מאז פרוץ מלחמת חרבות ברזל, ארה"ב סיפקה לישראל סיוע ביטחוני בשווי 6.5 מיליארד דולרים, כאשר כחצי מסכום זה הוזרם רק מאז חודש מאי. כך דווח הלילה (בין רביעי לחמישי) ב"וושיגנטון פוסט", שם צוין כי ערך הסיוע הביטחוני נדון בביקורו של שר הביטחון יואב גלנט בארה"ב, על רקע מתקפותיו של ראש הממשלה בנימין נתניהו כי הזרמת החימושים הואטה. גורם בכיר בממשל האמריקני אמר ל"פוסט" כי מדובר במפעל בהיקף "מסיבי", וציין את סכום הסיוע לראשונה כאינדיציה לעומק ולמורכבות של תמיכת ארה"ב בישראל.
יואב גלנט בהצהרה באנגלית בבית הלבן
(צילום: אלעד מלכה)

הגורם ציין כי כדי לסתור את האשמתו של נתניהו ל"צוואר בקבוק" בהזרמת החימושים, מומחים צבאיים אמריקנים עברו עם גלנט ועמיתיו על "מאות פריטים נפרדים" שנמסרו לישראל. ביקורו של גלנט בארה"ב נקבע לפני שנתניהו פרסם את סרטון הביקורת שלו על הממשל, שתואר בארה"ב כ"מביך" ו"לא מדויק", אך עסק בחלקו בהסדרת היחסים עם האמריקנים. גלנט אמר רק שלשום כי "יחסינו עם ארה"ב הם ההיבט השני הכי חשוב בביטחון ישראל", אחרי צה"ל. "אנחנו זקוקים לתמיכה הדיפלומטית והפוליטית של ארה"ב, ולאספקת התחמושת מצדה".
במקביל, למרות שהבית הלבן דחה את טענותיו של נתניהו כי משלוחי החימושים הואטו, הבכיר האמריקני ששוחח עם העיתון לא היה נחרץ כל כך: "בכל הנוגע לצווארי בקבוק, זו מערכת ביורוקרטית מסובכת שיש לנו מסיבה טובה. המטרה היא לוודא שאנחנו ממלאים את ההתחייבויות שלנו לקונגרס, לחוק, לנהלים ולתקנות. יש בעיות בצד הישראלי, במונחים של דברים שהם עשויים לרצות, שאולי לא היו ברורים לגמרי". את הביקור של גלנט הוא כינה "בונה ופרודוקטיבי ביותר", והודה לשר הביטחון על "גישתו המקצועית".
1 צפייה בגלריה
גלנט, ביידן, ונתניהו
גלנט, ביידן, ונתניהו
גלנט, ביידן ונתניהו
(צילום: אלעד מלכה, Brendan SMIALOWSKI, AFP, EPA)
גלנט, מצדו, טען ל"התקדמות משמעותית" שהושגה בביקור בנושא המשלוחים, אך לפי שעה הממשל ממשיך לעכב את משלוחן של פצצות כבדות שהנשיא ג'ו ביידן חושש שעלולות לשמש את ישראל להפצצת אזורים שמאוכלסים בצפיפות. ב"פוסט" דווח בנוסף כי שר הביטחון נפגש בביקורו עם כל גורמי הביטחון הבכירים בממשל ביידן, בהם מזכיר המדינה אנתוני בלינקן, מזכיר ההגנה לויד אוסטין והיועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן.
הגורם הבכיר שדיבר עם העיתון ציין כי גלנט והבכירים "סקרו את תמיכתה חסרת התקדים של ארה"ב בישראל מאז 7 באוקטובר, כולל הגנתה הישירה במסגרת הקואליציה נגד התקיפה האיראנית, בנוסף להכנת תוכניות גיבוי שונות", בהן המאמצים הדיפלומטיים להימנע ממלחמה עם חיזבאללה, ומחוייבות הבית הלבן להגנה על ישראל אם מאמצים אלו ייכשלו. בכירים נוספים ציינו כי סוגיית עסקת החטופים עלתה גם היא בכל פגישה.