ההערכה העדכנית בישראל היא שחיזבאללה נערך להגיב על חיסולו של פואד שוכר, המפקד הצבאי הבכיר ביותר בארגון הטרור השיעי, בימים הקרובים. התגובה מתואמת עם איראן, שנכון לרגע זה לא מתכננת להגיב (כנקמה על חיסול איסמעיל הנייה בטהרן) גם משטחה במקביל לחיזבאללה.
ההערכה הזו מגיעה בזמן שהרמטכ"ל האמריקני, הגרנל צ'ארלס בראון, נחת לביקור פתע באזור - אותו החל בירדן. הוא צפוי להגיע בהמשך הביקור גם למצרים ולישראל. לאחרונה העבירה ישראל מסרים חריפים לחיזבאללה, לפיהם אם יפגעו באזור תל אביב - המשמעות תהיה פגיעה ישראלית בביירות. כך אומרים ל-ynet בכירים בישראל.
2 צפייה בגלריה
חסן נסראללה, טילי פאתח 110 טיל בליסטי Fateh-110 , עלי ח'אמנאי
חסן נסראללה, טילי פאתח 110 טיל בליסטי Fateh-110 , עלי ח'אמנאי
נסראללה מתואם עם איראן - וצפוי להגיב בקרוב
(צילום: Al-Manar TV via REUTERS, AP)
הנחת העבודה בישראל היא שאיראן עוד תרצה להגיב, וכך גם חיזבאללה. "האיראנים ספגו מכה מאוד קשה, בדיוק מסוג המכות שאסור להם לספוג בראייתם - שזו פגיעה בהרתעה שלהם, זה חדירות, זה הפגנת כוח ישראלית, גם פה וגם שם. בראייה שלהם אלה דברים שהם מקרינים חולשה כלפי פנים, כלפי הפרוקסי. זה לא המקום שהם רוצים להיות בו אחרי שהם בונים את התדמית", אמרו הבכירים.
לדבריהם, "התגובה לא בהכרח קשורה למגעים לעסקת חטופים. לא באמת אכפת להם מהפלסטינים. בדיעבד הם אולי יכולים להשתמש בזה כתירוץ. אנחנו בכל מקרה לא מקלים בזה ראש וחושבים שזה עוד לא ירד מהפרק. לישראל אין עניין בהתלקחות הזאת, עשינו את שלנו - ומהרגע הזה אין לנו עניין, כרגע".

הגרי: שבוע משמעותי לפנינו, כוננות גבוהה בהגנה ובהתקפה

עם זאת הם הבהירו כי ישראל ערוכה לכל תרחיש - וברור שבמקרה של מתקפה "התגובה תהיה משמעותית". בירושלים מעריכים כי חיזבאללה לא יפעל ללא אישור איראן. "חיזבאללה יפעל רק אם יקבל אור ירוק מאיראן. כשאיראן אומרת 'רגע, תעצרו' - הם עוצרים. אנחנו יודעים שההוראה של חמינאי עברה גם לחיזבאללה. למרות שגם האיראנים התחילו להתארגן לתגובה, שכרגע לא יצאה לפועל. האיראנים הבהירו - זה לא קשור למגעים לעסקה".
בינתיים, מקור פלסטיני מקרב ארגוני הטרור אמר לרשת "אל-מיאדין" הלבנוני, המזוהה עם חיזבאללה, כי הפגישה של משלחת חמאס בקהיר היום "לא הביאה להתקדמות ברורה". לדבריו, " ישראל מתעקשת להישאר בשלב הראשון בציר פילדלפי, חמאס אישר את דבקותו במתווה 2 ביולי ודחה את נוכחותם של כוחות צה"ל בציר פילדלפי".
הגרי: אנחנו לפני שבוע משמעותי
(צילום: דובר צה"ל)

הערב התייחס למתיחות דובר צה"ל דניאל הגרי, במקביל למגעים לעסקת חטופים בקהיר, ואמר: "אנחנו לפני שבוע משמעותי, בעקבות המשא ומתן המתקיים בקהיר, הלחימה בעזה ובגבול הצפון. המוכנות שלנו גבוהה מאוד, בהתקפה ובהגנה, ונמשיך לפעול להסרת איומים ולהילחם באויבינו. על הציבור להמשיך לשמור על ערנות ודריכות, כפי שעשיתם עד כה. אנחנו נעדכן על כל התפתחות באופן מיידי".
בנוגע ללחימה בצפון, אחרי יום הקרב אתמול שבו שוגרו עשרות רקטות מלבנון, אמר הגרי: "כוחות צה"ל ממשיכים לפעול בנחישות ובעוצמה נגד ארגון הטרור חיזבאללה. בימים האחרונים, תקפנו כ-70 מטרות טרור בהן מחסנים רבים של אמצעי לחימה שכוונו לעבר מדינת ישראל, וחיסלנו למעלה מ-20 מחבלים, בהם מחבלים בכירים במערך הרקטי של חיזבאללה.
"חשוב לי להסביר את אופן הפעולה שלנו. אנחנו פועלים בהתקפה באופן שיטתי וסדור ופוגעים ביכולות חיזבאללה ובלוחמיו. בהגנה, אנחנו ממוקדים בהסרת איומים לצד סגירת מעגלים על מחבלים שביצעו ירי או יצאו ממרחבים מופללים. ביניהם גם מפקדים בכירים. אנחנו תוקפים בסיסים ואתרי טרור בעוד חיזבאללה, תוקף מרחבים אזרחיים ואזרחים. אנחנו מחזיקים מגוון רחב של תוכניות פעולה התקפיות, ואנחנו נפעל בהתאם להחלטת הדרג המדיני", הוסיף הגרי. הוא פנה לתושבי הצפון ואמר: "אני יודע שאתם חווים עשרה חודשים קשים מאוד, תחת מציאות של שיגורים ושריפות. לא ננוח, עד שתוכלו לחזור לבתיכם בביטחון".

באיראן ממשיכים לאיים: "נקמה? תשמעו חדשות טובות"

ההערכה העדכנית בנוגע למתקפה האפשרית מצד חיזבאללה מגיעה כאמור כשברקע נמשכים המאמצים של ארה"ב והמתווכות קטאר ומצרים להגיע לעסקת חטופים והפסקת אש בין ישראל לחמאס. מחר צפויה להתכנס פסגה נוספת בקהיר שאליה תגיע משלחת ישראלית בהובלת ראש המוסד דדי ברנע, וגם ראש ה-CIA ביל ברנס ובכירים קטארים ומצרים ישתתפו בה. גם חמאס הוציא לקהיר משלחת, אבל טרם ברור אם נציגיו ישתתפו בשיחות - ובכל מקרה גורמים שונים מזהירים כי המחלוקות עדיין גדולות וכי יהיה קושי גדול בהגעה להסכמה בין הצדדים.
נסראללה מבטיח נקמה, בנקום לפני כשבועיים
(צילום: almanar)

השיחות, לפחות במהלך הפסגה הקודמת לפני שבוע בדוחא, סייעו לפי הדיווחים במאמצים הבינלאומיים להביא לדחיית המתקפות המובטחות מצד איראן וחיזבאללה. במהלך אותה פסגה בקטאר אמר גורם שמקורב לחיזבאללה כי ארגונו של חסן נסראללה לא יתקוף את ישראל, אבל השיחות ההן כבר הסתיימו. "פעולת התגמול יכולה לחכות, זה לא דחוף או מוגבל בזמן", אמר אז הגורם בשיחה עם "וושינגטון פוסט".
נסראללה עצמו כבר הצהיר שההמתנה הממושכת של ישראל לנקמה שהוא מבטיח על חיסול שוכר, שתואר כ"רמטכ"ל חיזבאללה" ונחשב ליד ימינו, היא למעשה חלק מהטרור הפסיכולוגי של חיזבאללה ומהנקמה שלו על החיסול. שוכר, נזכיר, חוסל בסוף יולי - לפני שלושה שבועות וחצי - בהפצצה של צה"ל בדאחייה של ביירות.
גם בטהרן אותתו שייתכן כי יידחו בגלל שיחות המו"מ את הנקמה על חיסול הנייה - שנהרג בפיצוץ בטהרן שעות אחרי חיסול שוכר - אם כי הצהירו רשמית שאין קשר בין המו"מ לעסקה לבין "הזכות" לכאורה של איראן להגיב על חיסול הנייה - פעולה שישראל שותקת לגביה. בארה"ב העריכו כי גם הכוחות הגדולים שארה"ב העבירה למזרח התיכון, כדי להרתיע את איראן מפני מתקפה גדולה שעלולה להביא להסלמה נרחבת, סייעה עד כה בעיכוב התגובה מצד איראן.
2 צפייה בגלריה
חוסיין סלאמי מפקד משמרות המהפכה ב איראן
חוסיין סלאמי מפקד משמרות המהפכה ב איראן
"תשמעו חדשות טובות". מפקד משמרות המהפכה סלאמי ממשיך לאיים בנקמה
(צילום: EPA/IRAN SUPREME LEADER OFFICE HANDOUT)
באיראן, בינתיים, ממשיכים לאיים בנקמה והערב פרסמה התקשורת ברפובליקה האיסלאמית סרטון שבו נשמע מפקד משמרות המהפכה, חוסיין סלאמי, אומר בתגובה לשאלה בנוגע לתגובה על חיסול הנייה: "תשמעו חדשות טובות".
ליאור בן ארי השתתפה בהכנת הכתבה