אלג'יריה חסמה היום (א') את המרחב האווירי שלה למטוסיו של חיל האוויר הצרפתי, במהלך שמסלים משמעותית את המשבר הדיפלומטי החריף ביותר בין אלג'יר לפריז בשנים האחרונות. חסימת המטוסים הצרפתיים התקבלה שעות אחדות אחרי שאלג'יר החזירה את השגריר שלה מפריז – במחאה על דברים שאמר הנשיא עמנואל מקרון ושהודלפו לתקשורת בארצו, ובהם האשים את המשטר באלג'יריה בהסתה נגד ארצו – ורמז שלפני הקולוניאליזם הצרפתי לא הייתה אומה אלג'יראית.
5 צפייה בגלריה
נשיא צרפת עמנואל מקרון נואם באירוע לזכר אלג'יראים שלחמו לצד הצרפתים ב מלחמת העצמאות של אלג'יריה ב פריז 20 בספטמבר
נשיא צרפת עמנואל מקרון נואם באירוע לזכר אלג'יראים שלחמו לצד הצרפתים ב מלחמת העצמאות של אלג'יריה ב פריז 20 בספטמבר
לא הכחיש את הציטוטים. מקרון באירוע בחודש שעבר לזכר אלג'יראים שלחמו לצד הצרפתים
(צילום: AP)
דובר מטעם צבא צרפת אישר הערב דיווחים על חסימת המרחב האווירי למטוסי חיל האוויר, ואמר שאלג'יריה מנעה עד עתה כניסה של שתי טיסות. עם זאת, הדובר הדגיש כי למהלך "אין השפעה משמעותית" על יכולתם של הכוחות המזוינים של צרפת לפעול באזור הסאהל, דרומית לאלג'יריה, שם לצרפת יש כ-5,000 חיילים שנאבקים כבר שנים בארגוני טרור איסלאמיסטיים.
המהלך מגיע כאמור אחרי שאמש אלג'יר החזירה באופן מיידי את השגריר שלה בפריז ל"התייעצויות", בעקבות אותן התבטאויות של מקרון, שלא הוכחשו על ידו. לפי הדיווח ב"לה מונד" דבריו נאמרו במהלך מפגש שקיים ביום חמישי האחרון בארמון האליזה, עם צאצאיהם הצרפתים והאלג'יראים של יוצאי מלחמת העצמאות של אלג'יריה מצרפת, מלחמה עקובה מדם שהתחוללה בין 1954 ל-1962. מקרון, כך לפי הדיווח, אמר שאלג'יריה נשלטת כיום על ידי "מערכת פוליטית-צבאית", ששכתבה לדבריו את ההיסטוריה של הקולוניאליזם "על בסיס שנאה נגד צרפת" .
בציטוטים שפורסמו מקרון הוסיף כי אלג'יריה הוחלשה על ידי תנועת ה"חיראק", הכינוי של התנועה הפרו-דמוקרטית שאנשיה הובילו הפגנות ענק ב-2019 ואילצו את הנשיא עבד אל-עזיז בוטפליקה לפרוש אחרי כמעט שני עשורים בשלטון. מקרון הוסיף שיורשו של בוטפליקה, עבד אל-מג'יד תבון, "לכוד במערכת קשוחה מאוד".
5 צפייה בגלריה
דגל צרפת ו אלג'יריה אילוסטרציה
דגל צרפת ו אלג'יריה אילוסטרציה
דגלי צרפת ואלג'יריה. מטוסי הצבא הצרפתי נחסמו, השגריר הוחזר מפריז
(צילום: שאטרסטוק)
5 צפייה בגלריה
תרגיל צבאי נאט"ו ביוון
תרגיל צבאי נאט"ו ביוון
מטוסי חיל האוויר הצרפתי. "אין פגיעה בפעילות נגד הטרור בסאהל"
(צילום: AFP)
לפי הדיווח, מקרון הטיל כאמור ספק בקיומה של אומה אלג'יראית לפני השלטון הקולוניאליסטי – וגורם בממשלת אלג'יריה אמר לסוכנות הידיעות רויטרס שזו אמירה שעוררה זעם יותר מכל שאר הציטוטים שלו.
"אנחנו מבינים שמקרון נמצא בקמפיין בחירות, ושהוא מנסה להשיג את תמיכת הימין הקיצוני בכל דרך, אבל לבזות את ההיסטוריה של אלג'יריה... זה בלתי מתקבל על הדעת מבחינתנו", אמר שר אלג'ירי לשעבר. צרפת תערוך בחירות לנשיאות באפריל הקרוב, וכמה פרשנים העריכו כי זו הסיבה שמקרון נוקט כעת קו קשוח יותר במדיניות החוץ שלו, שהתבטאה גם בהחלטתו להחזיר לכמה ימים את השגריר מארה"ב במחאה על עסקת הצוללות עם אוסטרליה.
בהודעת גינוי שפרסם אמש ארמון הנשיאות באלג'יריה, נאמר כי ההתבטאויות של מקרון הן התערבות "לא קבילה" בעניינה הפנימיים של המדינה. דבריו של מקרון, נמסר, מהווים "עלבון בלתי נסבל לזיכרונם של 5,630,000 גיבורים אמיצים שהקריבו את חייהם למען ההתנגדות לפלישה הקולוניאליסטית הצרפתית". לא ברור למה מתייחס מספר המתים שצוין בהודעה, ועל מה הוא מבוסס. עוד נטען בהודעה כי "הפשעים של הקולוניאליזם הצרפתי באלג'יריה רבים מספור, ותואמים את ההגדרות המחמירות ביותר של ג'נוסייד... שום דבר ואף אחד לא יכול למחול לכוחות הקולוניאליסטיים על פשעיהם".
5 צפייה בגלריה
נשיא אלג'יריה החדש עבד אל-מג'יד תבון
נשיא אלג'יריה החדש עבד אל-מג'יד תבון
נשיא אלג'יריה עבד אל-מג'יד תבון. "לכוד במערכת פוליטית-צבאית"
(צילום: EPA)
החגיגות באלג'יריה אחרי הדחת בוטפליקה, ב-2019
(צילום: רויטרס)

המשבר הנוכחי פרץ כשהמתיחות בין שתי המדינות הייתה גבוהה ממילא, בעקבות החלטתה של צרפת בשבוע שעבר לקצץ במספר הוויזות שהיא מעניקה לתושבי מדינות המגרב – תוניסיה, אלג'יריה ומרוקו. לפי גורמים בפריז, מספר הוויזות שניתנות לאזרחי אלג'יריה ומרוקו קוצץ ב-50%, ולתושבי תוניסיה המספר קוצץ ב-30%. צרפת הסבירה כי נאלצה לפעול כך כיוון שהרשויות במדינות הללו מקשות על החזרה של מהגרים לא-חוקיים המגיעים אליה משטחן.