משרד החוץ פרסם אמש (שישי) אזהרת מסע לאוקראינה והודיע כי בני משפחות הדיפלומטים והשליחים למדינה יפונו ממנה, בעקבות מה שהוגדר בתור "החרפת המצב" במתיחות בין רוסיה לאוקראינה.
4 צפייה בגלריה
שגרירות ישראל בקייב. הדיפלומטים נשארים, המשפחות מפונות
שגרירות ישראל בקייב. הדיפלומטים נשארים, המשפחות מפונות
שגרירות ישראל בקייב. הדיפלומטים נשארים, המשפחות מפונות
(צילום: משרד הפנים של אוקראינה )
4 צפייה בגלריה
פריסת כוחות צבא רוסיה סמוך לאוקראינה
פריסת כוחות צבא רוסיה סמוך לאוקראינה
צילומי לוויין חדשים: רוסיה מרכזת כוחות ליד הגבול עם אוקראינה
(צילום: רויטרס)
4 צפייה בגלריה
פריסת כוחות צבא רוסיה סמוך לאוקראינה
פריסת כוחות צבא רוסיה סמוך לאוקראינה
(צילום: רויטרס)
לפי הודעת משרד החוץ, בישראל קוראים לאזרחים ישראלים ששוהים באוקראינה להירשם באתר המשרד וכן לשקול את הישארותם במדינה. במשרד החוץ המליצו לאזרחים ישראלים גם להימנע מהתקרבות למוקדי מתיחות ולהימנע מהגעה לאוקראינה בעת הנוכחית. בעקבות אזהרת המסע, החליט משרד החוץ לפנות את בני משפחותיהם של הדיפלומטים והעובדים הישראלים בשגרירות.
עוד לפני ישראל, פרסמה מחלקת המדינה האמריקנית אזהרה לאזרחי ארה"ב. בהצהרה שפרסמה המליצה מחלקת המדינה: "אל תיסעו לאוקראינה בגלל האיומים המוגברים של פעולה צבאית רוסית ובגלל הקורונה. מי שנמצא באוקראינה צריך לעזוב עכשיו". הודעת ישראל מגיעה גם על-רקע טענות ארה"ב שלפיהן רוסיה מרכזת עוד ועוד חיילים בגבול עם אוקראינה. בצילומי לוויין חדשים שפורסמו אתמול תועדו כוחות צבא רוסיה מרוכזים ליד אוקראינה. מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן אמר כי פלישה רוסית יכולה להתרחש בכל רגע, ייתכן שעוד לפני סיום אולימפיאדת החורף שמתקיימת בבייג'ינג, שתסתיים ב-20 בחודש. רשת CNN דיווחה כי ארה"ב ובעלות בריתה מעריכות בהתבסס על מידע מודיעיני כי רוסיה אכן מתכננת לפלוש עוד לפני תום אולימפיאדת החורף.
גם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הזהיר אתמול כי "המצב עלול להידרדר במהירות". ביידן קרא לכל האמריקנים שנמצאים באוקראינה לעזוב מיד, והבהיר כי בשום תרחיש לא ישלח כוחות צבא לאוקראינה כדי לחלץ אזרחים אמריקנים שיבקשו להימלט אם רוסיה תפלוש לשם. "אם אמריקנים ורוסים יתחילו לירות אחד על השני - תפרוץ מלחמת עולם", אמר ביידן. "זה לא שיש לנו עסק עם ארגון טרור. יש לנו עסק עם אחד הצבאות הגדולים בעולם. זה מצב שונה מאוד, ודברים יכולים להידרדר במהירות".
(צילום: משה מזרחי)

על פי הערכת הצבא והמודיעין בארה"ב, אם הצבא הרוסי יפלוש לאוקראינה, הוא מסוגל להגיע לבירה קייב בתוך 48 שעות. ביידן אמר בריאיון לרשת NBC שגם אם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין "טיפש מספיק" כדי לפלוש לאוקראינה, "הוא מספיק חכם כדי לא לעשות שום דבר שישפיע לרעה על אזרחים אמריקנים".
רוסיה ריכזה בחודשים האחרונים יותר מ-140 אלף חיילים בסמוך לגבולות אוקראינה, ובקייב ובמערב טוענים כי היא נערכת לפלוש למדינה, בתירוץ של רצונה להגן על המורדים הפרו-רוסים במזרח אוקראינה מפני הצבא האוקראיני. מוסקבה מכחישה זאת בתוקף. המערב סבור שרוסיה משתמשת באוקראינה כקלף מיקוח נגדו: מוסקבה העבירה לאחרונה לארה"ב רשימת דרישות ביטחוניות על רקע דאגתה מהתפשטות נאט"ו מזרחה, עד לסמוך לגבולות רוסיה. בין השאר היא דורשת בהן שלברית הצבאית המערבית הזו לא יצורפו עוד מדינות ממזרח היבשת, בכלל זה אוקראינה, ושכוחות נאט"ו יוסגו מכמה מדינות במזרח שבהן הם כבר נמצאים כעת. נאט"ו דוחה את הדרישות הללו על הסף, וחושדת שעל רקע זה עומדת רוסיה לתקוף באוקראינה.
אף שהמשבר האוקראיני החל מריכוזי הכוחות של רוסיה בגבולה היבשתי עם אוקראינה, ככל שחולפים הימים עוד ועוד זירות סביב אוקראינה מטרידות את הממשלה בקייב ואת המערב: ביום חמישי פתחה רוסיה בתמרונים צבאיים גדולים יחד עם צבא בלארוס בשטח בלארוס (שכנתה מצפון של אוקראינה), ובמקביל היא מקיימת גם תמרונים בים השחור. אוקראינה האשימה כי התמרונים האלה, הכוללים ספינות קרב, הם חלק מ"מלחמה היברידית" שמנהלת נגדה רוסיה, וכי הם הפכו את השיט בים השחור ובים אזוב לבלתי אפשרי.
פורסם לראשונה: 19:00, 11.02.22