2 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר בוועדה המיוחדת לתיקון פקודת המשטרה
איתמר בן גביר בוועדה המיוחדת לתיקון פקודת המשטרה
איתמר בן גביר
(צילום: יואב דודקביץ')
איתמר בן גביר נכנס לתפקיד השר לביטחון לאומי רק לפני חודש וחצי. היו שסברו שיש לתת לו הזדמנות להוכיח את עצמו. אלא שבזמן הזה הפגין בן גביר בעיקר שטחיות, חפיפניקיות והתמחות בספינים תקשורתיים.
חודש וחצי זו תקופה ראשונית של חפיפה ולימוד, הזדמנות ללמוד את שלושת הגופים החשובים שכפופים אליו: משטרת ישראל, שירות בתי הסוהר וכבאות והצלה. גופים מורכבים שלא חפים מבעיות וזקוקים נואשות לרפורמה.
במקרה של משטרת ישראל, בולטת היטב מצוקת כוח האדם וחוסר משמעותי של שוטרים וניידות ברחבי הארץ, כולל בירושלים, העיר הנפיצה ביותר שבה קיים כיום מחסור חמור של 400 שוטרים. בכל הארץ יש כיום 1600 תקנים פנויים, מצוקה שהולכת ומחריפה ופוגשת את המציאות שלא עוצרת לרגע: פיגועי ירי ודריסה, אלימות בכבישים, ופשיעה פלילית שהולכת וגואה.
2 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר ויעקב שבתאי
איתמר בן גביר ויעקב שבתאי
פנים מול פנים עם המפכ"ל. בן גביר בזירת הפיגוע, בשישי
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בן גביר היה חייב לטפל מיד בנושא המחסור בשוטרים. אז נכון, הוא הכריז שהביא 45 מיליארד שקלים, תקציב חסר תקדים במסגרת ההסכם הקואליציוני, אלא שבינתיים כסף לא יגיע עד שלא יעבור דרך תקציב מדינה ובכל מקרה גורמים באוצר כבר הבהירו למשטרה שלא יבנו על העלאות שכר של בין 20 ל-40 אחוז - כפי שהתחייב בן גביר. "הוא הצהיר שיעלה את השכר לשוטרים עוד לפני שבכלל דיבר וסיכם מתווה עם משרד האוצר. אחרי שהתלהבנו אמרו לנו שזה לא יקרה", התרעם קצין בכיר במשטרה. בכיר אחר במשטרה הוסיף: "בן גביר מתנהג בצורה ילדותית ואימפולסיבית. אתה אף פעם לא יודע למה לצפות ממנו, זה לא פשוט להתנהל מולו".
דוגמה להתנהלות המזגזגת ניתן למצוא בשבחים שחילק השר בן גביר למפכ"ל המשטרה ברביעי שעבר על מעצר חברי משפחת הפשע אבו לטיף. זה לא הפריע לשר להודיע, רק יומיים אחר כך, שהוא ממנה צוות של שלושה ניצבים בדימוס כדי "לסייע למפכ"ל שמתקשה להתמודד עם המחאות והפשיעה ברחובות", כלשונו. גם הזימון של ניצב דורון תורג'מן מפקד מחוז ירושלים ל"שיחת נזיפה" היה תמוה. אם השר סבור כי מפקד המחוז שגה בהתנהלותו - היה עליו לשוחח על כך עם המפכ"ל. בן גביר בחר לזמן את תורג'מן עצמו, ובמקביל להודיע על כך לתקשורת ולייצר עוד כותרת.
הצהרת בן גביר על מבצע "חומת מגן 2". זירת הפיגוע בירושלים, שישי
(צילום: אלי מנדלבאום)

ביום שישי האחרון נרשם שיא נוסף כשבן גביר הכריז בזירת הפיגוע בירושלים על פתיחתו של מבצע "חומת מגן 2" במזרח העיר כבר "ביום ראשון" (היום). ההצהרה הזאת כמובן לא סוכמה עם מפכ"ל המשטרה, שר הביטחון וראש הממשלה. אילו בן גביר היה מכיר את המשטרה הוא היה יודע שהדבר בלתי אפשרי. מחוז ירושלים אינו בנוי למבצע שכזה, בטח לא נוכח המחסור בכוח האדם ובהתראה של יומיים - שבמהלכם שישי-שבת. "למבצע כזה צריך הרבה מאוד כוחות, הכנות מקדימות ומודיעין נקודתי שלמשטרה אין. תכניס את כל השוטרים למזרח ירושלים? מי ייתן מענה בעיר? מה גם שבמקרה הזה אנחנו אמורים לפעול מול תושבי המדינה, זה שונה לחלוטין מחומת מגן כפי שבן גביר מדמיין בראשו", אמר קצין בכיר במשטרה.
גם שב"ס לא רווה נחת מבן גביר. רבות דובר על התנאים המפליגים של האסירים הביטחוניים בבתי הכלא. אבל יש רק דרך אחרת לבצע שינוי אמיתי והיא באמצעות דיון בקבינט בדו"ח ועדת קעטבי שמינה השר לשעבר גלעד ארדן והגישה המלצות בנושא. אלא שבמקום דיון מעמיק, בן גביר מטריל את שב"ס עם דרישות פופוליסטיות. אחת מהן היא הדרישה לסגור את ה"מאפיות" בבתי הכלא. מעולם לא היו מאפיות. מדובר בתנור להכנת פיתות, מה שהוזיל את העלות למדינה. זה לא שאין פיתות יותר, דווקא יש, אלא שעכשיו זה מגיע מספק חיצוני ועולה יותר כסף למדינה.
גם בפרשת הסרסור בסוהרות בן גביר שיחרר הצהרות פופוליסטיות. יום לפני הבחירות התחייב שיקים ועדת חקירה לפרשה ולטיוח הגדול של התיק נגד הקצינים, אלא שמאז שנבחר הוא מסרב לממש את התחייבות ויותר מזה, כששאלנו את בן גביר האם הוא עדיין עומד בהבטחתו, הוא התחמק וסירב להשיב. כשקרקע המציאות פוגשת את ההצהרות הפופוליסטיות של בן גביר, עלולה להתרחש רעידת אדמה שכולנו נשלם עליה.