שר הביטחון בני גנץ הודיע הערב (שני) כי בימים הקרובים יחל בהליך מינויו של הרמטכ"ל ה-23 של צה"ל, שיירש את הרמטכ"ל הנוכחי רב-אלוף אביב כוכבי. כוכבי יפרוש בינואר הקרוב אחרי ארבע שנות כהונה. גנץ חשף בהודעתו הערב את שלושת המועמדים שלו לתפקיד הרמטכ"ל הבא: סגן הרמטכ"ל הנוכחי אלוף הרצי הלוי, סגן הרמטכ"ל עד השנה שעברה אלוף אייל זמיר ואלוף יואל סטריק.
7 צפייה בגלריה
אייל זמיר, יואל סטריק, הרצי הלוי
אייל זמיר, יואל סטריק, הרצי הלוי
מימין לשמאל: אלוף אייל זמיר, אלוף יואל סטריק ואלוף הרצי הלוי
(צילום: מוטי קמחי, נחום סגל, יריב כץ )
7 צפייה בגלריה
בני גנץ ואביב כוכבי
בני גנץ ואביב כוכבי
גנץ תיאם מול כוכבי את תחילת התהליך לבחירת יורשו
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
גנץ מסר כי הודיע להם על כוונתו להיפגש עימם בשבועות הקרובים, "על מנת לוודא את נכונותם להתמודד לתפקיד, ולשמוע מהם על אופן ראייתם את צה"ל בשנים הבאות ואת תפקיד הרמטכ"ל". עוד מסר שר הביטחון כי בכוונתו לקיים תהליך התייעצות בנושא עם שרי ביטחון ורמטכ"לים לשעבר. הוא הדגיש כי טרם תחילת התהליך עדכן את ראש הממשלה נפתלי בנט, וכן קיים פגישה עם הרמטכ"ל כוכבי לצורך תיאום התהליך.
המועמד שנהנה מיתרון יחסי מסוים הוא אלוף הרצל (הרצי) הלוי, בשל תפקידו הנוכחי כסגן הרמטכ"ל, שאותו החל ביולי 2021. לפני תפקידו הנוכחי שימש כמפקד סיירת מטכ"ל, מפקד פיקוד הדרום, ראש אמ"ן, מפקד המכללה הבין-זרועית לפיקוד ולמטה, מפקד עוצבת הגליל וראש חטיבת ההפעלה המבצעית באמ"ן.
הלוי בן ה-54 נולד וגדל בירושלים, ומגיע מאחת המשפחות הוותיקות בבירה. אביו שלמה הוא בנם של חיים שלום הלוי (גורדין), שהיה פעיל בארגון הצבאי הלאומי ובגדוד מגיני השפה, וצילה הלוי, בתו של הרב דב בער הכהן קוק, ואחייניתו של הרב אברהם יצחק הכהן קוק. אמו לינה היא נצר למשפחת פרנס ולמשפחת מזרחי-צורף. הוא נקרא על שם דודו, הרצל הלוי, שנהרג בקרב על ירושלים במלחמת ששת הימים.
7 צפייה בגלריה
הרצי הלוי ואשתו
הרצי הלוי ואשתו
הלוי ואשתו לפני טקס חילופי סגן הרמטכ"ל בקריה, בשנה שעברה
(צילום: מוטי קמחי )
7 צפייה בגלריה
הרצלי הלוי ואביב כוכבי
הרצלי הלוי ואביב כוכבי
(צילום: מוטי קמחי )
הלוי מתגורר בכפר האורנים, נשוי לשרון ואב לארבעה ילדים. הוא בעל תואר ראשון בפילוסופיה ומנהל עסקים מהאוניברסיטה העברית בירושלים, ותואר שני בניהול משאבים לאומיים מהאוניברסיטה לביטחון לאומי בוושינגטון.
המועמד השני הינו אלוף אייל זמיר, שבתפקידו האחרון בצה"ל שימש כסגן הרמטכ"ל, עד שהלוי החליפו ביולי אשתקד. בעבר שימש כמפקד פיקוד הדרום, מפקד חטיבה 7, מפקד אוגדה 143, מפקד אוגדה 36 וכמזכיר הצבאי של ראש הממשלה. הוא בוגר מחזור ט"ז של הפנימייה הצבאית לפיקוד בתל אביב והתגייס לחיל השריון בשנת 1984. בשריון עבר הכשרה כלוחם וקורס מפקדי טנקים. השלים קורס קציני שריון והיה מפקד מחלקה ומפקד פלוגה בחטיבה 500 ובחטיבה 460.
7 צפייה בגלריה
אייל זמיר
אייל זמיר
זמיר בטקס חילופי סגן הרמטכ"ל ביולי אשתקד. שימש גם כמפקד פיקוד הדרום
(צילום: מוטי קמחי )
7 צפייה בגלריה
אייל זמיר והרצי הלוי
אייל זמיר והרצי הלוי
זמיר והלוי
(צילום: מוטי קמחי )
זמיר בן ה-56 נולד וגדל באילת. הוא בוגר פו"ם והמכללה לביטחון לאומי, ובעל תואר ראשון במדעי המדינה מאוניברסיטת חיפה. כיום הוא מתגורר בהוד השרון, נשוי לאורנה ואב לשלושה ילדים. לבנו אורי המשרת כקצין בחיל השריון הוענק אות מצטיין הרמטכ"ל ביום העצמאות ה-73 למדינת ישראל.
המועמד השלישי, אלוף יואל סטריק, שימש בתפקידו האחרון בצה"ל כמפקד זרוע היבשה, עד אוקטובר 2021. שנה לפני כן התפרסם תיעוד שלו שולף את אקדחו האישי כאשר נקלע במכוניתו להפגנה של הפלג הירושלמי בירושלים, והוקף על ידי ההמון. הוא חולץ על-ידי כוח יס"מ, והרמטכ"ל כוכבי גינה אז את "ההתנהגות הפרועה ושלוחת הרסן כלפי מפקד זרוע היבשה".
7 צפייה בגלריה
טקס חילופי מפקד זרוע היבשה במעמד הרמטכ"ל אביב כוכבי
טקס חילופי מפקד זרוע היבשה במעמד הרמטכ"ל אביב כוכבי
סטריק בטקס שבו נכנס ב-2019 לתפקיד מפקד זרוע היבשה, תפקידו האחרון בצה"ל שאותו סיים בשנה שעברה
(צילום: יריב כץ )
התיעוד מדצבר 2020: סטריק שולף אקדח ומחולץ מההמון בהפגנה בירושלים
(צילום: לירן תמרי, mynet)

בעבר שימש גם כמפקד פיקוד הצפון, מפקד פיקוד העורף, ראש חטיבת המבצעים באמ"ץ, מפקד עוצבת הגליל, מפקד עוצבת אדום ומפקד חטיבת גבעתי. סטריק, בן 56, נולד וגדל בדימונה. בשנת 1985 התגייס לצה"ל והחל את שירותו הצבאי בקורס טיס, אך נשר ממנו. התנדב לצנחנים ושובץ בגדוד 202. עבר מסלול הכשרה כלוחם וקורס מ"כים חי"ר, ושימש במשך מספר חודשים כמפקד כיתה. לאחר קורס קציני חי"ר שב לגדוד 202 ומונה למפקד מחלקה.
סטריק נשוי לשרית ולהם שלושה ילדים. הוא מתגורר בכוכב יאיר. הוא בעל תואר ראשון בלימודי המזרח התיכון מאוניברסיטת תל אביב, ותואר שני באסטרטגיה מבית הספר למלחמה של צבא ארצות הברית בקרלייל שבפנסילבניה.