6 צפייה בגלריה
אירועי הר הבית יובילו לפרישה מהקואליציה? עבאס
אירועי הר הבית יובילו לפרישה מהקואליציה? עבאס
אירועי הר הבית יובילו לפרישה מהקואליציה? עבאס
(צילום: אלכס קולומויסקי, רויטרס)
‏המופתי של רע"מ והתנועה האיסלאמית הדרומית, השייח מוחמד סלאמה חסן, קרא הבוקר (יום ראשון) למפלגה לפרוש מהקואליציה "למען אל-אקצא", על רקע העימותים שהתרחשו בהר הבית היום ובשישי. לדבריו, "הקואליציה תוקפת את קודש הקודשים שלנו בפלסטין. אלוהים לא נענה לממשלה שתוקפת, דרך המשטרה, ילדים, נשים, קשישים, צעירים, עיתונאים, שומרים ועובדים".
השייח הוסיף גם כי "אם לא נגיד את זה - אין בנו כל טוב. ובכם אין כל טוב אם לא תשמעו לנו". הודעתו של המופתי מוסיפה ללחצים על יו"ר רע"מ מנסור עבאס, שניסה בימים האחרונים להרגיע את הרוחות על רקע איומו של חבר הכנסת מאזן גנאים לפרוש מהקואליציה. המהומות והעימותים בהר הבית, לצד המספר הגבוה של עצורים ביום שישי האחרון - 476 - דוחקים את רע"מ לפינה שממנה היא ניסתה עד כה להימנע. בפלג הדרומי של התנועה האיסלאמית סיפרו כי "בימים האחרונים יש מחלוקות בין חברי רע"מ. רבים דרשו מהם לנטוש את הממשלה בעקבות העימותים באל-אקצא. צפויות התפתחויות בעניין".
העימותים בהר הבית, הבוקר
(צילום: silwanic)

מתפרעים בהר הבית השתלטו על הרמקולים של המואזין

6 צפייה בגלריה
הפרות הסדר ופעילות כוחות המשטרה בהר הבית
הפרות הסדר ופעילות כוחות המשטרה בהר הבית
סלעים בשביל הגישה של היהודים להר הבית
(צילום: דוברות המשטרה)
6 צפייה בגלריה
שוטרים בעיר העתיקה
שוטרים בעיר העתיקה
שוטרים בעיר העתיקה
(צילום: AFP)
6 צפייה בגלריה
השבעת הכנסת ה-24
השבעת הכנסת ה-24
מוסיף ללחץ על עבאס. גנאים
(צילום: ראובן קסטרו)
ביום שישי האחרון, אחרי המהומות שבהם מתפרעים יידו אבנים לעבר שוטרים, שבהמשך נכנסו לתוך מסגד אל-אקצא כדי לפזרם, איים ח"כ גנאים לפרוש מהקואליציה במכתב אישי לראש הממשלה נפתלי בנט. "הריני להודיעך כי אם לא תופסק פעילות כוחות הביטחון במסגד אל-אקצא המבורך לאלתר, אני רואה את עצמי מחוץ לקואליציה", כתב גנאים. "ממשלה שמתנהגת באופן כזה בתוך כותלי מסגד אל-אקצא הקדוש אין לה זכות קיום. מכל מקום, אני קורא לך לפעול מיידית להרגעת הרוחות כדי לאפשר לכל הדתות לחגוג את חגיהן בשקט ובשלווה".
עבאס עצמו פרסם בשישי הודעה תקיפה גם כן, אך לא איים לפרוש מהקואליציה. "אנחנו מסרבים לכל תקיפה של מסגד אל-אקצא, מגנים אותה, ועושים את המיטב למנוע את הפגיעה בקדושתו", אמר. "בעקבות האירועים הנידונים והמגונים שהתרחשו עם עלות השחר היום, יום שישי, שהגיעו לשיאם בתקיפה של מסגד אל-אקצא המבורך והפרת קדושתו, רע"מ מאשרת כי נציגיה פעלו במהלך השבועות לפני חודש הרמדאן ופועלים גם היום כדי למנוע את התקיפות האלה על המסגד והמתפללים.
"נציגינו מדגישים שהפתרון האמיתי טמון במניעת כניסת כל אדם לא מוסלמי למסגד אל-אקצא, על שמותיו השונים ומסיבות שונות. מסגד אל-אקצא המבורך הוא זכות טהורה של המוסלמים, והפלישות היומיומיות החוזרות והנשנות פוגעות בזכות הטהורה, ומעוררות תגובות זועמות. אנו נמלא את חובתנו כלפי מסגד אל-אקצא המבורך ונגן עליו מכל פגיעה, שכן מסגד אל-אקצא הוא אמונה ואין מקום לשיקולים פוליטיים כאשר עוסקים בקדושת המסגד".

יום נוסף של עימותים בהר הבית

הבוקר התעמתו עשרות מתפרעים עם שוטרים בהר הבית, אך בניגוד לשלשום - הפעם היקף המהומות היה קטן ונקודתי יחסית. השוטרים הגיעו למקום סמוך לשעה 06:30 בבוקר כדי לאפשר ליהודים לעלות להר הבית, ופתחו שביל גישה חדש - אחרי שצעירים מילאו באבנים וסלעים את השביל המזרחי, שבו עולים היהודים בדרך כלל כשהם יחפים. בסך הכול עלו היום 728 יהודים להר, תחת אבטחה כבדה וקריאות נאצה לעברם מצד המתפללים המוסלמים.
כתבנו מדווח מהר הבית, הבוקר
(צילום: נויל האריס)

6 צפייה בגלריה
אבטחה בהר הבית
אבטחה בהר הבית
18 עצורים בירושלים. שוטרים בהר הבית
6 צפייה בגלריה
יהודים בהר הבית
יהודים בהר הבית
"לא נפקיר את בית המקדש לאויבים". יהודים עולים להר הבית
(צילום: אור נחמיה)
העימותים הבוקר התרחשו בעיקרם ליד השערים של הר הבית, והמתח במתחם הורגש היטב. בשלב מסוים אף השתלטו מתפרעים על הרמקולים של המואזין במסגד וקראו למתפללים להגיע: "הם השתלטו על המסגד, אל-אקצא בסכנה". מתפרעים המשיכו לשלהב את ההמון כשקראו ברמקולים, בין היתר, ל"פיגועים ודקירות" למען אל-אקצא - וקרא גם להתערבות של ראש הזרוע הצבאית של חמאס, מוחמד דף.
המתפללים המוסלמים במקום ייחסו את המתיחות לעליית היהודים להר, ואחד מהם אמר: "למתנחלים אין מה לחפש פה, זה מקום של מוסלמים. הם נכנסו בכוח. אני יכול להיכנס לבית שלהם? זה מסגד שלנו". לטענת המתפללים, כניסת המשטרה אל מתחם ההר ועליית היהודים הן בגדר "פריצה לאל-אקצא" - ועל כן הם ממשיכים להגיע "לשמור על המסגד" ולהתעמת עם השוטרים.
במקביל, נמשכה כניסת היהודים אל ההר במתכונת מהירה יחסית - כשכל קבוצה שהתה בערך כ-25 דקות במתחם, ללא עצירות ובהליכה מהירה. מדי כמה דקות ירו מתפרעים זיקוקים לעבר השוטרים שאבטחו את העלייה, וקראו קריאות נגד העולים. אלישע וולפסון, אחד היהודים שעלו הבוקר להר, התייחס לעימותים ואמר כי "לא חזרנו אחרי 2,000 שנה לארץ ישראל בשביל שהלב שלנו יהיה אצל האויבים. אסור להפקיר את בית המקדש לאויבינו. כמו שאני מגן על תל אביב וקבר יוסף, על אחת כמה וכמה נגן על הלב של מדינת ישראל".
בסך הכול עצרה המשטרה היום 18 חשודים בירושלים, בהם ארבעה בחשד ליידוי האבנים לעבר אוטובוסים סמוך לשער האריות, שניים בגין תקיפת שוטרים ועצורים נוספים בגין תקיפת עוברי אורח בעיר העתיקה והפרת הסדר הציבורי.