(צילום: קונטקט)

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן יפתח הבוקר (חמישי) את יומו השני בביקור בישראל, שיתמקד בפגישות עבודה עם ראש הממשלה יאיר לפיד וצוותיו, חתימה על "הצהרת ירושלים" שבמרכזה התחייבות שלאיראן לא יהיה נשק גרעיני ודיונים על המלחמה באירופה והצורך לסייע לאוקראינים.

ביקור הנשיא - כתבות נוספות

גורם אמריקני בכיר אמר אמש בתדרוך לכתבים המלווים את הנשיא כי ההצהרה ההיסטורית שתיחתם היום עם לפיד מאשררת את היחסים המיוחדים עם ישראל - ומרחיבה את המחויבות הביטחונית של וושינגטון כלפי ירושלים. "ההצהרה מדגישה את הפעולות האיראניות שמערערות את היציבות האזורית, בדגש על האיום כלפי ישראל, והיא מחייבת אותנו לעולם לא לאפשר לאיראן להשיג נשק גרעיני", אמר הגורם.
5 צפייה בגלריה
טקס קבלת פנים לנשיא ארה"ב בנתב"ג
טקס קבלת פנים לנשיא ארה"ב בנתב"ג
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בנתב"ג
(צילום: רויטרס)
5 צפייה בגלריה
טקס קבלת פנים לנשיא ארה"ב בנתב"ג
טקס קבלת פנים לנשיא ארה"ב בנתב"ג
התמונה המסורתית עם הממשלה
(צילום: AFP)
למרות המחלוקות המשמעותיות בין ישראל לארצות הברית בכל הנוגע לאסטרטגיה מול האיראנים לקראת חידוש הסכם הגרעין, הגורם התעקש כי השיחות בנושא אינן מתוחות, גם לא בהשוואה לתקופה שבה הנשיא לשעבר אובמה חתם על ההסכם. "אנחנו מחויבים לעבוד יחד כדי להיאבק בתוקפנות האיראנית", הדגיש הגורם. "אנחנו מאוד מתואמים עם הממשלה הישראלית בעניין".
הוא ציין כי "הדלת שלנו פתוחה לדיפלומטיה, ואם איראן רוצה לחתום על העסקה, כבר הבהרנו שאנחנו מוכנים לכך. אם היא תסרב, נמשיך עם הסנקציות ונגביר את הבידוד המדיני על טהרן. כפי שהנשיא כתב במאמר בוושינגטון פוסט, ארה"ב בנתה קואליציה של 30 מדינות נגד איראן, כך שהפגישות שלנו עם הישראלים מתקיימות ברוח טובה".
כמו כן, הגורם הדגיש כי ההצהרה נועדה גם לחזק את התמיכה בהסכמי אברהם שנחתמו בתקופתו של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, וקוראת להרחיב את שילובה של ישראל במרחב, מה שהוגדר כמטרת ביקורו של ביידן לפני נסיעתו לסעודיה.
5 צפייה בגלריה
טקס קבלת פנים לנשיא ארה"ב בנתב"ג
טקס קבלת פנים לנשיא ארה"ב בנתב"ג
"אין מתיחות, הכול מתואם מול האיראנים"
(צילום: AFP)
ביידן ולפיד ידונו היום בשורת נושאים ביטחוניים הנוגעים לישראל, ועל הצורך לסייע לאוקראינה שמתמודדת עם התוקפנות הרוסית קרוב לחמישה חודשים. הגורם הבכיר בבית הלבן כי הנשיא בירך על הודעתו של גנץ בעניין אספקת ציוד הגנתי נוסף לאוקראינים, ושסוגיית הסיוע לקייב תעלה בפגישות עם לפיד - אך לא פירט מעבר לכך.
בבית הלבן הזכירו שביידן יבקר מחר בבית החולים הפלסטיני אוגוסטה ויקטוריה שבמזרח ירושלים, ויכריז על מענק כספי למוסד, וייפגש עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן לשיחה על עניינים כלכליים, בהם גם פיתוח תשתית 4G לרשת הסלולר הפלסטינית בגדה וברצועת עזה. הגורם ציין כי פריסת התשתית הסלולרית אמורה להסתיים עד סוף השנה הבאה - אך לא מדובר בצעד שתלוי בהסכם מדיני כזה או אחר. "אנחנו מציאותיים, לא הגענו בשביל 'להנחית' תוכנית שלום על הישראלים והפלסטינים", אמר הגורם הבכיר. "אנחנו לא חושבים שזו הגישה הנכונה".

על אף האזכור השולי בקבלת הפנים בנתב"ג, הגורם אמר כי ביידן יעסוק גם בניסיון לגבש הסכם מול הפלסטינים על היפרדות לשתי מדינות. "נושא שהאמין בו כל חייו", כפי שתואר. הוא ציין כי היחסים בין ארה"ב לפלסטינים נפגעו משמעותית בשנים האחרונות, וכי ממשל ביידן פועל כדי לשקם אותם.
"חידשנו מענקים בסך של חצי מיליארד דולר עד כה, ונמשיך לחזק את היחסים בין ישראל לפלסטינים גם מעבר לתיאום הביטחוני", אמר הגורם. "אבל אמרנו בעבר ואומרים זאת גם היום - אם בשני הצדדים יהיו מוכנים לדבר, אנחנו נהיה פה כדי לעזור להם. וזו הסיבה שאבו מאזן שוחח לראשונה זה חמש שנים עם ראש ממשלה ישראלי וערך פגישה חיובית עם שר הביטחון גנץ".
5 צפייה בגלריה
יאיר לפיד אבו מאזן חצי חצי
יאיר לפיד אבו מאזן חצי חצי
"לא ננחית תוכנית שלום. אם ירצו לדבר - נהיה שם". לפיד ואבו מאזן
(צילום: עמוס בן גרשום לע"מ, AP)
הגורם הזכיר את החתימה על שיתוף הפעולה הטכנולוגי עם ישראל, שלדבריו נמשך כבר זמן מה וכעת הופך לרשמי, שנועד לגיבוש פתרונות כלפי שורת אתגרים עולמיים כמו התפרצות מגפות ומשבר האקלים. "מדובר בהסכם חשוב, ענף ההייטק הישראלי הוא יוצא דופן בכל הנוגע לחדשנות, וכך גם אצלנו", אמר הגורם. "אנחנו רוצים לחבר את ההייטק הישראלי עם ההייטק האמריקני ולבנות מנגנון משותף למען העתיד".
בהמשך היום יגיע ביידן לקבלת הפנים הממלכתית בביתו של הנשיא הרצוג, שם ייפגש בשולי האירוע גם עם ראש האופוזיציה בנימין נתניהו. "בהתאם למסורת של המנהיגים האמריקנים, הנשיא ייפגש עם ראש האופוזיציה - אותו הוא מכיר היטב כבר הרבה שנים", ציין הגורם שהדגיש כי היחסים עם ישראל אינם תלויים במנהיגיה. "אני משוכנע שהם ידונו בהרבה דברים", אמר.
בבית הלבן אמרו כי הנשיא ישוחח עם הרצוג על שורת הפגישות המדיניות שערך לאחרונה, בהן עם מלך ירדן, נשיא טורקיה, וגורמים נוספים באזור.
בשעות הערב ישתתף ביידן בטקס פתיחת המכביה, וייפגש עם הספורטאים האמריקנים שהגיעו לישראל. "הקשר בין ישראל ליהודי ארצות הברית הוא חשוב מאוד, ואנחנו מצפים להדגיש אותו גם בעתיד".