בג"ץ דחה היום (שני) פה אחד עתירה נגד החלטת שר הביטחון, שאושררה על ידי הקבינט המדיני-בטחוני, להחזיק בגופת המחבל וליד דקה לצורכי שבויים ונעדרים. נקבע כי החלטה זו לא חרגה ממתחמי הסבירות והמידתיות, ומשכך לא קמה עילה להתערבותו של בית המשפט.
2 צפייה בגלריה
וליד דקה
וליד דקה
המחבל וליד דקה
המחבל וליד דקה הורשע בשנת 1987 כמי שהיה אחראי על חוליית מחבלים שחטפה ורצחה את החייל משה תמם ז"ל. דקה, אזרח ישראלי, נידון למאסר עולם, ובהמשך נקצב עונשו ל-37 שנות מאסר. בעודו מרצה את עונשו, הורשע דקה בעבירה ביטחונית נוספת של ניסיון להברחת טלפון לכלא, והוא נידון לשנתיים נוספות במאסר.
ב-7 באפריל השנה, בעודו במשמורת של שירות בתי הסוהר, מת דקה ממחלת הסרטן. משפחתו הגישה עתירה להשיב לה את הגופה ולאפשר את קבורתה בבאקה אל-גרבייה.
פסק הדין נכתב על ידי השופט יצחק עמית, בהסכמת השופט עופר גרוסקופף והשופטת גילה כנפי-שטייניץ. בית המשפט עמד על כך שאל מול הערך של כבוד המת והזכות של קרוביו להביאו לקבורה ראויה, ניצבת התכלית של פדיון שבויים הנגזרת מערכי היסוד של המדינה, ואף קיבלה ביטוי בהוראותיו של חוק יסוד: ישראל – מדינת הלאום של העם היהודי.
מחאה באולם בית המשפט, לפני כחודש
(צילום: לירן תמרי)

בית המשפט ציין כי אומנם מדובר במקרה תקדימי, במובן זה שהוחלט להחזיק בגופת מחבל שהוא אזרח ישראלי. בד בבד, הוסבר כי בידי המפקד הצבאי נתונה סמכות להורות על החזקת גופות מחבלים לצורכי משא ומתן, לרבות גופות של מחבלים שהם אזרחי ישראל. עוד הודגש כי יש לתת משקל ממשי למציאות השבויים והנעדרים שהשתנתה בעקבות אירועי 7 באוקטובר.
בית המשפט הוסיף כי דקה "אומץ" כסמל על ידי חמאס, המבקש לייצר מול מדינת ישראל משוואה של "גופות תמורת גופות". בנסיבות אלו, ולנוכח הערכת הגורם המקצועי כי החזקת הגופה עשויה לקדם את התכלית של משא ומתן להשבת גופות חללי צה"ל ואזרחי ישראל, נקבע כי מדובר בהחלטה סבירה ומידתית שאין מקום להתערב בה.
השופט עמית פסק: "הרגישות של החברה הישראלית להבאתם לקבורה של חלליה, נוצלה מאז ומתמיד על ידי ארגוני הטרור, שראו בגופות ובחלקי גופות של חיילי צה"ל, קלף מיקוח במשא ומתן. החזקת גופותיהם של לוחמי צה"ל סגן הדר גולדין ז"ל וסמ"ר אורון שאול ז"ל על ידי ארגון החמאס בעקבות מבצע 'צוק איתן' בקיץ 2014, והתגברות גל פיגועי הטרור מתחילת שנת 2015, שזכה לכינוי 'אינתיפאדת היחידים', הביאו את גורמי הביטחון ואת הדרג המדיני לשקול ולבחון מדיניות חדשה הנוגעת להחזקת גופות מחבלים לצורכי משא ומתן.
"ב-1 בינואר 2017 התקבלה החלטת הקבינט המדיני-ביטחוני (להלן: הקבינט) בדבר 'מדיניות אחידה בטיפול בגופות מחבלים', שקבעה ש גופות מחבלים תוחזרנה בתנאים מגבילים הנקבעים על ידי גורמי הביטחון. גופות מחבלים בשיוך חמאס יוחזקו בידי ישראל, גופות מחבלים שביצעו אירוע טרור חריג במיוחד יוחזקו בידי ישראל.
2 צפייה בגלריה
עתירה בעניין מסירת גופת המחבל שמת במשמורת שב"ס
עתירה בעניין מסירת גופת המחבל שמת במשמורת שב"ס
ההפגנה בתוך אולם הדיונים, לפני כחודש
(צילום: שלו שלום)
"החלטת הקבינט התבססה על ההערכה שהחזקת גופות מחבלים המשתייכים לשתי הקטגוריות האחרונות עשויות להיות בעלות 'הקשר סמלי מיוחד' וכי קיימת אפשרות שהחזקתן תסייע ותקדם משא ומתן לגבי השבת אזרחים וגופות חללי צה"ל המוחזקים בידי ארגון החמאס וארגונים אחרים.
"אין חולק כי למרבה הצער, מציאות השבויים והנעדרים שקדמה ל-7 באוקטובר אינה המציאות שבה אנו עומדים כיום ויש לתת לדברים משקל ממשי. ניתן ללמוד כי דקה 'אומץ' כסמל על ידי ארגוני הטרור, ויש בכך כדי להסביר מדוע הוחרג עניינו מהמדיניות העקרונית לפיה אין להחיל את החלטות הקבינט הראשונה והשנייה על גופות מחבלים אזרחי ישראל.
"מאחר שדקה הפך לסמל גם בעיני החמאס, יש בסיס להנחה כי לגופתו יינתן משקל-מה במשוואה של 'גופות תמורת גופות', כך שאל מול כבוד המת של דקה ומשפחתו ניצבים כיום כבוד חללי צה"ל ואזרחי המדינה שגופותיהם מוחזקים בידי ארגוני הטרור ועקרון פדיון השבויים.
"המסקנה בחוות הדעת הביטחונית-מקצועית של מנהלת השבויים והנעדרים היא כי בהיבט השבויים והנעדרים יש ערך להחזקת גופתו של דקה, בהיותה בעלת 'הקשר מיוחד' או 'סמליות' בעיני החמאס. אשר על כן, ועל אף שענייננו במקרה תקדימי, הגעתי למסקנה כי החלטת הקבינט לא חרגה ממתחמי הסבירות והמידתיות ודין העתירה להידחות".