באופן רשמי, בסיעות החרדיות שומרים על שתיקה מאז פרוץ הדיווחים אתמול על המגעים לצירוף סיעתו של גדעון סער לממשלה ומינויו לתפקיד שר הביטחון במקום יואב גלנט, מהלך שייתכן שיוקפא כעת בעקבות ההתפתחויות הביטחוניות בצפון. עם זאת, קשה להתעלם מהרווח האפשרי שיפיקו מהמהלך בכל הנוגע לסוגיות הבוערות עבורם - חוק הגיוס וחוק הרבנים.
השר פרוש על חוק הגיוס
(צילום: ניתאי אלבר )

כך, ח"כ משה גפני (יהדות התורה) אמר היום (שלישי) כמה פעמים בישיבת ועדת הכספים שבראשה הוא עומד כי אין לו שום קשר למהלך, אך מביתו של המנהיג הרוחני של הזרם הליטאי, הרב דוב לנדו יצאה הבוקר הודעה לפיה "חברי הכנסת של 'דגל התורה', הרבנים משה גפני, אורי מקלב ויעקב אשר, עלו בדקות האחרונות להתייעצות אצל לנדו", לצד תמונה של הח"כים נועדים עם רבם.
ההקשר ברור: החרדים רואים ללא ספק את סער כשותף נוח יותר באופן משמעותי ליצירת חוק גיוס לרוחם, אחרי שגלנט חתר להביא חוק כזה שייתמך גם על-ידי סיעות האופוזיציה. לנוכח המצב, בשבועות האחרונים פקעה סבלנותם של חברי הכנסת, השרים והרבנים החרדים, ויו"ר אגודת ישראל, השר יצחק גולדקנופף, איים באי-הצבעה בעד התקציב שיובא לישיבת הממשלה באוקטובר.
בתמורה, ראש הממשלה בנימין נתניהו הבטיח לגולדקנופף שלשכתו תוביל דיון להאצת חקיקת החוק, כאשר אם יוסדר בו מעמדם של בחורי ישיבות כפטורים משירות צבאי, הם יוכלו גם לקבל חזרה את התמיכות הכלכליות שאיבדו, בהן סבסוד המעונות ותקציב הישיבות. בין השורות הועבר לנתניהו המסר כי האיום לא יסתיים בהימנעות מהצבעה על התקציב, אלא ייתכן שבחורף החרדים כבר מתכוונים לפרק את הממשלה על רקע חוק הגיוס והתסכול שלהם מצווי הגיוס והקיצוצים במעונות ובישיבות.
2 צפייה בגלריה
הפגנת החרדים נגד חוק הגיוס בירושלים
הפגנת החרדים נגד חוק הגיוס בירושלים
גדעון סער, לצד מפגין נגד חוק הגיוס בירושלים. ארכיון
(צילום: עידו ארז, דוברות המשטרה)
בסיעות החרדיות הבינו כי גלנט כשר ביטחון, על אף ידידותו עם הסיעות החרדיות, מהווה מכשול בהגעה לחוק מוסכם, ולכן ראו בהחלפתו בסער, שאיתו נצבר בעבר ניסיון טוב, כצעד משמעותי בדרך ליעד. על-פי גורמים המעורים בפרטים, עבור כניסת סער לממשלה, וכדי לתת גם לחברי מפלגתו תיקים - ש"ס מוכנה לוותר על תיק בממשלה לטובת ח"כ זאב אלקין. גם ח"כ שרן השכל עשויה לקבל תיק בממשלה - במקום השרה עידית סילמן. במקרה זה ש"ס תיאלץ להיפרד מאחד התיקים שבו היא מחזיקה, אבל הרווח עבורה עשוי להיות משמעותי.
גם שר ירושלים מאיר פרוש (יהדות הורה) התבטא היום בנושא חוק הגיוס, ומתח ביקורת על כוונתו של גלנט לקדם חוק שיהיה מוסכם גם על הסיעות החרדיות. בפתח ועידת שלומי אמונים פרוש אמר כי "להבדיל מעמדתם של ח"כים סוררים בליכוד, אסור להשלות את עצמנו ואת הציבור שכביכול יש יכולת לקדם כרגע חוק להסדרת מעמד בני הישיבות שאנחנו ביהדות החרדית יכולים לחיות איתו, ואהיה זהיר ואומר את דעתי הענייה שאולי דווקא זירוז ההליכים בעניין זה עשוי להיות בעוכרנו, אבל זו שאלה להכרעת מועצת גדולי התורה. בעת הזו, אין חוק שיכול לעבור על דעת היועמ"שית ושאנחנו נוכל לחיות איתו".
2 צפייה בגלריה
מאיר פרוש
מאיר פרוש
"נתניהו הבטיח. סמכתי עליו? לא ממש". פרוש
(צילום: עמית שאבי)
פרוש הוסיף כי נתניהו "הבטיח לי באופן אישי ולחברי ביהדות התורה במהלך המו"מ הקואליציוני שהחוק יאושר לפני התקציב. להגיד לכם שסמכתי יותר מדי על האמירה הזו? לא ממש. העדפתי, ואף דרשתי, שנעביר את החוק לפני הקמת הממשלה. אם נתניהו היה רוצה אז, זה היה קורה. נתניהו מכר את מרכולתו, אני לא קניתי, היו שבחרו כן לקנות אותה".
פרוש אמר כי "אני מכיר את גדעון סער המון שנים, וגם לאחרונה הייתי איתו בשיח בעניינים שעל סדר היום. שמעתי ממנו אמירות ברורות לגבי הצורך בהסדרת העניין בשיח ראוי ומכבד, וכי אין מקום בתקופה הזו לקולות ההסתה שלצערנו שוב נשמעים נגד לומדי התורה. אסור לנו לשכוח שהבעיה האמיתית שלנו הייתה ועודנה מערכת המשפט".
במקביל, תיתכן פריצת דרך לטובת החרדים גם בסוגיית "חוק הרבנים": בשבועות האחרונים דיווחנו כי המשרד לשירותי דת הוציא לדרך הליך של בחירות לרב עיר בעשרות ערים ומועצות, על-פי המתכונת הישנה וללא "חוק הרבנים" שאותו רצתה ש"ס להעביר, ובמסגרתו להגדיל את מעורבות הרבנות הראשית בבחירת הרבנים המקומיים. גורמים במפלגה אמרו שהכירו בכך שהאפשרות להעביר את החוק כבר לא קיימת, ולכן ויתרו עליו בשלב זה.
עם זאת, בסיעה הבהירו כי אם יהיה שינוי בהרכב הקואליציה שיחליש את הווטו של סיעת עוצמה יהודית על החוק, ייתכן כי ינסו להעלותו מחדש. הרחבת הקואליציה עם קולותיהם של חברי "הימין הממלכתי" עשויה להיות הפתח להעברת החוק, שש"ס רואה בו חשיבות רבה. גם חוק המועצות הדתיות, שבעבר תמך בו גם השר לשירותי דת הקודם, מתן כהנא, שנועד לתקצב את המועצות הדתיות באופן שונה, נבלם אך ורק בגלל התנגדותו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר. בש"ס אמרו כי לא דובר בשלב המו"מ על חוק הרבנים.
ככלל, יחסיהם של הסיעות החרדיות עם בן גביר עלו על שרטון לא פעם בחודשים האחרונים - החל מהחוקים החשובים לש"ס שבלם, סעיפים תקציביים שלא הוסכמו בינו לבין חברי יהדות התורה וכמובן עליותיו להר הבית, שהרגיזו את הרבנים החרדים - כל אלה יצרו עימותים מתוקשרים בין הצדדים. בש"ס ציפו להזדמנות שבה בן גביר לא יהיה מי שעל קולות מפלגתו בלבד תתבסס הקואליציה, בהמשך לדבריו של גפני היום בוועדה.