היחסים בין הודו לקנדה, שנקלעו למשבר לאחר שקנדה האשימה את הודו במעורבות בהתנקשות על אדמתה, הידרדרו היום (שני) משמעותית: כל אחת מהן גירשה שישה דיפלומטים בכירים של המדינה היריבה, בראשם השגריר. קודם לכן פורסם כי קנדה חושדת שהשגריר ההודי, ודיפלומטים נוספים, מעורבים בפרשת הרצח של המנהיג הסיקי הרדיפ סינג ניג'אר - שנרצח ביריות אשתקד.
משרד החוץ ההודי מסר הערב כי כבר אין לו שום אמון במחויבות של קנדה לשמור על ביטחונם של דיפלומטים הודים בכירים שנמצאים בשטחה. המשרד טען כי הוא זה שהחליט שהשגריר בקנדה, ודיפלומטים נוספים, יעזבו את המדינה, וציין בנוסף כי שישה דיפלומטים קנדים יגורשו מניו דלהי. עם זאת, בכיר קנדי שנותר בעילום שם אמר כי קנדה הורתה לגרש את הדיפלומטים ההודים, בעקבות ראיות שקושרות את השגריר ודיפלומטים בכירים אחרים להתנקשות בניג'אר.
1 צפייה בגלריה
 ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי, ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו מאשים את הודו ברצח איש הדת הסיקי הרדיפ סינג ניג'אר
 ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי, ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו מאשים את הודו ברצח איש הדת הסיקי הרדיפ סינג ניג'אר
ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי, ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו והמנהיג הסיקי הרדיפ סינג ניג'אר
( צילום: צילום: REUTERS/Anushree Fadnavis, רויטרס )
ניג'אר נרצח ביוני 2023 על ידי שני מתנקשים ונמצא מת במכוניתו ליד מקדש סיקי בסורי שפרברי ונקובר, בפרובינציית קולומביה הבריטית. ניג'אר, בן 46 במותו, היה נשיא המקדש ונודע כפעיל במאבק למען הקמת מדינה סיקית עצמאית בשם חליסטן בחלקים מצפון הודו ובחלק מפקיסטן.
לאורך השנים האשימה הודו את ניג'אר באחריות לפיגועים בשטחה. הוא הכחיש את ההאשמות, אבל הממשלה בניו דלהי הכריזה עליו כטרוריסט וכמבוקש, והציעה פרס בסך מיליון רופי למי שימסור מידע שיוביל למעצרו. שמו של המנהיג הסיקי אף נכלל ברשימת המבוקשים שראש ממשלת הודו נרנדרה מודי מסר לג'סטין טרודו במהלך ביקורו בקנדה ב-2018.
אחרי מותו של ניג'אר, בצעד יוצא דופן, הצהיר ראש ממשלת קנדה טרודו כי יש ראיות לכך שהודו מעורבת בהתנקשות במנהיג הסיקי. בדלהי מחו על הדברים ואמרו כי מדובר בטענה מגוחכת. יחסי המדינות הלכו והידרדרו ובאוקטובר 2023, אחרי שהודו ביקשה מקנדה לצמצם את הנוכחות הדיפלומטית שלה, הוחזרו יותר מ-40 דיפלומטים קנדים למולדתם.
גורמים קנדים שהתייחסו לגירוש הדיפלומטים סיפרו כעת כי המשטרה מצאה הוכחות למעשי אלימות פליליים שקשורים לממשלת הודו. ממשלתו של טרודו טוענת כי סוכנים הודים מעורבים ב"רציחות, מעשי סחיטה ופעולות אלימות" על אדמת קנדה. לפי משטרת קנדה, הפעילות הפלילית של ממשלת הודו היא בעיקר נגד תומכי התנועה להקמת חליסטן.
בחודש יוני ועדה בפרלמנט הקנדי ציינה את הודו וסין כאיומים הזרים המובילים על המוסדות הדמוקרטיים של המדינה. טענה זו התבססה על הערכות של סוכנויות המודיעין.