ישראל וטורקיה מעוניינות למנות שגרירים כבר בשבועות הקרובים, עוד לפני הבחירות בישראל. אם לא יהיו הפתעות, ולא צפויות כאלה, השגרירה הבאה של ישראל בטורקיה תהיה הדיפלומטית המוערכת אירית ליליאן (60), שמשמשת בשנה וחצי האחרונות כממונה על שגרירות ישראל באנקרה, וכאדם שהיה לו תפקיד מכריע בפיוס בין שתי המדינות.
3 צפייה בגלריה
אירית ליליאן
אירית ליליאן
אירית ליליאן
לילאן שמרה במשך כל התקופה הזאת על קשרים הדוקים עם לשכתו של נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן, ובמיוחד עם יועצו הבכיר איברהים קלין, אדריכל הפיוס עם ישראל. כמו כן הצליחה ליצור קשרים טובים במשרד החוץ הטורקי. לדיפלומטית המוערכת היה גם תפקיד מכריע בסיום הטוב של פרשת מעצרם של בני הזוג הישראלי אוקנין. ליליאן שימשה כשגרירת ישראל בבולגריה משנת 2015 ועד שנת 2019, ונחשבת למומחית לטורקיה.
בלשכת ראש הממשלה יאיר לפיד ובמשרד החוץ מעריכים שלא תהיה בעיה מבחינת משפטית למנות אותה עוד בתקופת ממשלת המעבר, מכיוון שהיא נחשבת לדיפלומטית מקצועית ולא למינוי פוליטי. עם זאת, הדבר יחייב ייעוץ משפטי, ולא בטוח שיקבל את הסכמת היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה.
השאלה הגדולה היא מי יהיה שגרירה הראשון של טורקיה בישראל לאחר הפיוס בין המדינות. השגריר הקודם הוחזר לטורקיה בשנת 2018 ומאז השגרירות מנוהלת על ידי דיפלומט זוטר יחסית. לפי ההערכות, ארדואן מעוניין במינוי שגריר עוד לפני הבחירות בישראל ב-1 בנובמבר, בגלל החשש שלו שאם נתניהו יחזור לשלטון - הנורמליזציה בין ישראל לטורקיה תיפגע.
3 צפייה בגלריה
אופוק אולוטאש
אופוק אולוטאש
האשים את ישראל בביצוע טיהור אתני. אופוק אולוטאש
על פי דיווחים בטורקיה, באנקרה מתכננים למנות דיפלומט מקצועי - שגריר בעל ניסיון דיפלומטי, ולא מינוי פוליטי. לפי גורמים בטורקיה ישנם מספר מועמדים לתפקיד. עם זאת, אין לשלול את האפשרות שברגע האחרון ארדואן יקבל החלטה על מינוי של אדם פוליטי מטעמו.
בישראל עדיין קיים חשש שארדואן יחליט ברגע האחרון על מינויו של אופוק אולוטאש לשגרירה של טורקיה בישראל. שמו של אולוטאש הוזכר מספר פעמים בתקשורת הטורקית. הוא משמש כיום כיו"ר מכון למחקרים אסטרטגים של משרד החוץ של טורקיה, ונחשב מקורב למפלגת השלטון.
בירושלים קיימת התנגדות עזה למינויו של אולוטאש, שנתפס כאדם אנטי-ישראלי מובהק ואפילו אנטישמי. בעבר אולוטאש למד באוניברסיטה העברית בירושלים והוא יודע גם קצת עברית. במאמר שפרסם בעבר הוא שלל את זכות קיומה של ישראל על אדמות פלסטיניות והאשים אותה בביצוע טיהור אתני. בסדרת ציוצים שכתב הוא תקף את הנורמליזציה בין איחוד האמירויות לישראל לאחר ההכרזה על הסכמי אברהם: "איך ומתי ינרמלו אבו דאבי וישראל - שתי תופעות א-נורמליות של המזרח התיכון - את יחסיהן עם הרחוב המזרח תיכוני? איזה סוג של נורמליות יכולה ליצור הברית הא-נורמלית הזו?".
3 צפייה בגלריה
 נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן
 נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן
עשוי להחליט על מינוי פוליטי, ולבחור במקורבו. נשיא טורקיה ארדואן
(צילום: AP)
גורמים שמעורים ביחסים בין שתי המדינות אמרו בעבר שישראל צריכה להתנגד בתוקף למינויו של אולוטאש, ואם משרד החוץ הישראלי ייתן את הסכמתו למינוי, זאת תהיה טעות קשה. הגורמים הביעו חשש שישראל תסכים לבלוע את המינוי הצפוי בתמורה לנרמול היחסים בין המדינות.
נשיא המדינה יצחק הרצוג שוחח ביום שישי עם מקבילו הטורקי ארדואן. השניים שוחחו לרגל חידוש הייצוג הדיפלומטי המלא בין המדינות, החזרת השגרירים והקונסולים הכלליים, וחידוש הטיסות הישראליות לטורקיה. הם שוחחו על נושאים בילטרליים שונים, והרצוג בירך את ארדואן על תרומתו המכרעת להסכם הוצאת החיטה מאוקראינה, ועל פגישותיו עם נשיא רוסיה פוטין ונשיא אוקראינה זלנסקי. ארדואן הודה לנשיא המדינה על מאמציו המשמעותיים לקידום היחסים בין המדינות מאז כניסתו לתפקיד, וציין לטובה את שיחתו עם ראש הממשלה לפיד ביום רביעי האחרון.