קבינט ניהול המלחמה מתכנס הערב (יום ראשון) לדיון על המגעים לעסקת חטופים, שהגיעו לנקודה קריטית – אולי ההזדמנות האחרונה להגיע לעסקה. לכל הצדדים ברור כי ההצעה הישראלית שעל הפרק, שנשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בחר לחשוף ביום שישי, היא ההצעה הנדיבה ביותר שאי פעם הוצעה לחמאס - וקרובה מאוד לדרישותיו.
תמיכה בישראל, וקריאה לשחרור החטופים: המצעד בניו יורק
(צילום: ציפי שמילוביץ, איתמר אייכנר, יאיר רן פלד)

בישראל ובארה"ב אומרים שכעת הכדור נמצא במגרש של חמאס, והכול תלוי ביחיא סינוואר ובהחלטה שיקבל. לעת עתה נזהרים בישראל מהערכות לגבי התשובה הצפויה, כשההערכה היא שחמאס לא ישיב בשלילה כהרגלו - אך כן ינסה לסחוט עוד הישגים. בכל מקרה, אם ארגון הטרור ישיב בחיוב, צוות המו"מ הישראלי ייצא לדוחא או לקהיר כדי לדון בפרטי העסקה, שרבים מהם עדיין לא סגורים. עם זאת, ההבנה בישראל היא שמדובר בפרטים הקטנים שאינם המהות.
בכירים בסביבת הנשיא ביידן אמרו היום כי "סינוואר צריך להחליט מה לעשות ומה נכון מבחינתו. הוא חושב שהם מנצחים, אבל יצטרך להגיע למסקנה שזו העסקה הכי טובה שיקבל". לדבריהם, העסקה שביידן הציג היא מתווה שהוסכם על-ידי ישראל: "אנחנו לא פרילנסרים כאן, הנשיא לא אמר משהו שלא סיכם עליו קודם עם הישראלים".
ביידן חושף את ההצעה הישראלית
(צילום: רויטרס)

ישראל הסכימה לוויתורים יוצאי דופן בהצעה החדשה, כולל המשך משא ומתן גם אחרי תום השלב הראשון בעסקה - מבלי שתחודש הלחימה. אבל, מעבר לסימן השאלה שנותר לגבי סינוואר, נותר גם סימן שאלה לגבי נתניהו - שעדיין עלול לחזור בו.
בסביבתו של ראש הממשלה אומרים שהסיכויים שחמאס יקבל את העסקה קלושים. בכל מקרה, שם סבורים כי השרים איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ' לא יממשו את האיומים שלהם לפרוש מהממשלה אם השלב הראשון של העסקה יאושר.
השלב השני זה כבר סיפור אחר, וראש הממשלה מודע לכך שמשמעות הסכמה סופית למתווה וקידום גם של שלב זה היא ככל הנראה קץ לממשלתו. ראש האופוזיציה יאיר לפיד אמנם הבטיח "רשת ביטחון" להעברת העסקה, אך לא צפוי לסייע לנתניהו להישאר בשלטון אחריה - וכך גם השר בני גנץ.
בסביבת ביידן מעריכים שבניגוד לאיומים של בן גביר וסמוטריץ', הממשלה לא בהכרח תיפול אם תהיה עסקה עם חמאס. לדבריהם, גנץ חושב אחרת ומאמין שזה כן יכול להביא להפלת הממשלה. "אבל נתניהו חכם", אומרים בסביבת הנשיא האמריקני. "הוא יודע שלימין הקיצוני אין באמת לאן ללכת. האיום הזה הרבה יותר חלש מבמציאות".
אינפו סיום המלחמה על פי נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
בישראל יש מי שמעריך שהסכמה של נתניהו לעסקה עם חמאס היא למעשה פנייה שמאלה - שכן הציפייה היא לאפקט דומינו שיביא להסדר בצפון הארץ, חזרת התושבים לשם, נורמליזציה עם סעודיה וברית הגנה אזורית, לצד נכונות להתחייב לאופק מדיני ופתרון שתי המדינות. ייתכן שבחירה בנתיב כזה תשקף גם הבנה שבסוף התהליך נתניהו יילך לבחירות כשבאמתחתו שורה של הישגים, ובראשם הנורמליזציה והחזרת החטופים. מאחורי הקלעים שליחו של הנשיא ג'ו ביידן למגעים עם לבנון, עמוס הוכשטיין, בוחן אפשרות להגיע לביירות כדי לקדם את ההסדר שיביא לרגיעה בצפון.
כעת, ממשל ביידן רוצה לגלגל את התהליך - אך בכירים בסביבת הנשיא מודים כי לא בטוח שזה יצליח. "אנחנו ריאליסטים", אמרו. "בחמאס צריכים לעשות את החישובים שלהם מה ישיגו מזה. השאלה מתי הם יגידו שזהו, מספיק. הבעיה שלחמאס לא באמת אכפת מחיי הפלסטינים".
דובר המועצה לביטחון הלאומי של הבית הלבן, ג'ון קירבי, אמר היום כי אם חמאס יסכים לעסקה, "ארה"ב מצפה שגם ישראל תקבל אותה". בריאיון לרשת ABC אמר קירבי כי "זו הייתה ההצעה הישראלית. יש לנו כל ציפייה שאם חמאס יסכים להצעה - כפי שהועברה אליהם - אז ישראל תגיד 'כן'".
העצרת בכיכר החטופים אתמול: "הגידו כן לעסקת נתניהו"
(צילום: satview)

בינתיים, במטה משפחות החטופים רבות מפעילים לחץ על ראש הממשלה להסכים להצעה, ובחרו לכנות אותה "עסקת נתניהו" - רמז למי שעומד מאחוריה, ומצופה שיעמוד מאחוריה גם אחרי תשובת חמאס. הערב, מחוץ לכינוס קבינט המלחמה במשרד ראש הממשלה בירושלים, מפגינים בני משפחות חטופים בדרישה לקבל את העסקה. "אסור לנו לאבד את הרגע הזה, אסור להחמיץ את ההזדמנות הזאת", אמרו במטה המשפחות. "לחטופות ולחטופים נגמר הזמן. מנצחים, רק כשכולם חוזרים".
קהילת קיבוץ ניר עוז מהעוטף, שעשרות מתושביו נרצחו ונחטפו ב-7 באוקטובר, פנתה גם היא לראש הממשלה בבקשה לאשר את ההצעה הישראלית. "מתווה ההצעה שלך, כפי שהוצג בידי נשיא ארצות הברית, הוא מתווה בר-קיימא ובר-ביצוע, שיכול לשים סוף לסבל המתמשך שאנחנו וחברינו מהנגב המערבי עוברים", נמסר. "אנחנו יודעים שיש שיח על המחיר, אבל אנחנו את המחיר שלנו כבר שילמנו. אנחנו קוראים לך לקבל את ההחלטה המוסרית, האמיצה, והנכונה, ולהחזיר את אזרחי המדינה שנחטפו. זאת תהיה החלטה מנהיגותית שתוכיח שעוד לא אבדה תקוותנו. אנחנו מבטיחים לעשות הכול, כדי שהפעם תקוותנו לא תהיה לשווא".
אירה ארייב, אמה של התצפיתנית קרינה שמוחזקת בשבי בידי חמאס, אמרה בהפגנה מחוץ לכינוס הקבינט כי "יש רוב בעם שתומך בעסקה. 125 משפחות החטופים - אנחנו לא ימין ולא שמאל - אנחנו רק רוצים את הילדים והילדות שלנו, בעלים, סבים והאחים שלנו בבית. בבקשה אל תפספסו, זו ההזדמנות האחרונה". שי דיקמן, בת דודתה של כרמל גת שחטופה בעזה, הוסיפה: "במקום להמשיך לבכות על כל גופה שחוזרת, יהיו לכולנו עיניים נוצצות משמחה כמו שהיו לי ביום ה-54 למלחמה כשירדן גת חזרה מהשבי. כשראינו את כולם יורדים מהאמבולנסים אחד-אחד על הרגליים, מתחבקים עם המשפחות. גם עכשיו יש לנו הזדמנות להחזיר אותם הביתה".
השתתפו בהכנת הכתבה: לירן תמרי