62 בני אדם נרצחו בחברה הערבית בשנה האחרונה, מתוכם שבע נשים, כשהאחרונה שבהן היא המורה רבאב אבו סיאם, אם לשלושה שהוגדרה ב"דרגת האיום הגבוהה ביותר" בגלל הגרוש שלה - ובכל זאת המשטרה לא הצליחה למנוע את הרצח שלה. ומתוך שבע הנרצחות מתחילת השנה, המשטרה הצליחה לפענח רק שני מקרים.
"רבאב הייתה מוצלחת בעבודה, מעולם לא פגעה באיש", סיפרה אחת המורות שעבדה איתה. "היא תמיד היא נאבקה למען בנותיה, היא אמרה לי שהיא מוכנה לעשות הכל למענן ולא רוצה שיקרה לה משהו ושתאבד אותן". אחותה של רבאב סיפרה כי כולם יודעים בדיוק מי רצח אותה, והוא בכל זאת לא נתפס. "היא ביקשה שאשמור לה על הבנות אם הוא יהרוג אותה", ציינה.
7 צפייה בגלריה
רבאב וזירת הרצח בלוד
רבאב וזירת הרצח בלוד
מורה מצטיינת ואם לשלוש בנות צעירות. רבאב אבו סיאם
(צילום: נדב אבס)
חברתה סיפרה כי רבאב ציפתה לחזור לעבודתה - אך חששה להגיע לאזור מגוריה בשל האיומים שספגה מהגרוש שלה. "הלב נקרע, גם המשטרה ידעה שהיא מאוימת ולא הצילה את חייה. זה רק מראה שהמשטרה לא עושה כלום", האשימה. אביה של רבאב סיפר שהופתע לראות את בתו בבית, אחרי שעזבה לבית אחותה בבאר שבע בשל האיומים על חייה. לדבריו, היא חזרה כי התגעגעה לבנותיה הקטנות.
רסמיה ברבור (28) מנוף הגליל הייתה הראשונה שנרצחה השנה, לאחר שבעלה דקר אותה למוות בכל חלקי גופה לעיני ילדם אחרי כמה ימים של ויכוחים. הבעל נעצר והוגש נגדו כתב אישום, אך כעבור כמה ימים התאבד בתא המעצר.
7 צפייה בגלריה
רסמיה ברבור (מימין) וסוהילה ג'רושי
רסמיה ברבור (מימין) וסוהילה ג'רושי
רסמיה ברבור (מימין) וסוהילה ג'רושי
יממה לאחר מכן נרצחה סוהילה ג'רושי (37) מרמלה, שנורתה למוות כשילדיה ישבו איתה ברכב. הרקע לרצח עדיין לא התברר, והמשטרה עדיין לא הגיעה לחשודים. "עד היום אני מחכה לגלות מי רצח אותה ועל מה", סיפרה אחת מחברותיה. "אם לא יודעים את הסיבה, אז אולי גם ירצחו אותי בדם קר. הגענו למצב שאין לנו ביטחון אישי. כל מילה קטנה יכולה לעלות לי בחיי".
לא חלפו חודשיים - ובמרץ נרצחה בכפר כנא הנערה רזאן עבאס, רק בת 17, שנפגעה מירי תועה בזמן שהייתה בביתה. באותו יום נרשמו כמה חילופי ירי בין שתי כנופיות בכפר, ובשלב מסוים הקליעים חדרו לבית המשפחה ורזאן נהרגה במקום. אביה של רזאן, עבאס, אמר שעד היום הוא מתקשה לחיות בביתו. "למרות האסון, הירי ממשיך בהרבה מקומות ומסכן חיי אדם. הם לא למדו מהמקרה של הבת שלי", אמר בעצב.
7 צפייה בגלריה
רזאן עבאס, הצעירה שנורתה למוות
רזאן עבאס, הצעירה שנורתה למוות
רזאן עבאס, נורתה למוות מקליע תועה
בעיצומו של חודש הרמדאן נרצחה רימא חדיג'ה בת ה-33 מקלנסווה. חדיג'ה יצאה מרכבה כדי לקנות אוכל, וכשחזרה לביתה המתין לה בחצר רעול פנים ופתח לעברה באש לעיני בנה, שנולד עם צרכים מיוחדים. אחרי שלושה ימים שנאבקה על חייה, רימא הלכה לעולמה כשילדיה נמצאים לצד מיטתה. גם במקרה הזה לא אותר חשוד ברצח.
7 צפייה בגלריה
בנותיה של רימא כדיג'ה
בנותיה של רימא כדיג'ה
בנותיה של רימא שהו לצדה כשהלכה לעולמה
בתחילת החודש שעבר נרצחה ג'והרה כניפס, בת 28 משפרעם, שמצאה את מותה בפיצוץ מטען שהוצמד לרכב שבו נהגה. המשטרה לא דיווחה על עצורים. בסביבתה העריכו שכניפס סומנה בשל פעילותה החברתית נגד האלימות והפשיעה בחברה הערבית, ובמשפחה מתעקשים כי עד כה לא קיבלו שום עדכון מהמשטרה על התקדמות בחקירה.
7 צפייה בגלריה
ג'והרה חניפס
ג'והרה חניפס
ג'והרה חניפס
(צילום: כב"ה צפון)
7 צפייה בגלריה
מרון קלאסני בבית המשפט
מרון קלאסני בבית המשפט
דקר את אשתו לאחר שסיבך את משפחתו בחובות. סמר קלאסני והבעל שהואשם ברצח
(צילום: ליאור אל-חי)
ארבעה ימים לאחר מכן, נרצחה סמר קלאסני (52) מחיפה, שבעלה - שגרר את משפחתו לחובות בשל התמכרותו להימורים - דקר אותה למוות בביתם. המשטרה עצרה אותו במקום והגישה נגדו כתב אישום.
מהמשטרה נמסר בתגובה: "משטרת ישראל מתייחסת במלוא כובד הראש ומטפלת בכל תלונה או מידע שנוגע לאלימות במשפחה בכלל ואלימות בין בני זוג בפרט, כשתיקי החקירה מנוהלים באופן מקצועי ויסודי, בשיתוף פעולה מלא עם כלל הגורמים וגופי הטיפול והרווחה הרלוונטיים.
"במקרים של חקירת מקרי אלימות בין בני זוג, פועלת המשטרה בכל הכלים המצויים ברשותה מכוח החוק, הכל בהתאם לנסיבות המקרה, בכלל זה מעצר והליכי מעצר עד תום ההליכים, כתבי אישום והוצאת צווי הרחקה נגד חשודים, וכלה במתן מענה משלים להגנה על קורבן העבירה בשיתוף גורמי הרווחה.
"המשטרה חוקרת כל מקרה אלימות ורצח ביסודיות ובמקצועיות ללא קשר לזהות העבריין או הקורבן, תוך השקעת מאמצים ומשאבים רבים במטרה להגיע לחקר האמת ולמצות את הדין עם המעורבים. חקירות תיקי רצח נמשכות עד לפיענוחן. נמשיך לפעול על מנת להעמיד לדין את כל העבריינים המעורבים במעשי רצח באשר הם".
במקרה שאישה בסביבתכם נמצאת במערכת יחסים אלימה, הפנו אותה או התקשרו בעצמכם לקו החירום של משרד הרווחה בטלפון 118 או 077-9208560. המוקד מאויש במשך 24 שעות ביממה ומעניק שירות בעברית, ערבית, רוסית ואמהרית.