שבוע אחרי שעלה במפתיע להר הבית, השר לביטחון פנים איתמר בן גביר מצהיר היום (רביעי) בכנסת, בזמן ביקור ראש הממשלה בנימין נתניהו בארה"ב, כשבוושינגטון שעת לילה מאוחרת, כי "אני הדרג המדיני, והדרג המדיני מתיר תפילת יהודים בהר הבית".
בן גביר אמר את הדברים, שמנוגדים באופן גמור לסטטוס-קוו, במהלך כנס "שיבת ישראל להר הבית" בכנסת. הוא הוסיף כי "הייתי בהר הבית שבוע שעבר. התפללתי בהר הבית ואנחנו מתפללים בהר הבית". רק בחודש שעבר בן גביר הצהיר בגאווה על הפרת הסטטוס-קוו בהר הבית - ולשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו מיהרה לסתור את דבריו.
יחולל סערה מדינית? בן גביר בכנס "שיבת ישראל להר הבית"
(צילום: ערוץ כנסת)

בן גביר אמר בדיון: "לא סוד שהיה לי ויכוח עם ראש הממשלה על סגירת הר הבית בעשרת הימים האחרונים של הרמדאן. אני חשבתי שאסור לסגור את הר הבית אפילו לדקה. יש עוד מה להתקדם, אבל אני זוכר שהיו ימים שצעקו עליי בצרחות 'אללה אכבר' וצעקתי להם חזרה 'שמע ישראל' ועצרו אותי".
"היום זה אחרת, הרבה מאוד נכנסים להר, מסתובבים בגאווה ומתפללים וכך צריך להיות. אני רוצה לומר תודה למשטרה, לממ"ז היוצא ניצב דורון תורג'מן וממלא המקום תנ"צ אמיר ארזני המחליף שעובדים קשה ומראים משילות. לא תהיה אפליית יהודים בהר הבית, לזה אני חותר".
מלבד בן גביר השתתפו בכנס שר האנרגיה אלי כהן, וחברי הכנסת יצחק קרויזר, ניסים ואטורי, אריאל קלנר, לימור סון הר מלך, צבי סוכות וקטי שטרית. שר הפנים משה ארבל (ש"ס) התנגד בחריפות לדברים ואמר: "הסכימו כל גדולי ישראל על איסור מוחלט לעלות להר הבית. חילול השם הגדול שהוא עשה, זה איסור כרת בעליה להר הבית". חברת הכנסת גוטליב הגיבה: "גדולי הדור שלך, לא שלי".
איתמר בן גביר בביקור בהר הבית

1 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר בהר הבית
איתמר בן גביר בהר הבית
איתמר בן גביר במהלך הביקור בהר הבית
חבר הכנסת גלעד קריב (העבודה) אמר בתגובה לדברים: "בן גביר הכריז על שינוי מדיניות בהר הבית, בשעה שראש הממשלה בארצות הברית מכין את הנאום שלו. איזו עדות נוספת אנחנו צריכים לכך שהאיש גמר אומר להטיל גפרור לתוך החבית הכי בוערת על מנת להצית אינתיפאדה בשטחים, אירועי שומר חומות 2. הכותרת 'ישראל שבה אל הר הבית' היא כותרת אנטי ציונית. ישראל שבה להר הבית ב-67 כשחיילים מסרו את נפשם לחזור לעיר העתיקה, אבל המדינה הבינה שלפעמים ריבונות באה לידי ביטוי באיפוק, כשבעל הכוח מבין שלא צריך להשתמש בכל הכוח".
גם ח"כ משה גפני הגיב בציוץ ברשת X: "העליה להר הבית כרוכה באיסור חמור של חיוב כרת. אני דורש מראש הממשלה לא לאפשר את שינוי הסטטוס קוו בהר הבית, ואם כבר שינויים אז לסגור את הר הבית ליהודים".
ביום חמישי שעבר, בשעת בוקר מוקדמת עלה בן גביר להר הבית כשהוא מלווה בכוחות משטרה. בהודעה מטעם השר צוין כי "במהלך ביקורו במקום התפלל להשבת החטופים, וקרא להמשך הגברת הלחץ הצבאי נגד חמאס". באותו ביקור הוא אמר: "באתי לכאן, למקום הכי חשוב למדינת ישראל, לעם ישראל, כדי להתפלל על החטופות והחטופים שישובו הביתה אבל בלי עסקה מופקרת, בלי כניעה. אני מתפלל וגם עובד קשה שלראש הממשלה יהיה כוח לא להתקפל וללכת עד הניצחון - להוסיף לחץ צבאי, לעצור להם את הדלק - לנצח".
גם הפלסטינים דיווחו על ביקור השר, בעיתוי רגיש, בזמן המלחמה. סוכנות הידיעות הפלסטינית דיווחה כי בן גביר הסתובב במקום מלווה בשוטרים רבים וכן טענה כי המשטרה מנעה ממתפללים מוסלמים להיכנס למסגד אל-אקצא, במקביל לכניסת השר למתחם הר הבית.
נציין כי רק בתחילת החודש שעבר השר לביטחון לאומי הצהיר במהלך מצעד הדגלים בירושלים כי "יהודים התפללו בחופשיות בהר הבית". כשעתיים לאחר מכן הבהירה לשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו כי "הסטטוס קוו בהר הבית לא השתנה - ולא ישתנה". לחילופי הטענות קדמו תיעודים שהופצו, של עולים להר הבית, שהניפו דגלי ישראל ושרו "התקווה". אם אכן התפללו יהודים במקום - מדובר בהפרת הסטטוס-קוו בהר הבית, שמאפשר ליהודים לעלות אליו מבלי לומר דברי תפילה.