ריאיון עם ראש חטיבת אירופה במשרד החוץ
(צילום: ירון ברנר)

"זה חוק לא אנושי, אכזרי, אנטישמי, פשוט כואב הלב". כך אמרה היום (שני) שושנה גרינברג לבית משפחת בורנשטיין, שבשמונה השנים האחרונות ניהלה מאבק משפטי בעקבות צוואתו הרוחנית של אביה ישראל בורנשטיין, ניצול שואה מאושוויץ, להשיב את הרכוש המשפחתי הרב שהיה ברשותם בעיר לודז' וכלל מפעלי טקסטיל, בתים, בתי נופש ויערות. בתוך כך, חוק השבת הרכוש הפולני פורסם היום ברשומות. המשמעות: הוא ייכנס לתוקף בתוך 30 יום, ב-16 בספטמבר - יום הכיפורים.
"לא היו לי מסמכים כי אבא שלי לא יצא ממחנה ההשמדה אושוויץ עם מסמכים, אבל הוא השאיר לי כתובות ותיאר לי את הנכסים פחות או יותר - וזה מה שהיה לי; ועם זה פניתי, יחד עם עו"ד פולני, לכל מיני ארכיונים היסטוריים בפולין ובארה"ב. מובן שזה גם היה בעלות כספית גדולה. לקח חודשים עד שהשיבו תשובה או שלחו מסמך. בכל פעם נתנו תירוצים ועיכבו בכוונה. מהניסיון הזה, לצערי, לא הייתי אופטימית והבנתי שקשה מאוד להוציא מהפולנים רכוש".
6 צפייה בגלריה
הנכסים של הישראלים
הנכסים של הישראלים
"כואב הלב". הנכסים של משפחת בורנשטיין בלודז'
6 צפייה בגלריה
הנכסים של הישראלים
הנכסים של הישראלים
"אבא לא יצא מאושוויץ עם מסמכים". בית בלודז' ששייך למשפחת בורנשטיין
לפני שלוש שנים המאבק המשפטי הצליח ובית משפט בלודז' קבע שגרינברג היא היורשת החוקית של הנכסים שהיו רשומים על משפחתה בטאבו. "כמובן שההתרגשות הייתה גדולה. כשחזרתי ארצה, הדבר ראשון שעשיתי היה לעלות לקבר של אבי ואמרתי לו: 'אבא, מילאתי את צוואתך והצלתי את כבוד המשפחה שהושפלה כל השנים'; אבל לצערי, כשהגשנו בקשה לשלטונות הטאבו - רשות המקרקעין בפולין - הם דחו את בקשתי. אז התברר שישנה הערת אזהרה בטאבו נוספת לטובת עיריית לודז' . הם נימקו את הדחייה בכך שלא הגשנו מסמכים מתאימים עד שנת 1982. איך אפשר להוכיח בעלות? הוא עזב את פולין מיד אחרי המלחמה".
גרינברג יכולה הייתה להגיש ערעור, אך מפאת העלות הכספית הגדולה והסיכוי הנמוך לזכות - בחרה שלא לערער. "למרות שהחוק נחתם ואושר – גם על ידי נשיא פולין שהיתה לו אפשרות להטיל וטו ולא עשה את זה – אני מאמינה שלחץ של התקשורת הבינלאומית ולחץ מצד ארה"ב עוד יכול לשנות את המצב. המדינות צריכות להפעיל לחץ על פולין ואפילו להטיל עליה סנקציות. זה לא סוף פסוק. אני אופטימית שבסוף זה יצליח, אבל ברור לי שזה ייקח זמן וזה לא משהו שיקרה מחר.
"בשביל המשפחה שלי הסיפור הזה כואב. השקיעו במפעלים האלה את כל החיים שלהם. כל המשפחה הייתה מעורבת וזה עצוב וכואב. אבא מאוד כעס על זה. זה מקומם. אני במצב של אי-שקט וזה לא יעזוב אותי. אני לא אשכח ולא אסלח".
6 צפייה בגלריה
שושנה גרינברג
שושנה גרינברג
"סיפור עצוב וכואב, לא אשכח ולא אסלח". שושנה גרינברג
6 צפייה בגלריה
הנכסים של הישראלים
הנכסים של הישראלים
נכסי משפחתה של שושנה גרינברג
דוד קוטק מנהל כבר עשור מאבק משפטי להשבת רכוש על נכס ליד העיר קטוביץ שהיה שייך למשפחתו - וקיבל אישור של בית המשפט שהוא היורש היחיד. "למרות האישור", הוא אומר, "התברר שהנכס הזה בבעלות ממשלת פולין והעירייה המקומית, ולמעשה פספסנו את מועד הערעור שפורסם בתקשורת הפולנית. אנחנו לא קוראים תקשורת פולנית ולא יכולנו לדעת".
קוטק מספר כי פנה לארגון איל"ר (WJRO) - ארגון יהודי עולמי להשבת רכוש - שמטפל בנושא בשנתיים האחרונות. "הם ניסו לעזור לי", הוסיף. "לצערי, החוק החדש סתם את הגולל על האפשרות שאקבל את הבעלות. זה אקט מאוד לא דמוקרטי. בכל מקום בעולם, במיוחד במדינות עם יחסים ידידותיים, יש אפשרות לערער, יש אפשרות לפנות ולקבל פיצוי. גם ככה זה היה קשה ועכשיו זה הסתיים. זה לא יכול לעבור בלי התערבות של המעצמות. לא מוציאים חוק כזה במדינה נאורה שחברה באיחוד האירופי, במיוחד מדינה שהיא ביחסים טובים עם ישראל ובמיוחד מדינה שעל אדמתה התרחשו אירועים כמו השואה".
6 צפייה בגלריה
גדעון טיילור
גדעון טיילור
"הדמוקרטיה והצדק הגיעו לשפל בפולין". גדעון טיילור
(צילום: איל"ר)
גדעון טיילור, יו"ר הפעולות באיל"ר שריכז את המאמץ הבינלאומי בנוגע לחוק הפולני, אמר: "הדמוקרטיה והצדק הגיעו לשפל חדש בפולין, לאחר שהנשיא דודה חתם על חוק שמונע למעשה מניצולי שואה ואחרים שהחזיקו נכסים בפולין, לקבל פיצוי עבור הרכוש שהולאם שלא כדין בתקופה הקומוניסטית. אנו קוראים לממשלת פולין לפעול יחד עם ארגון איל"ר כדי לפתור בעיה זו".

פולין בוחנת את ביטול מסעות הנוער הישראלי: "מחדירים שנאה לצעירים"

סערת חוק השבת הרכוש הובילה למשבר דיפלומטי חמור בין ישראל לפולין - ואחר הצהריים היא הגיעה גם לאחת הסוגיות החשובות בלימודי זכר השואה בישראל: סגן שר החוץ הפולני, פאוול יבלונסקי, הודיע שארצו בוחנת את המשך קיומם של מסעות הנוער הישראלי לפולין - שבהם לטענתו "מטפטפים שנאה לפולין". בריאיון לאתר "קרסי" אמר יבלונסקי כי טיולי המשלחות "לא מתקיימים באופן ראוי, ולעתים הם מחדירים שנאה לפולין לראשיהם של הצעירים הישראלים".
6 צפייה בגלריה
בעבר כעסו הפולנים על התעטפות בדגלי ישראל במסעות. ארכיון
בעבר כעסו הפולנים על התעטפות בדגלי ישראל במסעות. ארכיון
בעבר כעסו הפולנים על התעטפות בדגלי ישראל במסעות. ארכיון
(צילום: AP)
בשנים האחרונות הביעו הפולנים תרעומת על מסעות הנוער הישראלי לפולין, ובעיקר על גילויי הלאומיות הישראלית - שבהם בני נוער ישראלים מתעטפים בדגלי ישראל. הם גם מחו על כך שהנוער הישראלי נחשף רק למחנות ההשמדה, ולא לפולין המודרנית. ואולם כעת נראה שהפולנים מעלים את הנושא לסדר היום על רקע המשבר הדיפלומטי החריף סביב חוק השבת הרכוש, שהוביל למתקפות הדדיות מצד בכירים בשתי המדינות.
בהודעה רשמית מטעם משרד החוץ הפולני נמסר כי שגריר פולין בישראל לא ישוב לארץ: "בתגובה לפעולות הלא-מוצדקות האחרונות של ישראל, כולל ההחלטה המופרכת להוריד את דרג היחסים הדיפלומטיים עם פולין, כמו גם הצהרות בלתי מקובלות של שר החוץ הישראלי וחברי הממשלה, משרד החוץ בוורשה מודיע כי שגריר פולין בישראל מארק מאגירובסקי יישאר עד להודעה חדשה בפולין".
"ההחלטה על הרמה הקבועה של הנציגות הדיפלומטית הפולנית בישראל תתקבל בימים הבאים", ציינו. "בנוסף, בהתחשב בעקרון הסימטריה ביחסים הדו-צדדיים, משרד החוץ החליט להשעות את יציאתו לישראל של אדם שהיה מיועד לשמש כסגן שגריר פולין בישראל. בינתיים עובד נוסף של השגרירות ימונה זמנית למנהל שגרירות פולין בתל אביב".
הפולנים שוקלים לפגוע במסעות הנוער הישראלי כחלק מהתגובה שלהם לצעד שנקטה ישראל בהחזרת הממונה על שגרירות ישראל בוורשה להתייעצויות בירושלים, וההמלצה לשגריר הפולני בישראל להאריך חופשתו בארצו.