דבריו של שר האוצר בצלאל סמוטריץ', שאמר כי החזרת החטופים היא לא הדבר "הכי חשוב" ונאלץ מאז לפרסם כמה הבהרות אך לא חזר בו מעצם הציטוט או התנצל עליו, ממשיכים לעורר סערה וכעס בקרב בני משפחות חטופים. לדברים התייחס בצהריים (יום ד') גם נשיא המדינה יצחק הרצוג, שמתח ביקורת מרומזת על סמוטריץ' וקרא לנבחרי ציבור "לנהוג ברגישות מרבית" בכל הנוגע לקרובי החטופים.
1 צפייה בגלריה
הרצוג, סמוטריץ'
הרצוג, סמוטריץ'
הרצוג וסמוטריץ'. "יש דברים שלא צריך להגיד בפומבי"
(צילום: קובי גדעון, אלכס קולומויסקי )
"מתחילה איזה רוח רעה, מתחיל להתפתח שיח מאוד לא מכבד ולא נכון סביב החטופים ומשפחותיהם. אין מצווה גדולה יותר ביהדות מאשר פדיון שבויים, שאת זה אמר הרמב"ם", אמר הרצוג במהלך ביקור בבית הספר הריאלי בחיפה – שאיבד 12 מבוגריו מתחילת המלחמה. "אנחנו רואים את זה כולנו, כיעד מרכזי אמיתי – השבת החטופות והחטופים הביתה כמה שיותר מהר".
לדברי הנשיא, "חיילינו נמצאים ברצועת עזה בלחימה, הרבה מהם נושאים על האפוד שלהם תמונות חטופים, הם יודעים שזאת השליחות שלהם. משפחות שכולות ופצועים שאני מדבר איתם אומרים – 'היינו שם כדי לשחרר את החטופים'. זה דבר שאמור לאחד את כל העם והוא מאחד את כל העם. כל העם עומד מאחורי החטופים.
דברי הנשיא בבית הספר הריאלי בחיפה, בצהריים
(צילום: אבי קנר)

"אפשר להתווכח על הדרך להגיע אל היעד מפה או משם. אבל, אני קורא לכל הציבור וקורא במיוחד לנבחרי הציבור להתחשב ברגשות של משפחות החטופים. להבין שהם עוברים גיהינום לא מהעולם הזה, עוברים גיהינום יום יום שעה שעה. הם חיים באי ודאות ובסבל נפשי ופיזי נורא.
"צריך לדעת לנהוג ברגישות מרבית, וצריך להבין לעתים שיש דברים שלא צריך להגיד אותם בפומבי. דברים שאומרים, יכולים לפצוע את האחים והאחיות שלנו סתם, על דבר שמה בכך, ולגרום לכאב נורא שהוא לא מוצדק, כי אנחנו כולנו מחויבים להשבת החטופים. אני חוזר ואומר, אין מצווה גדולה יותר מפדיון שבויים".
לסערה התייחס הבוקר גם ח"כ צבי סוכות, חבר סיעת הציונות הדתית שבראשה עומד סמוטריץ', והוא טען בריאיון ל-ynet כי מדובר רק "בעניין של ניסוח", וכי סמוטריץ' ושאר חבר הסיעה מחויבים לחטופים: "זה בדמנו". אבל סוכות הדגיש כי אין מקום לשחרר חטופים "בכל מחיר". בן דנציג, בנו של החטוף אלכסנדר דנציג, הביע מחאה על השימוש במונח "מחיר" בכל הנוגע להצלת חיי החטופים: "אין מחיר ואין תשלום לחיי אדם", אמר.
ח"כ סוכות מגיב לסערת דברי סמוטריץ'
(צילום: שמוליק דודפור)

הסערה, נזכיר, פרצה אתמול בעקבות ריאיון של סמוטריץ' לכאן רשת ב', שבו נשאל אם החזרת החטופים היא לא הדבר החשוב ביותר כעת, והשיב: "לא, זה לא הדבר הכי חשוב. למה אתה רוצה תחרות? מה זה חשוב עכשיו? הכול חשוב. חשוב לנצח ולהשמיד את חמאס. זה חשוב מאוד, מה זה 'הכי חשוב'? אתה מבין שהאמירות 'בכל מחיר' הן אמירות לא נכונות וחסרות אחריות. צריך להחזיר את החטופים, אנחנו מחויבים לזה ופועלים. הדרך היחידה לעשות את זה זה פשוט להכניע את חמאס ולהפעיל עוד יותר את הלחץ הצבאי".

ח"כ סוכות: החטופים - בדמנו. סמוטריץ' הולך עם סרט צהוב בחליפה

הדברים עוררו מחאה מצד פוליטיקאים, והשר בני גנץ הצהיר בתגובה כי החזרת החטופים היא "ציווי מוסרי" ו"הדבר הדחוף ביותר". ראש האופוזיציה יאיר לפיד גינה את מה שכינה "המתקפה של סמוטריץ' על משפחות החטופים", ואמר שמדובר ב"חרפה מוסרית" וכי שר האוצר הינו "חסר לב". סמוטריץ' לא התנצל כאמור על דבריו, טען שמנסים לעשות עליהם "סיבוב פוליטי" והסביר: "נשאלתי בריאיון 'מה יותר חשוב?' אמרתי שאני לא חושב שצריך לייצר תחרות, אנחנו צריכים לנצח את חמאס ולהחזיר את החטופים והדרך להחזיר את החטופים היא להפעיל עליו לחץ גדול, ואני אומר את זה מהיום הראשון".
ח"כ סוכות נשאל בריאיון ל-ynet על הדברים, וטען כאמור שמדובר רק בעניין של ניסוח. הוא הדגיש שהסיעה כולה מחויבת להחזרת החטופים וכי היא "בדמנו". "סמוטריץ' הולך בעצמו עם הסרט הצהוב של החטופים על החליפה, יש לנו בסיעה תמונה של כל החטופים על הקיר, בעסקה האחרונה (בחודש נובמבר) תמכנו – למרות שזה מנוגד לבייס שלנו", אמר. סוכות הוסיף שרוב חברי הכנסת לא תומכים בהחזרת החטופים ב"כל מחיר". "גם מטה המשפחות לא אומר בכל מחיר", טען.
בן דנציג, שאביו ודודו חטופים בעזה, בריאיון ל-ynet
(צילום: שמוליק דודפור)

אלא שלא כולם מקבלים את ההבהרות הללו: בן דנציג, שאביו אלכסנדר ודודו איציק אלגרט חטופים בעזה, הביע הבוקר זעם על הדברים, ובמיוחד על השימוש במונח "מחיר" לנוכח ההפקרה שעברו החטופים ב-7 באוקטובר. כשנשאל אם הוא מבין את ה"היגיון" בצורך לדבר על מחיר לשחרור החטופים, השיב: "ההיגיון הוא שמדינת ישראל הייתה צריכה לשמור על הבת שלי אחינועם, שהיא לא תצטרך לעבור 9 שעות מתחת למיטה כשנוחבות ינסו להרוג אותה ואמא שלי הגיבורה מצילה את חייה, אישה בת 71 שאיבדה את בתה, אחותי, עם 3 בנות קטנות. 4 רימונים בתוך הבית שמתפוצצים ובעלה הגיבור ירון מוייר מציל את המשפחה. את יכולה לדבר איתי על היגיון – אין היגיון בלהפקיר חבל ארץ. אז עכשיו אין מחיר ואין תשלום לחיי אדם".
באולפן ynet התראיין גם ח"כ יצחק וסרלאוף מעוצמה יהודית. הוא הדגיש כי עמדתה העקרונית של הסיעה שלו היא שמיטוט חמאס והחזרת החטופים הם שני יעדים שקשורים זה בזה, אך הוסיף בצל מחאת בני המשפחות: "אני לא מתיימר לעמוד מול משפחות החטופים והמשפחות השכולות – שמתמודדות עם מציאות מטורפת, שאנחנו לא יודעים ולא מבינים את הכובד שיש להן על הכתפיים, ומה שהן חוות ביום ובלילה אלו דברים מייסרים, קשים וכואבים".
ח"כ וסרלאוף באולפן ynet, הבוקר
(צילום: שמוליק דודפור)

בנוגע לדברי סמוטריץ', אמר: "אני חושב ששר האוצר הציג מורכבות, ויש לנו נטייה בציבור להתעלם ממורכבות ולהתייחס לכל מני אמירות ולקחת אותן לכיוון שאנחנו רוצים ולתקוף". לדבריו, "הרמטכ"ל אומר לנו – ואני בכוונה אומר הרמטכ"ל כי אם אגיד 'אני', יגידו 'אתה בפוזיציה' – הוא אומר שהדרך להחזיר את החטופים היא רק באמצעות לחץ צבאי, אז אני חושב שהוא יודע מה הוא אומר".