בשנת 2022, לראשונה בהיסטוריה המודרנית של דנמרק, לא היה במדינה אף לא שוד בנק אחד. איגוד עובדי הבנקים במדינה מייחס את העובדה לירידה החדה בשימוש בכסף מזומן בשנים האחרונות.
דנמרק נפרדת בהדרגה מהשימוש בכסף מזומן, והאזרחים מעדיפים להשתמש בכרטיסי אשראי או באפליקציות התשלומים השונות. ההליך צובר תאוצה בשנים האחרונות, ומשנת 2016 היקף משיכת המזומנים במדינה הסקנדינבית יורד מדי שנה בעשרות אחוזים.
2 צפייה בגלריה
אילוס אילוסטרציה שוד בנק
אילוס אילוסטרציה שוד בנק
(צילום: shutterstock)
לפי הבנק המרכזי של דנמרק, בשנת 2021 היקף העסקאות שהיו בכסף מזומן עמד על 12% בלבד, לעומת 23% בשנת 2017. הבנק המרכזי ציין כי מגפת הקורונה האיצה את תהליך נטישת המזומן.
לאור המגמה הזאת, הבנקים מצמצמים את שירותי ההפקדה והמשיכה של הכסף המזומן. רק 20 סניפים ברחבי המדינה מחזיקים כיום מזומן - וכך לשודדי הבנקים כבר לא נותר מה לשדוד. בשנים האחרונות השודדים ש"התייאשו" מהבנקים פרצו לכספומטים. התופעה הגיעה לשיאה ב-2016, אז נפרצו 18 כספומטים. דנמרק הצליחה למגר את התופעה.
2 צפייה בגלריה
(צילום: ArDanMe / Shutterstock)
איגוד עובדי הבנקים אמר כי מספר מעשי השוד בבנקים בדנמרק עמד בשנת 2000 על 221. עם השנים המספרים הלכו וירדו, והגיעו ב-2017 לפחות מ-10. ב-2021 היה במדינה שוד בנק אחד בלבד ובשנה שהסתיימה בסוף השבוע, כאמור, לא נשדד אף לא בנק אחד.
סגן נשיא איגוד עובדי הבנקים, סטן לונד אולסן, אמר על מקרי השוד והנתונים מ-2022: "זה משהו שאי אפשר בכלל להתחיל להבין את ההשפעה הרגשית שלו אם לא חווית את זה בעצמך. זה לא פחות ממדהים, מכיוון שבכל פעם שזה קורה זה גורם למתח קיצוני לעובדים המעורבים".
לונד אולסן ציין כי בשעה שמקרי השוד הופכים נדירים, "עובדי בנקים רבים שנשדדו ממשיכים להתמודד עם ההשלכות". הם סובלים מתסמינים שונים, בהם חרדה ונדודי שינה.