עם כל מילה בה, אבל היינו מרוצים מהמשוב שקיבלנו ממנו". דוברו של טראמפ סטיב צ'אונג מסר מצדו כי רק הצהרות שמשמיעים טראמפ עצמו או בעלי תפקיד בקמפיין שלו צריכות להיחשב להצהרות רשמיות.
5 צפייה בגלריה
צבא אוקראינה יורה לעבר ה כוחות הרוסיים ליד בחמוט
צבא אוקראינה יורה לעבר ה כוחות הרוסיים ליד בחמוט
הצבא האוקראיני נלחם ברוסים במזרח המדינה. התוכנית: הפסקת אש בקווי השליטה הנוכחיים
(צילום: AP Photo/Efrem Lukatsky)
התוכנית שהציגו קלוג ופלייץ לטראמפ היא המפורטת ביותר שנקשרה עד כה בשמו בכל הקשור לאוקראינה. במהלך קמפיין הבחירות שלו טען טראמפ כי יוכל לפתור במהרה את העימות בין קייב למוסקבה אם ינצח את ג'ו ביידן בבחירות ב-5 בנובמבר, אך עד כה הוא לא פירט כיצד יעשה זאת. אם יקבל את הצעתם של קלוג ופלייץ, יהיה זה שינוי דרמטי בעמדתה של ארה"ב בנוגע למלחמה, והוא ייתקל קרוב לוודאי בהתנגדות עזה מצד בעלות בריתה האירופיות של וושינגטון, וכנראה גם מצד גורמים מסוימים במפלגה הרפובליקנית שלו.
על רקע הדיווח של רויטרס הבוקר מיהר הקרמלין להגיב, ומסר כי כל תוכנית שלום עתידית של טראמפ, אם ייבחר לנשיא, תהיה חייבת לשקף את המציאות בשטח. לצד זה הדגיש כי פוטין נכון לנהל משא ומתן. משרד החוץ של אוקראינה טרם הגיב על הדברים.

הביקורת: "יתרון לרוסיה במשא ומתן"

הרכיבים המרכזיים בתוכנית שהוצגה לטראמפ נחשפו במסמך שפרסם מכון America First Policy, הנחשב מקורב אליו, ובו מכהנים קלוג ופלייץ בתפקידים בכירים. קלוג אמר כי יהיה זה קריטי להביא את רוסיה ואוקראינה לשולחן המשא ומתן בתוך זמן קצר מרגע ניצחונו של טראמפ בבחירות, ועל פי המסמך שלו ושל פלייץ וושינגטון תבטיח למוסקבה בתמורה לכניסתה למשא ומתן שההבטחה לצרף בעתיד את אוקראינה לנאט"ו תוזז הצדה ל"תקופה ארוכה".
5 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן עם נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי בבית הלבן וושינגטון ארה"ב
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן עם נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי בבית הלבן וושינגטון ארה"ב
נשיא אוקראינה זלנסקי עם ביידן בבית הלבן. ארה"ב סייע עד כה ביותר מ-70 מיליארד דולר
(צילום: Drew Angerer/gettyimages)
לדברי פלייץ, במסגרת התוכנית לא תצטרך אוקראינה לוותר רשמית על שטחים שלה לרוסיה, אך הוא הדגיש כי לא סביר שקייב תשיב לעצמה בעתיד הנראה לעין שליטה של ממש בכל השטחים שכבש צבאו של פוטין. הוא אמר כי שלום בר-קיימא באוקראינה יחייב ערבויות ביטחוניות נוספות לקייב, וכי "חימושה של אוקראינה מכף רגל ועד ראש" צפוי להיות רכיב מרכזי במהלך הזה.
בקמפיין ביידן מיהרו לתקוף את טראמפ ואת התוכנית שהוצגה לו. "דונלד טראמפ מהלל את פוטין בכל הזדמנות שנקרית בדרכו, והוא הבהיר שהוא לא יעמוד בפני פוטין ולא יתייצב לצד הדמוקרטיה", מסר דובר ג'יימס סינגר, אחד מדוברי הקמפיין.
רוסיה, נזכיר, פלשה לאוקראינה בפברואר 2022, ובשנה וחצי האחרונות הייתה תמונת הקרבות שם קפואה בעיקרה, בלי הישגים משמעותיים לצד זה או אחר, אם כי בחודשים האחרונים רשם הצבא הרוסי התקדמות מסוימת בכמה זירות. עשרות אלפי בני אדם נהרגו עד כה בשני הצדדים, והמלחמה הזו היא כבר כעת הקטלנית ביותר שידעה אירופה מאז מלחמת הועלם השנייה. מאז תחילת המלחמה השקיעה ארה"ב יותר מ-70 מיליארד דולר בסיוע צבאי לאוקראינה, וטראמפ ירצה כנראה להפחית את הסיוע הזה.
5 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ נאם בכנס של המפלגה ה ליברטריאנית ב ארה"ב וושינגטון
דונלד טראמפ נאם בכנס של המפלגה ה ליברטריאנית ב ארה"ב וושינגטון
הנשיא לשעבר טראמפ. טען שיוכל לסיים את המלחמה מהר
(צילום: Jim WATSON / AFP)
פוטין טען בחודשים האחרונים כי המלחמה תוכל להסתיים אם אוקראינה תצהיר שהיא זונחת את כוונותיה להצטרף לנאט"ו ותוותר על המחוזות שאותם כבשה מידיה רוסיה. במהלך ישיבה של מועצת הביטחון של האו"ם שנערכה בשבוע שעבר הדגישו שגרירי צרפת ובריטניה את עמדת ארצותיהם שלפיה שלום יהיה אפשר להשיג רק כשרוסיה תיסוג משטח אוקראינה – אותה עמדה שעליה מתעקשת הממשלה בקייב.
יש פרשנים המביעים דאגה מהאפשרות שהתוכנית שהציגו קלוג ופלייץ לטראמפ תיתן למוסקבה יתרון במשא ומתן עתידי. "מה שקלוג מתאר הוא תהליך שמכוון לכך שאוקראינה תוותר על כל השטחים שרוסיה כבשה ממנה", אמר למשל דניאל פריד, בכיר לשעבר במחלקת המדינה שתחום התמחותו הוא המדיניות כלפי רוסיה.
5 צפייה בגלריה
רמטכ"ל רוסיה ואלרי גרסימוב עם שר ההגנה סרגיי שויגו
רמטכ"ל רוסיה ואלרי גרסימוב עם שר ההגנה סרגיי שויגו
מפקד הצבא גרסימוב (מימין) ושר ההגנה שויגו בתקופת כהונתם. "התקפות כוונו נגד אזרחים"
(צילום: AP )
בתוך כך, בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג הוציא בצהריים צווי מעצר נגד שר ההגנה לשעבר של רוסיה סרגיי שויגו ומי שכיהן כמפקד הצבא הרוסי ואלרי גרסימוב, בחשד לפשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות. לפי בית הדין, השניים מבוקשים בגין התקפות שכוונו נגד אזרחים במהלך המלחמה באוקראינה. נגד הנשיא פוטין, נזכיר, הוציא בית הדין הבינלאומי צו מעצר כבר בשנה שעברה, בגין חטיפת ילדים אוקראינים לרוסי במהלך המלחמה.
שויגו נחשב במשך שנים מקורב ביותר לפוטין, והיה הרוח החיה מאחורי הפלישה לאוקראינה בפברואר 2022. בעקבות הכישלון הרוסי בראשית המלחמה, בין השאר חוסר ההצלחה להגיע לקייב והאבדות הכבדות בשורותיו של צבא רוסיה, נמתחה על שויגו ביקורת חריפה מבית, ומוקדם יותר השנה הוא הוחלף. גרסימוב זכור כמי שעימות חריף התגלע בינו לבין ראש ארגון שכירי החרב "קבוצת וגנר" יבגני פריגוז'ין, עימות שהוביל את פריגוז'ין לפתוח במרד נגד פוטין, שבעקבותיו חוסל.