כבר אמש (חמישי) ניכר היה שחמאס מתקשה להעביר לרשותו חטופים ישראלים שנמצאים בידי ארגונים אחרים וחמולות שמחזיקים בהם כ"נכס פרטי". חלקם דורשים כנראה תמורה שחמאס לא מסוגל לתת ועם חלקם הוא פשוט לא מצליח ליצור קשר. זאת אף שחלק מהחטופים נשבו על ידי אנשיו ב-7 באוקטובר, והוא זה ש"פיזר" אצל אחרים אותם כדי למנוע מישראל לשחרר אותם במבצע צבאי. על פי הערכות, חלק מהחטופים נמצאים עדיין בצפון הרצועה. אבל רובם, ובעיקר גברים בגיל שירות צבאי בסדיר ובמילואים, וגם גופות, מוחזקים במרכז הרצועה ובדרומה על ידי חמאס.
הבוקר התחדשה הלחימה ברצועת עזה. מנהיג הארגון יחיא סינוואר עשה אתמול מאמצים ניכרים להאריך את הפסקת האש כי זו מטרתו האסטרטגית - למסמס את המלחמה בעזרת לחץ בינלאומי. אבל הוא לא מוכן לוותר על החיילות, החיילים וגברים צעירים אחרים בגיל שירות מילואים, שאותם הוא רואה כנכסים בעלי ערך מיוחד ושתמורתם הוא רוצה לקבל שני דברים: שחרור סיטוני של אלפי אסירים ביטחוניים פלסטינים מבתי הכלא בארץ, והשלמה ישראלית עם המשך נוכחותו של חמאס ברצועה.
2 צפייה בגלריה
ההרס בעזה
ההרס בעזה
תוצאות תקיפת צה"ל ברפיח, הבוקר
(צילום: SAID KHATIB / AFP)
2 צפייה בגלריה
דובר צה"ל בערבית חילק את רצועת עזה לאיזורים
דובר צה"ל בערבית חילק את רצועת עזה לאיזורים
תרשים אזורי המחסה שהפיץ דובר צה"ל בערבית
(צילום: דובר צה"ל)
לכן סינוואר והנהגת חמאס מקיפים את עצמם כעת בחיילות וחיילי צה"ל חטופים, באנשי כיתות כוננות ובגברים צעירים שמשמשים להם מגן אנושי וגם קלפי מיקוח. במקום להודות בכישלונו לשלוט ברצועה ולאסוף את החטופים, הוא פתח באש - מחווה ילדותית על גבול הפרימיטיבית שנועדה להוכיח שחמאס הוא שמכתיב לישראל את מהלך המלחמה ולא ההיפך. למעשה הארגון עשה בכך שירות לישראל במלחמת התודעה, שכן בזירה הבינלאומית היא מצטיירת כרגע כמי שנאלצת לחדש את האש ולא כמי שפתחה בה ביוזמתה.
הקבינט הביטחוני וקבינט המלחמה המצומצם קבעו שחידוש הלחימה לא יהיה לזמן קצר במטרה להביא לעוד מחזורים של שחרור חטופים. הוחלט שהלחימה תחודש עד שייווצרו תנאים באמצעות מו"מ - תוך כדי אש - להשבת כל החטופים, כולל חיילות, חיילים וגברים בוגרים וצעירים. אבל כדי להגיע לעסקת שחרור והפוגה משמעותיות נוספות צריך שחמאס יחוש מצוקה אמיתית ושהתנגדותו הצבאית תהיה פחותה עד כלא קיימת. וזה עדיין לא המצב כרגע.
ניכר שבחזרה ללחימה צה"ל לוקח בחשבון את דרישות האמריקנים, ולכן הוא הפיץ מפה סלקטיבית של אזורי מחסה ברצועה (ראו תרשים לעיל) כדי למנוע ריכוז מספר גדול של פליטים באזור אחד. זה בפירוש שינוי במהות הלחימה. נזכיר כי בקבינט הוחלט שלא לסיים את המלחמה עד שלא יושגו כל המטרות - שחרור החטופים והשמדת היכולות הצבאיות והשלטוניות של חמאס, גם אם יהיה לחץ אמריקני ובינלאומי. מה שעלול לעצור את הלחימה בהמשך זה אירוע אסוני של הרג מאות אזרחים.