ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון יתמודד היום (שני) עם ניסיון רשמי של מורדים במפלגה השמרנית להדיחו. המחוקקים השמרנים שמתנגדים לג'ונסון הגיעו לרף הדרוש כדי לקיים במפלגה הצבעת אי-אמון נגדו, והבוקר הודיעה הוועדה האחראית על ההצבעה שהיא תתקיים בשעות הערב.
3 צפייה בגלריה
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון
בוריס ג'ונסון. ישרוד הצבעת אי-אמון?
(צילום: רויטרס)
מספר הולך וגובר של מחוקקים שמרנים בפרלמנט אמרו שהם איבדו אמון בממשלתו של ג'ונסון ובהנהגתו, בעקבות הפרשה שמכונה בבריטניה Partygate – המסיבות שנערכו בלשכת ראש הממשלה, בזמן שהבריטים היו תחת הגבלות קורונה נוקשות. ג'ונסון התנצל על התנהלותו בפרשה, אחרי שדו"ח החקירה קבע שהוא ועובדים בלשכתו פעלו בניגוד לנהלים בעיצומה של המגפה.
ג'ונסון הבהיר בכמה הזדמנויות שהוא לא יתפטר. הוא ציין שיש יותר מדי אתגרים שניצבים בפני ממשלתו – ושהתפטרות תהיה מעשה לא אחראי. ביום שישי, כשראש ממשלת בריטניה הגיע לטקס לכבודה של המלכה אליזבת שציינה 70 שנות מלוכה, השמיע הקהל קריאות בוז לעברו.
ההערכה הייתה שפרסום דו"ח החקירה של פרשת Partygate יזרז את הליך ההדחה של ג'ונסון במפלגה השמרנית. חלק מהמחוקקים שהתבטאו נגדו בתקשורת אמרו שהם הגישו ל"וועדת 1922" של המפלגה השמרנית מכתבים שקוראים להדיח אותו, ולקיים הצבעת אי-אמון.
3 צפייה בגלריה
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון
ג'ונסון באחד האירועים בלשכתו, בזמן הגבלות הקורונה
(צילום: רויטרס / Sue Gray Report / gov.uk)
כדי לחייב את "ועדת 1922" להכריז על הצבעת אי-אמון נגד ראש המפלגה צריכים 15% מחברי הסיעה השמרנית בפרלמנט לשלוח אליה מכתבים רשמיים שבהם הם דורשים לעשות זאת. מכיוון שכעת יש בבית הנבחרים הבריטי 359 מחוקקים שמרנים – נדרשים 54 כאלה. המכתבים נשלחים באופן חשאי, כך שרק יו"ר הוועדה יודע כמה מחוקקים שמרנים הגישו מכתב רשמי שבו קראו להדיח את ג'ונסון.
יותר מ-25 מחוקקים שמרנים כבר הצהירו באופן פומבי שהם הגישו מכתבים נגד ג'ונסון. "סאנדיי טיימס" דיווח אתמול שגורמים במפלגה, ומתנגדיו של ג'ונסון, מאמינים שמספר המחוקקים שהגישו מכתבים מתקרב לרף הדרוש - 54. הבוקר הודיע יו"ר "ועדת 1922", גרהאם בריידי, שהרף הזה הושג, וכי בהתאם לתקנות תיערך הצבעת אי-אמון היום, בין השעות 18:00 ל-20:00 (שעון מקומי).
אם ג'ונסון יפסיד בהצבעה, המפלגה השמרנית תערוך פריימריז לבחירת מחליפו והוא יעזוב את ראשות הממשלה. כדי להדיח את ג'ונסון 180 מחוקקים שמרנים צריכים להצביע נגדו - מספר שגורמים במפלגה מאמינים שהמורדים יתקשו להשיג. הדובר של ראש ממשלת בריטניה אמר הבוקר שהוא מברך על ההזדמנות להשמיע את טיעוניו בפני המחוקקים, וכי הערב ניצבת בפני ג'ונסון הזדמנות לשים סוף ל"חודשים של ספקולציות" ולאפשר לממשלה שלו "להמשיך הלאה".
3 צפייה בגלריה
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון
ראש הממשלה התנצל על מסיבות הקורונה, אך הבהיר שלא יתפטר
(צילום: רויטרס / Sue Gray Report / gov.uk)
בהמשך החודש ינסו השמרנים לשמור על שני מושבים בפרלמנט הבריטי, בבחירות שהוקדמו בשני מחוזות בחירה. הבחירות יתקיימו מכיוון ששני מחוקקים שמרנים נאלצו להתפטר מתפקידם: אחד מהם התפטר אחרי שצפה בפורנו בפרלמנט, והשני בעקבות הרשעה בתקיפה מינית של נער.