דובר המועצה לביטחון לאומי של ארצות הברית, ג'ון קירבי, אמר היום (ב') בתדרוך לעיתונאים בבית הלבן כי בפסגה בקהיר אמש הוצגה לחמאס הצעה חדשה לעסקה, וכעת "אנו מחכים לתגובה שלהם". לדבריו, "תגובתם יכולה לקחת כמה ימים, בגלל טבע ההתקשרות בין חמאס לסינוואר". בכיר אמריקני טען כי יש 60% סיכוי שתהיה עסקה, אבל בכיר חמאס עלי בראכה טען כי בארגון דוחים את ההצעה. עם זאת, סינוואר הוא שמחליט - ותשובתו עדיין לא ניתנה.
ראש הממשלה בנימין נתניהו, המשיך בינתיים לאיים בפעולה ברפיח - על רקע הלחץ מימין וההכרזות של השרים איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ'. "אנחנו פועלים כל הזמן להשגת מטרותינו, ובראשן שחרור כל חטופינו והשגת ניצחון מוחלט על חמאס. הניצחון הזה מחייב כניסה לרפיח וחיסול גדודי הטרור שם. זה יקרה, יש תאריך", אמר נתניהו. פחות משעה אחרי אותה אמירה, נשאל על כך דובר מחלקת המדינה מת'יו מילר וענה: "ארצות הברית לא עודכנה לגבי תאריך למתקפה ברפיח".
נתניהו: יש תאריך לכניסה לרפיח

4 צפייה בגלריה
נתניהו, ביידן וסינוואר
נתניהו, ביידן וסינוואר
נתניהו, ביידן וסינוואר
(צילום: רויטרס, SAUL LOEB/AFP)
האמריקנים הציגו בהצעת הפשרה שלהם סגירת "מפתחות" (מספר האסירים שישוחררו בתמורה לחטופים) ורשימת חטופים, תמורת ערבות ישראלית לוויתורים משמעותיים ביחס לחזרת עקורים לצפון הרצועה. רוב השרים בקבינט המלחמה היו בעד, בעוד נתניהו התנגד והורה לצוות לא להביע את הסכמת ישראל להצעה. כעת, כאמור, גם ישראל ממתינה לתשובת יחיא סינוואר, שאמורה להגיע תוך שלושה ימים.
הצעת הפשרה האמריקנית הגיעה בעקבות החשש הישראלי שאם תיסגר סוגיית חזרת התושבים לצפון הרצועה, המגעים יתפוצצו על מספר האסירים שהחמאס דורש את שחרורם בעסקה, מאחר שארגון הטרור ידרוש להגדיל את מספר הרוצחים שישוחררו. בהצעה האמריקנית דובר על 100 רוצחים, ואילו חמאס דרש 150.
רה"מ בנימין נתניהו אמר בסרטון שפרסם הערב: "קיבלתי היום דיווח מפורט על השיחות בקהיר, אנחנו פועלים כל הזמן להשגת מטרותינו ובראשן שחרור כל חטופינו והשגת ניצחון מוחלט על חמאס. הניצחון הזה מחייב כניסה לרפיח וחיסול גדודי הטרור שם. זה יקרה - יש תאריך". ההערכה היא שההצהרה של נתניהו היא חלק מטקטיקת ניהול המו"מ. חמאס יודע שיוכל לעכב פעולה ישראלית ברפיח אם ילך לעסקה.
ב"אל ערבי אל-ג'דיד" הקטארי פורסם מפי מקור מצרי: "ישראל הציעה להגדיל את מספר העקורים שיוכלו לחזור לצפון הרצועה, ל-6,000 ביום במקום 2,000 - ודרשה לבדוק את החוזרים, כדי לוודא שאין ביניהם מבוקשים. חמאס מתנגד לכך".
לפי אותו מקור, "הדיונים עסקו בהצעה המרכזית הכוללת הפסקת אש של שישה שבועות בלבד, לא כחלק משלבים. היא כוללת שחרור 40 חטופים ישראלים המוחזקים אצל חמאס וחזרה חלקית של העקורים לצפון רצועת עזה. ההצעה לא כוללת הפסקת אש קבועה, וחמאס מסרב לכך. האמריקנים מקווים לפתרון בזירה הפוליטית הישראלית שיוביל לשינויים שיתרמו להסדר החדש".
4 צפייה בגלריה
כביש החוף אל-ראשיד רצועת עזה
כביש החוף אל-ראשיד רצועת עזה
עזתים ברחוב א-ראשיד. "ההצעה כוללת את פתיחת הרחובות"
(צילום: EPA /HAITHAM IMAD)
מקור בכיר בחמאס אמר ל"אל-ג'זירה" כי העמדה הישראלית "עדיין יוצרת מכשולים להשגת הסכם. התגובה הישראלית שקיבלנו אינה כוללת הפסקת אש קבועה או נסיגה מרצועת עזה". עוד אמר המקור: "החזרת העקורים, לפי התגובה הישראלית, אינה בטוחה ומתבצעת דרך מעברים. התגובה הישראלית מחייבת את החזרת העקורים למחנות מחסה ולא לאזורים ולבתיהם".
מקורות נוספים פירטו ל"אל-ג'זירה" על ההצעה שהוצגה לחמאס: "המתווכים הציגו הצעה חדשה להפסקת אש בשלושה שלבים. ההצעה כוללת החזרת אזרחים עקורים לא חמושים לצפון רצועת עזה, מבלי לציין את מספרם. ההצעה כוללת את פתיחת הרחובות א-ראשיד וסלאח א-דין והצבת כוחותיה של ישראל במרחק של 500 מטרים מהם, ובנוסף הכנסה של 500 משאיות סיוע מדי יום לרצועה, כולל לצפונה". עוד צוין כי ההצעה בשלב הראשון כוללת את שחרורם של 900 אסירים פלסטינים, בהם "100 עם מאסרי עולם".
בתדרוך לכתבים, קירבי אמר כי היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן ייפגש היום עם נציגי משפחות החטופים בעלי האזרחות האמריקנית, כמו גם עם ראש האופוזיציה המבקר בוושינגטון, יאיר לפיד. לדברי קירבי, שגריר ארה"ב בישראל ג'ק לו והשליח האמריקני למזרח התיכון, דיוויד סטרפילד, ניהלו במהלך סוף השבוע דיונים עם משרד הביטחון, צה"ל ושר הביטחון יואב גלנט, לגבי הצעדים שעליהם הצהירה הממשלה ליישום, אחרי שיחת הנשיא ביידן עם נתניהו. "זה כולל את הגברת זרימת הסיוע ההומניטרי, חידוד תהליך סיום הקונפליקט והפחתת הסיכון, והעלאת רמת הביטחון של העובדים ההומניטריים".
4 צפייה בגלריה
יאיר לפיד נפגש עם אנתוני בלינקן בוושינגטון
יאיר לפיד נפגש עם אנתוני בלינקן בוושינגטון
בלינקן ולפיד, היום
(צילום: שחר עזרן)
באשר לפגישה עם המשלחת הישראלית בנוגע למבצע ברפיח, קירבי אמר כי עדיין אין לה תאריך, אך "בתקווה, היא תתקיים בשבוע הבא". לדבריו, אחד הדברים שהנשיא ביידן הבטיח לראש הממשלה נתניהו במהלך שיחת הטלפון ביניהם הייתה שישראל יכולה לסמוך על תמיכת ארה״ב בכל הנוגע לכל איום מצד איראן על ישראל. ״אנחנו נוקטים את אמצעי ההגנה המתאימים כדי לוודא שהם יכולים להגן על עצמם. זה לא השתנה, זה לא ישתנה. אנחנו לוקחים את האיום על האנשים שלנו ברצינות״.
בתוך כך, ראש האופוזיציה יאיר לפיד נפגש היום עם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן. הפגישה בין השניים נערכה במשרדי מחלקת המדינה בוושינגטון במסגרת הביקור המדיני שעורך לפיד בארה״ב. השניים, כך נמסר, דנו על המאמצים הבינלאומיים להשבת החטופים, סוגיית הגבול הצפוני, "היום שאחרי" וסוגיות אסטרטגיות נוספות.
בפגישה אמר לפיד: "אזרחי ישראל כולם מאוחדים סביב הקריאה להשבת החטופים. ביחד עם הקהילה הבינלאומית, אסור לנו לנוח לפני שנראה את כולם חוזרים הביתה".

"עסקה עכשיו - או 133 גופות"

ברקע סימני השאלה סביב הסיכויים להגיע להסכם, יותר מ-40 בני משפחה של חטופים וחטופות שלחו הערב מכתב לשרי קבינט המלחמה יואב גלנט, בני גנץ וגדי איזנקוט, וליו"ר ש"ס אריה דרעי, שמוזמן תדיר לקבינט המלחמה, שקורא להם לצאת בתמיכה פומבית בקידום העסקה. "אנו מצפים מכם לצאת לציבור ולתמוך באופן ברור בקידום עסקה, ולא לאפשר לסמוטריץ' ולבן גביר לאלץ את ראש הממשלה לטרפד את העסקה שנמצאת על השולחן", כתבו המשפחות.
עצרת החטופים בירושלים לציון חצי שנה למלחמה
(צילום: satview)

עוד נכתב: "מדינת ישראל כשלה בהגנה על אזרחיה באסון 7 באוקטובר. חצי שנה אחרי, הדרך היחידה להתחיל את הכפרה ואת תהליך השיקום של החברה בישראל בעקבות המחדל היא דרך השבת כל החטופים החיים והנרצחים הביתה, כולם כולל כולם. הניצחון המוחלט יושג בעסקה עכשיו ולא ברפיח".
במתקפה חריפה על השרים שהביעו הסתייגויות מההסכם המתגבש, כתבו המשפחות: "לצערנו, השרים בן גביר וסמוטריץ' שכחו מה זה להיות יהודים, מהו הערך של פדיון שבויים והחשיבות של הבאת הנרצחים לקבר ישראל".
4 צפייה בגלריה
 בצלאל סמוטריץ' בנימין נתניהו איתמר בן גביר
 בצלאל סמוטריץ' בנימין נתניהו איתמר בן גביר
סמוטריץ', נתניהו ובן גביר. "אם רה"מ יכנע לקיצונים ויכשיל שוב את העסקה - החליפו אותו מיד"
(צילום: אלכס קולומויסקי, REUTERS/Brendan McDermid)
לדברי המשפחות, "במשך חודשים מנוהל קמפיין הסתה נבזי נגדנו, במטרה לדכא את זעקת בני המשפחות המשוועים להחזרת יקיריהם הביתה. חלקנו חווינו אלימות פיזית ומילולית בשל אותה הסתה, אך הגענו לרגע קריטי ואסור לנו לשתוק. על כן, אנו פונים אליכם - אל תאפשרו לנתניהו לטרפד את העסקה. אם נתניהו יכנע לקיצונים ויכשיל שוב את העסקה - החליפו אותו מיד במי שמסוגל להחזיר אותם הביתה".
המשפחות סיימו את המכתב באזהרה נחרצת: "אם לא תהיה עסקה עכשיו, נקבל בחזרה 133 גופות - אם בכללי. ודמם יהיה גם על ידיכם. חייבים עסקה עכשיו, יהיה המחיר הפוליטי אשר יהיה. רק כך המדינה תוכל להשתקם". לצד המשפחות, חתומה על המכתב גם דיצה היימן, שחזרה מהשבי בעסקה הקודמת.