4 צפייה בגלריה
דנילו ואולכסנדר
דנילו ואולכסנדר
"מקווה שיוכלו לעזור לנו לחזור לחיים רגילים". דנילו ואולכסנדר
(צילום: דוברות המרכז הרפואי שיבא)
שני חיילים אוקראינים שסובלים מקטיעות בידיהם הגיעו במהלך החג לבית החולים שיבא שבתל השומר. השניים צפויים לעבור שיקום והתאמת פרוטזות. קליטתם בבית חולים בישראל התאפשרה לראשונה אחרי לחץ אוקראיני כבד, ובצל ההאשמות מצדה של קייב כלפי ישראל כי אינה מסייעת מספיק במלחמה מול רוסיה.
דנילו, אחד משני החיילים שנפצע בתחילת מרץ, הגיע ממחוז לוהנסק. "הגענו לישראל כדי לקבל פרוטזות וקיבלו אותנו מאוד יפה", סיפר. החייל השני, אולכסנדר, הגיע ממחוז ז'יטומיר. "התנדבתי להילחם ועכשיו אני מקווה שיוכלו לעזור לנו לחזור לחיים רגילים", הוא אמר. הם חתמו את הדברים בעברית ואיחלו "שנה טובה" לאזרחי ישראל.
4 צפייה בגלריה
חרקוב אוקראינה חיילים אוקראינים
חרקוב אוקראינה חיילים אוקראינים
חיילים אוקראינים בחרקוב. עד כה הגיעו לטיפול בארץ רק ילדים
(צילום: AP)
פרופ' ישראל דודקביץ', מנהל האגף לרפואה שיקומית בשיבא, אמר: "ברגע שהתקבלה פנייה מאגף השיקום ומשרד החוץ התחלנו להיערך לקליטתם. שני המטופלים בשנות ה-30 לחייהם סובלים מקטיעות בגפיים העליונות ואנחנו מתמחים בשיקום פציעות מסוג זה. שני המטופלים צפויים לעבור סדרת טיפולים שיקומיים והתאמת תותבות ואנחנו ערוכים לקליטת פצועים נוספים ככל שיידרש".
עד כה, ישראל לא קיבלה חיילים אוקראינים שנפצעו בלחימה לטיפול בארץ, אלא רק ילדים חולי סרטן וילדה אחת שנפצעה בהפצצות הרוסיות. אוקראינה לחצה זמן רב על משרד הבריאות הישראלי והשר ניצן הורוביץ לאפשר לחייליה לקבל טיפול בישראל, והורוביץ השיב בדיונים עם עמיתיו האוקראינים, בהם שר הבריאות ויקטור ליאשקו, שישקול בחיוב את הנושא. במאי אמר גורם מדיני שישראל מוכנה לקבל פצועים מאוקראינה, כולל חיילים, אבל עד עכשיו לא הגיעו לארץ חיילים.
סך הכול צפויים להגיע לטיפול בבתי חולים בישראל 20 חיילים אוקראינים. ראש הממשלה יאיר לפיד מסר כי "למדינת ישראל יש ניסיון רב בשיקום פצועים קטועי גפיים. יש לנו צוותים רפואיים מעולים ובתי חולים שפתחו את הדלת והלב לפצועים מאוקראינה. מדינת ישראל תמשיך לסייע לאוקראינה ולאזרחיה. אני מאחל החלמה מהירה לפצועים".
4 צפייה בגלריה
קמפיין של שגרירות אוקראינה נגד ממשלת ישראל
קמפיין של שגרירות אוקראינה נגד ממשלת ישראל
הקמפיין האוקראיני בחודש יוני האחרון
במסגרת הטיפול בילדים האוקראינים חולי הסרטן, משרד החוץ העביר שבעה מיליון שקלים. למשרד הבריאות הועברו ממשרד החוץ עוד עשרה מיליון שקלים לטיפול בפצועים אוקראינים בבתי חולים שונים, כולל לטובת שיקום ופרוטזות. סימונה הלפרין, ראש חטיבת אירו-אסיה במשרד החוץ, אמרה כי "כחלק מהסיוע ההומניטרי המתמשך של ישראל לאוקראינה, אנחנו שמחים להתגייס גם לסייע בשיקומם של פצועים, שמגיעים לישראל לטיפול שיקום ממושך שיסייע להם לחזור לתפקוד בחיי היום-יום".
הלחץ האוקראיני לקבל חיילים אוקראינים לטיפול בארץ הביא את השגרירות בישראל להשיק ביוני האחרון קמפיין ממומן חריג, שבו היא ביקרה את הממשלה על "העיכוב המתמשך" במתן טיפול לחיילים שאיבדו גפיים בלחימה. כחלק מהקמפיין, השגרירות פרסמה ברשתות החברתיות תמונה של חייל אוקראיני בן 19 בשם דליל, שאיבד את שתי רגליו בהתקפה רוסית, ונזקק להשתלת פרוטזות בדחיפות. "ממשלת ישראל לא מוכנה לטפל בו רק כי הוא אוקראיני", זעקה המודעה שהתפרסמה עם הלוגו הרשמי של השגרירות האוקראינית.
המתקפה של זלנסקי על ישראל: "המום, לא עזרה בכלל"
(צילום: Tv5monde)

עוד נכתב במודעה: "אוקראינים רבים איבדו חלקי גוף במתקפות הרוסיות. ישראל היא מעצמה בינלאומית בתחום הפרוטזות ולכן אנחנו מצפים מהממשלה שתעשה את הדבר המוסרי והנכון ותסייע לדליל ולעוד אוקראינים רבים אחרים לחזור ללכת. אין שום הצדקה לעיכוב המתמשך של הסיוע בתחום הומניטרי זה".
גורמים בממשלה הביעו אז זעם על הקמפיין ואמרו שמדובר בצעד שחורג מהכללים הדיפלומטיים, לפיהם נציגות דיפלומטית זרה לא מבקרת את הממשלה במדינה המארחת. "הסגנון הזה לא מקובל. יש דרך להעביר בקשות ולא נהוג ששגריר זר מלבין את המדינה שבה הוא לא יותר מאורח", אמר גורם מדיני ביוני האחרון. גורמים בכירים בירושלים הביעו פליאה על הפוסט הממומן והאגרסיבי של האוקראינים, בעיקר לאור ההתגייסות הישראלית להעברת סיוע הומניטרי ורפואי נרחב לאוקראינה.
4 צפייה בגלריה
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי וראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון בקייב
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי וראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון בקייב
"בצמרת הישראלית הוחלט שלא לעזור לאוקראינה". זלנסקי
(צילום: EPA)
אוקראינה מפעילה לחץ כבד על ישראל גם לסייע לה בנשק. הנשיא וולודימיר זלנסקי תקף בחריפות את ישראל ביום שישי האחרון על כך שהיא לא מספקת לארצו מערכות הגנה אווירית נגד הפלישה הרוסית. בריאיון לרשת הצרפתית TV5MONDE אמר זלנסקי כי אף שהוא מודע ליחסים הרגישים עם רוסיה והפעילות הצבאית של ישראל בסוריה - הוא המום מכך שישראל מסרבת לסייע לארצו בנשק.
"אנחנו רואים את ההשפעה של רוסיה על ישראל, שלא נתנה לנו שום נשק. כלום, אפס", אמר זלנסקי בכעס. "אני מבין שהם צריכים להגן על ארצם אבל קיבלתי מידע משירותי המודיעין שלנו שישראל מייצאת את מערכות ההגנה שלה למדינות אחרות. אני לא מאשים את המנהיגים, אני רק מציין עובדות: בדיונים שהתקיימו בצמרת הישראלית הוחלט שלא לעזור לאוקראינה".