היועצת המשפטית גלי בהרב-מיארה, הודיעה לסנגורים במשפטו של ראש הממשלה בנימין נתניהו כי היא מתנגדת לגישור פלילי במשפט. בעיני היועמ"שית, חשוב שהמשפט יימשך כסדרו, והחשש היה שגישור פלילי יעצור את שלב ההוכחות. בהרב-מיארה כן מאמינה שסנגורי נתניהו יכולים להגיע להידברות ישירה על מגעים להסדר טיעון, אבל במתכונת שבה המשפט יימשך כסדרו.
1 צפייה בגלריה
גלי בהרב מיארה ובנימין נתניהו
גלי בהרב מיארה ובנימין נתניהו
בהרב מיארה. אפשר להגיע להסדר דרך שיח ישיר עם התביעה
(צילום: יואב דודקביץ', אלעד גרשגורן )
ההודעה מטעמה של בהרב-מיארה לסנגורים הגיעה אחרי שהאפשרות לקיים גישור פלילי עלתה בחודש מרץ האחרון. לפני כחודש שוחחו עורכי דינו של ראש הממשלה עם היועמ"שית, אך כבר אז העריכו גורמים המעורבים במשפט כי הסיכוי לכך הוא נמוך.
לפני פסח נערכו דיונים בדלתיים סגורות שנועדו לקבוע את סדר העדים במשפט. באחד הדיונים, עו"ד ז'ק חן, שמייצג בתיק 4000 את בעלי בזק בעבר שאול אלוביץ', הציע אפשרות של גישור והשופט עודד שחם, אחד השופטים בהרכב תיקי האלפים, הציע לצדדים לבדוק את האפשרות. פרקליטי נתניהו לא התנגדו, אלא שכאמור - היועמ"שית, שצריכה לתת את הסכמתה גם כן במקרה כזה - הביעה את התנגדותה היום, וסתמה את הגולל על האפשרות.
שלב ההוכחות במשפט נתניהו החל באפריל 2021 ומאז נערכו דיונים רבים, בהם העידו רק חלק קטן מהעדים. אפשרות לעסקה הועלתה גם בעבר. בינואר אשתקד נפגש נתניהו עם פרקליטיו בביתו של הסנגור בעז בן צור ברמת גן להתייעצויות קדחתניות על הסדר טיעון. מקורביו של נתניהו אמרו אז כי היו פערים במשא ומתן עם היועמ"ש דאז מנדלבליט.
הליך גישור משפטי נעשה על ידי מגשר, שבמקרה אמור היה להיות שופט, אך לא אחד מהרכב השופטים המנהלים את המשפט עצמו. הליך זה חסוי ובדלתיים סגורות ובו הצדדים הנאשמים והפרקליטות (או הצדדים בסכסוך אזרחי) מנסים להגיע להסכמות סופיות בדרך לחתימה על הסדר טיעון בסיועו של השופט. אך לשופט אין את הסמכות להביא לסיום ההליך. הצדדים טוענים בפני המגשר, מציגים לו את עיקרי המחלוקת והוא מנסה להביא אותם להסכמות.
במקרה של משפט נתניהו, היתרון הוא שהליך זה יתבצע הרחק מהעין התקשורתית - כי כל מילה במשפט זוכה לתהודה חיצונית גדולה. כך או אחרת ההסכמות אמורות היו להיות מובאות בפני ההרכב העיקרי שצריך לאשר אותן. הגישור עצמו והדברים שנאמרים בו לא יכולים לשמש כראיה במשפט העיקרי, כך שאם הצדדים לא מגיעים להסכמות, המשפט נמשך בדיוק מהיכן שהופסק.