מאז פרישתו מהליכוד וההתמודדות לכנסת בסיעה משלו, הצטייר יו"ר הימין הממלכתי גדעון סער כמי שלעולם לא ישוב לזרועות נתניהו - ואחד מיריביו הפוליטיים המושבעים. מאז כינון הממשלה האחרונה, היה סער לאחד מיריביה גם בנושא מערכת המשפט – ונאם בהפגנות הסוערות נגד הרפורמה של השר יריב לוין, ומאז תחילת המלחמה, מאתגר אותה מימין. אך כעת, עם הצטרפותו לממשלה, נראה שהדברים השתנו.
4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו וגדעון סער מודיעים על הצטרפותו של סער לממשלה
בנימין נתניהו וגדעון סער מודיעים על הצטרפותו של סער לממשלה
סער, שהצטייר כיריב הפוליטי המושבע של נתניהו - שב לממשלה
(צילום: חיים צח, לע"מ)
נתניהו וסער מודיעים על הכניסה לממשלה
( צילום: לע"מ)

ההצטרפות הנוכחית של סער לממשלה מקנה לו חברות גם בפורום ההתייעצויות הביטחוני המצומצם של נתניהו, מה שלמעשה הוביל להתפטרותו האחרונה מהממשלה בחודש מרץ השנה. הוא טען אז כי קיים "דשדוש" מול חמאס בעזה, והדגיש: "לא באנו לממשלה כדי לחמם כיסאות. באנו לממשלה – לה התנגדנו – כדי לעזור לעם ישראל בשעה קשה. בנסיבות כאלה, מוטב להשמיע קול ברור וצלול מחוץ לממשלה, ואף לאתגר אותה בשיח הציבורי בנושא המלחמה".
אך כעת, לאחר שנכנס לממשלה, הסביר זאת כך: "בשעתו, כשהתפטרתי מהממשלה מתחתי ביקורת על מה שראיתי כדשדוש. ברור שהגישה שבאה לידי ביטוי מביירות ועד חודיידה היא גישה אקטיביסטית מובהקת, שבה אני מצדד מאז ומתמיד". לדבריו, "על כן, נעתרתי לבקשת נתניהו להצטרף לממשלה ולתרום לעבודתה במוקדי קבלת ההחלטות מניסיוני ומיכולותי. זהו המעשה הפטריוטי והנכון לעשות כעת".

"תרשמו - אני לא אצטרף לממשלת נתניהו"

ולמרות הצטרפותו לממשלה בפעם השנייה במהלך המלחמה, מה שלדברי מתנגדיו מעיד על "עסקנות פוליטית", סער חזר ואמר רבות בשנים האחרונות: "תרשמו – אני לא אצטרף לממשלת נתניהו", תוך שהוא מקפיד לתקוף את ראש הממשלה ושריו בכל נושא. כך למשל, רק לפני קצת יותר מחודש תקף סער את המדיניות הביטחונית של נתניהו בצפון, ואמר כי "אל מול החלטת חיזבאללה לירות אלפי טילים ורקטות - שוב בחרה הממשלה בחלופה האסטרטגית הפחות נכונה. הבחירה לסכל את המתקפה בלבד אחרי עשרה וחצי חודשים של מתקפת חיזבאללה על ישראל - היא המשך מדיניות ההכלה".
גדעון סער לפודקאסט "120 ואחת": "נתניהו צריך לסיים תפקידו"
(ynet radio )

4 צפייה בגלריה
ציוץ של גדעון סער ממרץ  2023
ציוץ של גדעון סער ממרץ  2023
הציוץ של סער ממרץ 2023. אז הוא תקף בחריפות את ההחלטה לפטר את גלנט
גם בריאיון ביוני ל-"120 ואחת", הפודקאסט הפוליטי של ynet, אמר סער: "לא שיניתי את עמדתי שנתניהו צריך לסיים את תפקידו. אני אולי הראשון, בטח בצד הזה של המערכת הפוליטית, שהתייצב, כבר לפני חמש שנים כשהתמודדתי בתוך הליכוד נגד נתניהו, וחשבתי שהוא צריך לסיים את תפקידו. ואני חושב שמאז רק הצטברו הוכחות שצדקתי, לא שטעיתי. זאת העמדה שאני אציג בפני הציבור, גם כשנלך לבחירות הבאות.
"יחד עם זאת, בסוף יש פה עם. העם יכריע, ומי שחושב מכל הצדדים שהוא יכול לשחק את אותו משחק של חמש השנים האחרונות, לפי דעתי, לא מכיר במציאות לנגד עינינו, והוא אומר בעצם, המלחמות הפנימיות יותר חשובות לי מסכנת ההשמדה המוחשית, האמיתית שבשער. אני לא רואה ככה את הדברים".
עוד לפני הצטרפות סער לממשלה כשר ללא תיק וחבר קבינט, הוא הודיע כי ויתר על תפקיד שר הביטחון שהוצע לו, במקומו של השר המכהן יואב גלנט. אך למרבה האירוניה, אחת מהמתקפות הזכורות של סער על נתניהו הייתה בערב שבין 25 ל-26 במרץ 2023, אז נתניהו פיטר את גלנט, והוליד אחריו מחאות שזכו לכינוי "ליל גלנט". סער כתב אז בחשבון ה-X שלו: "החלטת נתניהו לפטר את שר הביטחון יואב גלנט היא מעשה של טירוף, המעידה על היעדר מוחלט של שיקול דעת. אין תקדים בתולדות ישראל לשר ביטחון שפוטר בגלל שהתריע, כמתחייב מתפקידו, על סכנה ביטחונית. נתניהו נחוש לדרדר את ישראל לתהום. כל יום בו מכהן נתניהו בתפקידו מסכן את ישראל ועתידה".
4 צפייה בגלריה
גדעון סער בתחילת הישיבת סיעה
גדעון סער בתחילת הישיבת סיעה
"הממשלה נכשלת בכל תפקידיה". סער
(צילום: שלו שלום)
גם על היעדר הקשר הרציף עם ראשי רשויות בצפון מתח סער ביקורת על ראש הממשלה, ואמר: "בושה שנתניהו מיישם את שיטת הרמזור של מירי רגב, והדיר את ראש העיר קריית שמונה מהביקור בזמן מלחמה. זה הכי לא ממלכתי". גם עם פתיחת שנת הלימודים, שהחלה עם שביתה בתיכונים, תקף סער: "הממשלה נכשלת בכל תפקידיה, כמעט ללא יוצא מן הכלל. חמור מזה: לא נראה שהיא בכלל מתאמצת. נושא הסכם השכר עם ארגון המורים לא נולד כעת או בחודש שעבר. היה מספיק זמן לפתור אותו".
לסער הייתה לו מעט ביקורת גם על הורדות דירוגי האשראי של ישראל, ולפני כחודש הוא אמר כי גם זה תוצאה של היעדר מדיניות ממשלתית. לדבריו, "מתחילת המלחמה, לא גילתה הממשלה אחריות כלכלית וגם לא נקטה בצעדי ריסון פיסקאלי משמעותיים, הנדרשים לנוכח העלייה ההכרחית בהוצאות הביטחון. גם חגיגת הבזבוזים הפוליטיים נמשכה כבשגרה. משבר הוא גם תמיד הזדמנות לרפורמות (כלכליות) - אך גם מזה הקפידה הממשלה להימנע. המיתון בשער. תתעשתו".

"חזרת נתניהו לשלטון - אסון למדינה"

עוד לפני ראשית המלחמה הביקורת על נתניהו ושריו הייתה נוקבת. במאי 2023 אמר סער כי "חזרתו של נתניהו לשלטון היא אסון למדינה. אני לא רואה שום אפשרות לשיתוף פעולה איתו – הוא מייצג את ההפך מכל מה שאנחנו מאמינים בו". בדצמבר 2022 הכריז: "כל ממשלה שבראשה יעמוד נתניהו תהיה ממשלה שתשרוד בזכות דילים פוליטיים ולא בזכות טובת הציבור. אנחנו לא ניקח חלק בזה".
בצל משבר הוועדה לבחירת שופטים, תקף את שר המשפטים יריב לוין, שאף תיווך כעת בין הצדדים בהצטרפות סער לממשלה, ואמר: "‏חבל שנוצר הצורך בפסק דין שיפוטי על מנת לבחור נשיא לבית המשפט העליון. ואולם, לאחר שנה שבה נמנעה הוועדה בראשות שר המשפטים מלעשות כן - אין מכך מנוס. את פסק הדין יש לכבד. המשך התדרדרות מערכות היחסים בין הרשויות בכלל ובעת מלחמה בפרט - מנוגד לאינטרס הלאומי".
קרב הצעקות בין לוין לסער במאי 2023
(צילום: ערוץ כנסת)

בעבר תקף גם את השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, על רקע רצונו לקיים שימוע לפני פיטורים למפכ"ל הקודם, קובי שבתאי. "לבזות אותו חודש וחצי לפני תום שירותו בהליך הדחה דה-לה-שמאטע פוגע לא רק בו, אלא גם בערך של שירות הציבור. האמריקנים אומרים: 'Thank you for your service'. כבוד בסיסי לאדם ולשירות כדרך-חיים", אמר אז סער. בסוף דבריו, מתח גם ביקורת על נתניהו: "אם הייתה מנהיגות בישראל היא הייתה מתנערת מהמופע המביש הזה ומגנה אותו. אבל אין, כי 'בימים ההם אין מלך בישראל איש הישר בעיניו יעשה'".
בין סער לחברי הליכוד והקואליציה הייתה למעשה איבה הדדית לאורך השנים. בינואר 2022 כתבה ח"כ גלית דיסטל-אטבריאן בחשבון ה-X שלה: "‏צלמו מסך: גדעון סער ואני לעולם לא נשב יחד לבטח באותה מפלגה. או שאלחם בו מלחמת חורמה מבפנים או שאעזוב. כך או כך - הבן אדם הספציפי הזה פסול עד היסוד עבורי ועבור כל אדם ששייך באמת למחנה הלאומי ליברלי". בצל המחלוקות בין שרי הממשלה ליועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה, האשים השר בן גביר כי היועמ"שית היא "הנציגה של גדעון סער בממשלה".
בחודש מאי 2023, בעת חילופי דברים נוקבים בין סער ללוין, ברקע השיחות בבית הנשיא בניסיון להגיע לפשרה בנושא מערכת המשפט - לוין תקף את סער ואמר במליאת הכנסת: "אתה כל רגע יוצא בהכרזות כי אם הקואליציה תקדם איזשהו חוק אתם תפרשו מהשיחות, אבל אתה רץ למליאה כדי לתמוך בהצעת חוק. איזו צביעות, איזו התנהגות בריונית, חוסר הגינות. אין אדם אחד במדינה שלא רואה כעת את האמת, מי בא לשיחות בבית הנשיא ברצון אמיתי להתגמש, ומי מתנהל כאילו המדינה שלו".
סער לא נותר חייב, ובמהלך קרב צעקות שהתפתח בינו לבין לוין, אמר לו: "אתה מפוצץ את השיחות מהרגע הראשון. לא ניתן לך להרוס את המדינה. לך תתאשפז". באותו יום צייץ סער בחשבון ה-X שלו נגד לוין: "קידום החוק לפירוק לשכת עורכי הדין, שבועיים לפני הבחירות ללשכה, הוא שערורייתי כשלעצמו. העובדה שנציג בצוות המו"מ של הליכוד מוביל את ההצעה, שגם מוציאה מהוועדה לבחירת שופטים את נציגי הלשכה, מצביעה על חוסר תום לב קיצוני. על הליכוד להסיר לאלתר את ההצעה מסדר היום של ועדת השרים לחקיקה".
4 צפייה בגלריה
נתניהו וסער במערכת הבחירות ב-2013. היה מזוהה לאורך שנים עם הליכוד - ואז חל נתק בין הצדדים
נתניהו וסער במערכת הבחירות ב-2013. היה מזוהה לאורך שנים עם הליכוד - ואז חל נתק בין הצדדים
נתניהו וסער במערכת הבחירות ב-2013. היה מזוהה לאורך שנים עם הליכוד - ואז חל נתק בין הצדדים
(צילום: ירון ברנר)
ברקע המהומות בשדה תימן לאחר מעצר חיילי המילואים, סער צייץ בטוויטר כי "האנרכיה חייבת להיעצר, מיד". בתגובה לדברים, כתב לו ח"כ שמחה רוטמן: "מינוי שלך. דבר איתה ישירות. כולנו מאחוריך", כשהוא מצרף לדברים צילום מסך מידיעה שפורסמה על היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה.

היסטוריה של תהפוכות פוליטיות

גדעון סער היה מזוהה במשך שנים ארוכות עם הליכוד, ואף בראשית דרכו עם מקורבי נתניהו. בשנת 1999 מונה להיות מזכיר ממשלתו הראשונה, וב-2003 נבחר לראשונה לכנסת כנציג מחוז תל אביב בליכוד. הוא היה יו"ר הסיעה, וב-2005 בלט בהתנגדותו לתוכנית ההתנתקות. אחרי ששורת בכירי הליכוד עזבו לקדימה, ובבחירות לאחר מכן המפלגה קרסה ל-12 מנדטים בלבד, בתוך המפלגה קיבל סער קרדיט גדול על חלקו בשיקומה וחזרתה לשלטון.
הוא כיהן כשר החינוך ושר הפנים תחת נתניהו, וב-2014 הודיע על "פסק זמן" מהחיים הפוליטיים, אך היה ונותר מזוהה עם הליכוד. ב-2019 התמודד על ראשות הסיעה נגד נתניהו והובס, הוא נבחר למקום החמישי ברשימה לכנסת, אך הצטייר כיריב של נתניהו ולא קיבל תפקיד בממשלה. בשל היריבות שנוצרה בינו לבין רבים בליכוד ובהם גם מקורבי ראש הממשלה - סער הקים את "תקווה חדשה", בניסיון להביא למפלגה ימנית מצד אחד אך מתנגדת להמשך כהונת נתניהו.
בבחירות לכנסת ה-25 רץ ביחד עם מפלגתו של בני גנץ, כאשר המשותף להם היה ההתנגדות הנחרצת לישיבה עם נתניהו. למרות זאת עם פרוץ המלחמה נכנסו השניים לממשלה. אלא שבחודש מרץ, כשגנץ עוד היה חלק ממנה, פרש סער מהקואליציה עם חברי מפלגתו שנקראו מאז "הימין הממלכתי", בשל הסירוב להכניסו לקבינט המלחמה המצומצם וחוסר הסכמתו עם ניהול המלחמה.